Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-10, 09:44
  #373
Medlem
Klassiskt "textbook" mord på en agent av öststat makt.
Citera
2024-04-10, 13:04
  #374
Medlem
Angående att Isdalskvinnan är fortfarande oidentifierad. Gogglade på hur många döda lik som hittats har blivit identifierade med hjälpa av DNA och genetic genealogy. Fick fram siffran 600 st. Vet inte om det gäller hela världen eller enbart USA. Jag undrar bara varför har Isdalskvinnan inte blivit identifierad eller kommer hon någonsin att bliva det?
Citera
2024-04-10, 19:52
  #375
Medlem
Dancer-in-the-darks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjottanjatta
Angående att Isdalskvinnan är fortfarande oidentifierad. Gogglade på hur många döda lik som hittats har blivit identifierade med hjälpa av DNA och genetic genealogy. Fick fram siffran 600 st. Vet inte om det gäller hela världen eller enbart USA. Jag undrar bara varför har Isdalskvinnan inte blivit identifierad eller kommer hon någonsin att bliva det?

Your guess is as good as mine/ours... Om DNA kan hjälpa till beror ju på ifall hon har släktingar som testat sig nu på sistone. 1970 fanns ju inte ens DNA-tekniken. Men vi kan ju hoppas!!
Citera
2024-04-11, 15:21
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knake
Klassiskt "textbook" mord på en agent av öststat makt.
Jeg har prøvd å forstå hvorfor og hvem som kunne utføre et drap, på den groteske måten Isdalskvinnen har blitt drept. Isdalkvinnen ble brent levende. Det synes jeg tyder på et ekstremt hat, altså et psykologisk motiv, derfor tror jeg ikke at drapet har blitt utført av en gruppe, en organisasjon eller en myndighet e. l.. Jeg vet ikke, for meg er det vanskelig å forstå. Det er visstnok ikke uvanlig, når en spion blir avslørt, at man ønsker å sende et budskap til oppdragsgiver, som en slags advarsel, og at drapet derfor blir utført på en svært brutal måte. Jeg synes likevel måten Isdalkvinnen ble drept på, er helt uforståelig. Det er i overkant brutalt.

Isdalkvinnen hadde en klump blåleire (blålera) og en skalpell i kofferten. Jeg spekulerer derfor i om Isdalskvinnen, under dekke å være en geolog, egentlig var en spion.


Penguin-programmet foregikk først i Bergen, men ble senere flyttet til Vigdel fort av sikkerhetsmessige årsaker, etter at noen sjøhus røk til langs Hjeltefjorden. Dekke som geolog, kunne fungert ved Hjeltefjorden, pga leirholdige knusningssoner i fjordbunnen. Og både Vigdel fort og Isdalen er logiske steder for en geolog å gjøre kvikkleire-undersøkelser. Kvikkleire er en felles utfordring, som Norge deler med resten av Skandinavia, Russland, Storbritannia, Kanada og Alaska, pga isen som ble liggende i istiden. Det har foregått forskningsamarbeid mellom Norge og Russland, bl.a.rundt dette temaet, helt tilbake til før 1970:


På grunnlag av stedene Isdalskvinnen har blitt observert, kunne hun derfor vært en geolog. Men siden Isdalskvinnen brukte falske identiteter, tyder alt heller på at hun var en spion.

Det ble holdt et foredrag på fjellsprengingdagen i Oslo, den 19. november 1970. Kanskje noen reagerte på at Isdalskvinnen ikke visste om foredraget, at noen syntes det var mistenkelig at hun var i Stavanger eller Bergen, istedet for i Oslo på denne dagen, dersom hun var geolog? Dette foredraget handlet jo om hennes forskningsområde.


Jeg tenker først og fremst at Isdalskvinnen kan ha vært øst-tysk/russisk spion. Det var dessuten mange tyske nazister som søkte beskyttelse i DDR etter 2. verdenskrig, bl.a. Beate Uhse. Jeg tenker særlig på noen med kontakter blant "Paperclip"-folkene, som fikk amerikansk statsborgerskap etter krigen. Det var jo "Paperclip"-folkene som laget forløperen til den norske Pinguin-raketten i 1970. Det var nok en hard nøtt for å svelge for Wernher Von Braun:


Kan Isdalskvinnen være Wernher Von Braun's og den verdenskjente testpiloten Hanna Reitsch's datter, Alicia Webber født 1932? Sistnevnte fikk en datter med Prins Bernhard (gift med Juliana av Nederland) i 1952, også hun ble kalt Alicia Webber.
Det som er en tankevekker, er at etter 1970, ble prinsens datter, Alicia Webber, stadig oftere invitert til å tilbringe tid med kongefamilien.


