Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-18, 23:03
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DSpajs
3 dagar för att skicka pengar till ett konto i en annan bank? Nästa dag ska pengarna vara inne. Vad har du för bank egentligen?
OT: Postväxel är ett smidigt alternativ jag själv använt mig av.


LF

Vad är postväxel?
Citera
2014-03-18, 23:12
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racing-Cat
LF

Vad är postväxel?

http://www.postvaxel.se/sa-funkar-postvaxel/
Citera
2014-03-27, 19:00
  #123
Medlem
Snubbs avatar
Många bra råd här om att göra sin hemläxa ordentligt innan man åker och tittar på bilar. Jag har väl bara något litet tillägg att komma med här. Det går ut på att bilhandlare sysslar med detta på heltid och har en rik erfarenhet av tjuvknep att ta till för att få ett kräng. Du däremot köper kanske en bil vart femte år. Vem tror du har bäst förutsättningar att göra en bra affär?

En gyllene princip när man köper begagnad bil är att innan bilen bytt ägare är det DU som sitter med trumf på hand. Glöm aldrig bort detta!

Hittar du småfel på bilen, service som inte är gjord, osv, låt dig inte luras att göra affär under förespeglingen att