Isdalskvinnens tenner hadde gjennomgått et spesielt og omfattende tannlege-arbeid.

Alicia Webber (1) gifter seg med tannlegen, Gerald H. Borden (født juli 24, 1922) i 1968.

Isdalkvinnen skal ha bestilt havregrynsuppe ved flere anledninger, mens hun var I Norge, som ikke er et uvanlig kosthold i øst-tyskland.

Kanskje Isdalskvinnen var pilot? Testpilot?
Og kanskje fungerte Beate Uhse's sex-shop i Flensburg som en slags spion-base, hvor informasjon ble innsamlet og videreformidlet. Beate Uhse var jo også pilot. Det ble funnet en pakke med fyrstikker med Beate Uhse's sex-shop-logo på åstedet.

Kanskje samme anbefalinger ift kosthold gjelder ubåt-personell? Uansett, det har fremkommet opplysninger om at det foregikk opplæring av ubåt-personell på militærbasen Haakonsvern i Bergen, på tidspunktet Isdalskvinnen var i Bergen.

Kanskje "H"en i kodenotatet, står for Hjeltefjorden, Haakonsvern eller Hellebust? Hellebust hadde tidligere vært ansatt i den norske etterretningstjenesten, og på midten av 70-tallet varslet han om eksistensen av navigasjonssystemet Loran-C i Norge. Haakonsvern er navnet på militærbasen i Bergen. Og dersom "H"en i kodenotatet betyr Hjeltefjorden, så var antageligvis testskytingen i Hjeltefjorden den 1. til 2. april 1970.

Penguin-programmet var et forskningsprosjekt som hadde pågått siden 1960, så det var mange forskere som var invitert ifm prøveskytingen i 1970.

900 års jubileumet i Bergen, kan også ha blitt brukt som dekke, dersom Isdalkvinnen utgav seg for å være arkeolog. Arkeologi krever også en viss kunnskap om geologi. Området ved Isdalen er interessant i arkeologisk sammenheng (funn fra år 400). Alternativt kan hun ha sagt at hun var geolog, og at hun syntes arkeologi var spennende, men at det var mer som en hobby:

__________________
Senast redigerad av Havhest 2024-04-11 kl. 16:08.
Citera
2024-04-19, 18:09
  #377
Medlem
Dancer-in-the-darks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg har prøvd å forstå hvorfor og hvem som kunne utføre et drap, på den groteske måten Isdalskvinnen har blitt drept. Isdalkvinnen ble brent levende. Det synes jeg tyder på et ekstremt hat, altså et psykologisk motiv, derfor tror jeg ikke at drapet har blitt utført av en gruppe, en organisasjon eller en myndighet e. l.. Jeg vet ikke, for meg er det vanskelig å forstå. Det er visstnok ikke uvanlig, når en spion blir avslørt, at man ønsker å sende et budskap til oppdragsgiver, som en slags advarsel, og at drapet derfor blir utført på en svært brutal måte. Jeg synes likevel måten Isdalkvinnen ble drept på, er helt uforståelig. Det er i overkant brutalt.

Isdalkvinnen hadde en klump blåleire (blålera) og en skalpell i kofferten. Jeg spekulerer derfor i om Isdalskvinnen, under dekke å være en geolog, egentlig var en spion.

".....

Kan Isdalskvinnen være Wernher Von Braun's og den verdenskjente testpiloten Hanna Reitsch's datter, Alicia Webber født 1932? Sistnevnte fikk en datter med Prins Bernhard (gift med Juliana av Nederland) i 1952, også hun ble kalt Alicia Webber.
Det som er en tankevekker, er at etter 1970, ble prinsens datter, Alicia Webber, stadig oftere invitert til å tilbringe tid med kongefamilien.


OTROLIGT intressant teori, jag tror inte många kan kasta fram bättre! "Hatten av" för ett otroligt ambitiöst inlägg!
Citera
2024-04-19, 19:13
  #378
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg har prøvd å forstå hvorfor og hvem som kunne utføre et drap, på den groteske måten Isdalskvinnen har blitt drept. Isdalkvinnen ble brent levende. Det synes jeg tyder på et ekstremt hat, altså et psykologisk motiv, derfor tror jeg ikke at drapet har blitt utført av en gruppe, en organisasjon eller en myndighet e. l.. Jeg vet ikke, for meg er det vanskelig å forstå. Det er visstnok ikke uvanlig, når en spion blir avslørt, at man ønsker å sende et budskap til oppdragsgiver, som en slags advarsel, og at drapet derfor blir utført på en svært brutal måte. Jeg synes likevel måten Isdalkvinnen ble drept på, er helt uforståelig. Det er i overkant brutalt.

Det är en sammanhängande teori med många detaljer du kommer med, men just brutaliteten är svår att förklara. Det är inte motiv att bränna henne som häxa bara för att hon skulle vara dotter till Hanna Reitsch.

Och där håller det inte heller ihop. Reitsch dog barnlös, och just 1932 när du menar att en dotter föddes studerade hon medicin, tog certifikat och satte flygrekord. Att hon som 20-åring då dessutom skulle ha fött barn är orimligt.

Men personliga hatmotiv för att bränna någon levande eller uppeldning "enligt uppdrag" för att "slette spor"?

Men skalpell och blålera är logiskt som kvartärgeolog Täckmantel eller inte.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-04-19 kl. 19:16.
Citera
2024-04-20, 01:16
  #379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är en sammanhängande teori med många detaljer du kommer med, men just brutaliteten är svår att förklara. Det är inte motiv att bränna henne som häxa bara för att hon skulle vara dotter till Hanna Reitsch.

Och där håller det inte heller ihop. Reitsch dog barnlös, och just 1932 när du menar att en dotter föddes studerade hon medicin, tog certifikat och satte flygrekord. Att hon som 20-åring då dessutom skulle ha fött barn är orimligt.

Men personliga hatmotiv för att bränna någon levande eller uppeldning "enligt uppdrag" för att "slette spor"?

Men skalpell och blålera är logiskt som kvartärgeolog Täckmantel eller inte.
Opplysningen om at Hanna Reitsch og Werhner Von Braun, at de fikk et barn sammen, er opplysninger som har fremkommet i nyere tid. Dette har vært hemmelig for offentligheten.
Det var nok ikke Hanna Reitsch som tok vare på barnet selv.

Beate Uhse var også testpilot, og fikk barn utenfor ekteskapet, hun tok heller ikke vare på barnet selv.

Disse kvinnene var såpass viktig for Nazi-Tyskland og våpenindustrien, at barna deres ble tatt vare på av helt andre mennesker enn dem selv.

Hanna Reitsch var splitte pine gal. Det samme var Werhner Von Braun.

Jeg mener likevel ikke at Isdalskvinnen må være Alicia Webber. Det kan være andre kandidater som passer inn i hypotesen også. Men jeg synes at det er veldig sannsynlig at hun var spion, og at Isdalskvinnen kan ha brukt geolog som dekke, tatt i betraktning de stedene hun oppholdt seg.
Citat:
Ursprungligen postat av Dancer-in-the-dark
OTROLIGT intressant teori, jag tror inte många kan kasta fram bättre! "Hatten av" för ett otroligt ambitiöst inlägg!
Takk for det! Jeg må innrømme at jeg har brukt litt tid på hypotesen. Den er jo litt vill, så jeg måtte tygge litt på den også. Vi kan vel være enig om at det må være tidenes mest "sexy hypotese", hvis det finnes noe som heter det
__________________
Senast redigerad av Havhest 2024-04-20 kl. 01:25.
Citera
2024-04-20, 03:08
  #380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är en sammanhängande teori med många detaljer du kommer med, men just brutaliteten är svår att förklara. Det är inte motiv att bränna henne som häxa bara för att hon skulle vara dotter till Hanna Reitsch.

Och där håller det inte heller ihop. Reitsch dog barnlös, och just 1932 när du menar att en dotter föddes studerade hon medicin, tog certifikat och satte flygrekord. Att hon som 20-åring då dessutom skulle ha fött barn är orimligt.

Men personliga hatmotiv för att bränna någon levande eller uppeldning "enligt uppdrag" för att "slette spor"?

Men skalpell och blålera är logiskt som kvartärgeolog Täckmantel eller inte.
Opplysningen om Prins Bernhard 's datter ble offentliggjort i 2004. Jeg er usikker på tidspunktet for offentliggjøringen av Werhner Von Braun og Hanna Reitsch 's datter.

Jeg tror det er mange som fremdeles ikke ønsker at dette skal være kjent for offentligheten.

Wernher von braun og Hanna Reitsch's datter Alicia Webber (1) født 1932 og Prins Bernhard og Alicia Webber (1)'s datter Alicia Webber (2) født 1951:

https://www.place4free.com/Hiddenworld/Hidden127.htm

"Another interesting fact is that the woman, with whom Prince Bernhard in 1952 got an illegitimate child, was the daughter of Wernher von Braun. Braun was a leading rocket scientist in Nazi Germany (Sturmbannführer). And worked after the war, among other at the American military and NASA, where Hannah Reitsch was a famous Nazi test pilot. On Wikipedia it is stated that this woman would be an unknown German pilot and could be a daughter of Wernher von Braun. A son of Baron von Braun and Baroness Emmy Magues von Quistorp married in 1947 to Maria von Quist Village, which was his niece, had three children (two daughters and a son), and these were successively born in 1948/1952 and 1960. None of the daughters may therefore be the mother of the illegitimate child of Bernhard. By further searching in the available data, there was only one German pilot in 1951, namely Hannah Reitsch and was 1:54 meters tall and had red hair. Hanna Reitsch was a famous German Nazi test pilot. Reitsch was studying for doctor when in 1931 she gave up her studies to be test pilot. This is remarkable. In 1931 she gave classes in floating in Gruna where there was a glider field and met Wernher von Braun, who was her boyfriend. Together they built a close relationship and a very close one! One year later, she was in fact pregnant. The birth of her first child was in 1932. This pregnancy and birth are concealed. This was mentioned nowhere. It was clear that Wernher von Braun was the father. In 1951 a German girl, 19 years old, named Alicia Webber, a corruption of her father’s name Wernher, and daughter of Hanna Reitsch came to Mexico City, brought to the USA by her father Wernher von Braun. Alicia Webber met a certain Prince Bernhard and the German girl became pregnant by a prince who impressed her, and shown off with dollars. On June 21, 1952 Alicia de Bielefeld is born initially with the surname Webber, who apparently was the illegitimate daughter of Bernhard. It was a coincidence that this girl has the same characteristics as her grandmother Hanna Reitsch (the Nazi test pilot); 1:59 meters and red hair. Was Alicia Webber after all the daughter of Wernher von Braun and if so, Alicia Hala de Bielefeld born June 21, 1952 in San Francisco suddenly had two famous and very friendly Nazis in her family. 1. Wernher von Braun as her Grandpa and Grandma Hannah Reitsch. 2. Bernhard von Lippe Biesterfeld as her father. Father Rafael Braun, the Argentine priest who said a prayer at the wedding of Crown Prince Willem Alexander and Máxima, was also a supporter of Videla. In the past this priest was an admirer of the Argentine ex-dictator Videla. In the 70s and 80s Wernher von Braun appears to have written several pieces in the Catholic monthly magazine Criterio in which he was critical of opponents of the military junta. Wernher von Braun considered Videla as a “moral authority”, who defended the “Argentine civilization”. In a letter from Videla to Wernher von Braun, the former dictator praised the “faithfully” in which Wernher von Braun interpreted the reality of Argentina. During the TV interview Máxima said that she considers Wernher von Braun as “a friend, an amazing and very inspiring man.” Wernher von Braun is clearly a family friend of Máxima’s parents."
Citera
2024-04-20, 20:22
  #381
Medlem
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/her...pen-1.13191844

• 24. mars befinner missiltorpedobåtene seg i Bergen. Da er Isdalskvinnen i Bergen.

• I april er avdelingen i Stavanger. Det er også Isdalskvinnen.

• 29. oktober driver avdelingen nye prøveskytinger i Stavanger. Da er Isdalskvinnen også i byen.

• Den 9. november er det også prøveskytinger i Stavanger. Nok en gang reiser Isdalskvinnen til byen på samme tidspunkt.

Hun ser ut til å dukke opp i Stavanger på de samme dagene som prøveskytingene begynner. Det skjer ikke mindre enn tre ganger.


Denne nrk-artikkelen, publisert 30. okt. 2016, er antageligvis postet tidligere, men det skader ikke med en liten repetisjon. Fint hvis noen andre også kan repetere opplysninger om saken, som de synes er viktig. Jeg har selv glemt mye, siden dengang jeg leste tråden.
Citera
2024-04-20, 20:55
  #382
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
In 1931 she gave classes in floating in Gruna where there was a glider field and met Wernher von Braun, who was her boyfriend. Together they built a close relationship and a very close one! One year later, she was in fact pregnant. The birth of her first child was in 1932. This pregnancy and birth are concealed. This was mentioned nowhere. It was clear that Wernher von Braun was the father. In 1951 a German girl, 19 years old, named Alicia Webber, a corruption of her father’s name Wernher, and daughter of Hanna Reitsch came to Mexico City, brought to the USA by her father Wernher von Braun. Alicia Webber met a certain Prince Bernhard and the German girl became pregnant by a prince who impressed her, and shown off with dollars.

En kvinna kommer till Mexiko city från ingenstans och säger sig vara två kända personers okända dotter... För att den påstådde fadern, djupt involverad i kalla krigets raketforskning, och som passande nog aldrig sett henne och därför inte kan säga om det verkligen är hans dotter skall övertyga myndigheterna i USA att ge henne inresevisum...

Ja detta är 100% en sån historia som en säkerhetstjänst skulle hitta på för att skapa en identitet. Obs, "hitta på". Och vad för sorts agent skulle man välja om inte någon som direkt charmar en prins..? Honeypot.

Tror i alla fall inte att det är möjligt att Reitsch 1932 födde barn samtidgt som hon gjorde en hel hög med ganska krävande saker,

Men att Isdalskvinden var agent och hade täckmantel som kvartärgeolog låter väldigt rimligt.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-04-20 kl. 21:18.
Citera
2024-04-21, 23:07
  #383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En kvinna kommer till Mexiko city från ingenstans och säger sig vara två kända personers okända dotter... För att den påstådde fadern, djupt involverad i kalla krigets raketforskning, och som passande nog aldrig sett henne och därför inte kan säga om det verkligen är hans dotter skall övertyga myndigheterna i USA att ge henne inresevisum...

Ja detta är 100% en sån historia som en säkerhetstjänst skulle hitta på för att skapa en identitet. Obs, "hitta på". Och vad för sorts agent skulle man välja om inte någon som direkt charmar en prins..? Honeypot.

Tror i alla fall inte att det är möjligt att Reitsch 1932 födde barn samtidgt som hon gjorde en hel hög med ganska krävande saker,

Men att Isdalskvinden var agent och hade täckmantel som kvartärgeolog låter väldigt rimligt.
Opplysningen om at Wernher Von Braun hadde en datter født utenfor ekteskapet, født 1931/1932, er offentliggjort flere steder. Også at datteren fikk amerikansk statsborgerskap. Datteren skal ha blitt bragt til USA av Wernher Von Braun, så søknaden var nok allerede innvilget og papirene iorden på forhånd. Det er hvem som var moren til dette barnet, som man har vært mer tilbakeholden med å avsløre.

Det vi vet, er at Wernher Von Braun og Hannah Reitsch var nære venner livet ut. Hitler var Hannah Reitsch's store forbilde. Hun nektet å slutte og bruke utmerkelsene hun hadde fått under 2. verdenskrig, hun bar stolt sine hakekors og annet krimskrams hun hadde fått av Hitler. Det var også årsaken til at hun var uvelkommen i mange land.

Derimot var hun mange ganger invitert til Det Hvite Hus, inkl hakekors og andre utmerkelser. Wernher Von Braun hadde nok en finger med i spillet. USA's 1. prioritet var å sette foten på månen. De ville ikke hatt noen som helst mulighet til å konkurrere med dengang Sovjetunionen, som lå langt foran USA i romforskning, uten Wernher Von Braun.

Det er kanskje ikke så merkelig med hemmelighold? Når moren var den verdenskjente Luftwaffe piloten Hannah Reitsch fra Nazi-Tysklands og faren var USA's håp i kampen mot Sovjetunionen. Og da datteren Alicia Webber (1) fikk barn utenfor ekteskapet med prins Bernhard, så oppsto muligens enda flere grunner til å være diskre. Det var nok ikke ideelt for hverken Alicia Webber (1) eller Alicia Webber (2) å vokse opp på den måten. De ble vel mer eller mindre ødelagt mentalt. Jeg leste et intervju av Alicia Webber (2), hvor det fremkom at hele livet hadde gått med på å holde informasjon om familien hemmelig, både på morens og farens side.

Prinsen døde i 2004, men fremdeles drypper nye avsløringer fra kongehuset. Sist fikk vi høre at han hadde beholdt NSDAP-medlemskortet sitt likevel, som han mottok i Berlin 1934. Alicia Webber (2), som ble født i 1952, arvet sin far, Prins Bernhard på lik linje som hans andre barn født i ekteskapet med Dronning Juliana. Prinsen fikk også en annen datter utenfor ekteskapet, Alexia Grinda, født 1968. På lik linje med Alicia, arvet også hun like mye fra sin far. Prinsen selv ble (forståelig nok) arveløs og arvet ingenting fra dronningen da hun døde.

Jeg har hentet mesteparten fra nederlandske medier. I mitt opprinnelige innlegg, hvor jeg har presentert hypotesen, står det flere navn som Alicia Webber (1) og Alicia Webber (2) benyttet. Man får flere søkeresultater dersom man benytter disse navnene (f.eks. Alicia de Bielefeld). Det finnes flere intervjuer hvor Alicia (2) snakker om sin mor.

Er det ikke litt spennende at Alicia hadde en søster som het Alexia, når vi vet at Alexia var ett av Isdalskvinnens falske identiteter?

Det var granskingen ifm Lockheed skandalen som førte til at det ble avslørt at prins Bernhard var far til Alicia Webber (2) og Alexia Grinda. Da måtte prinsen forklare pengeoverføringene til mødrene, Alicia Webber (1) og Helena Grinda. Jeg tror på personopplysningene som er offentliggjort, om Alicia Webber (1) og Alicia Webber (2), opplysningene om hvem som var deres foreldre. Men Isdalskvinnen kan være en helt annen kvinne. Det er jeg absolutt åpen for
__________________
Senast redigerad av Havhest 2024-04-21 kl. 23:31.
Citera
2024-04-22, 19:55
  #384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
En kvinna kommer till Mexiko city från ingenstans och säger sig vara två kända personers okända dotter... För att den påstådde fadern, djupt involverad i kalla krigets raketforskning, och som passande nog aldrig sett henne och därför inte kan säga om det verkligen är hans dotter skall övertyga myndigheterna i USA att ge henne inresevisum...

Ja detta är 100% en sån historia som en säkerhetstjänst skulle hitta på för att skapa en identitet. Obs, "hitta på". Och vad för sorts agent skulle man välja om inte någon som direkt charmar en prins..? Honeypot.

Tror i alla fall inte att det är möjligt att Reitsch 1932 födde barn samtidgt som hon gjorde en hel hög med ganska krävande saker,

Men att Isdalskvinden var agent och hade täckmantel som kvartärgeolog låter väldigt rimligt.
Citat:
En kvinna kommer till Mexiko city från ingenstans och säger sig vara två kända personers okända dotter...
New Mexico må ikke forveksles med Mexico City.

Alicia Webber traff Prins Bernhard i New Mexico i 1951.

Wernher Von Braun's forskergruppe m.fl. ("Operasjon-Paperclip") holdt også til i New Mexico, da de ankom USA etter krigen. Nærmere bestemt Fort Bliss, White Sands, New Mexico.

https://www.nmspacemuseum.org/induct...her-von-braun/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback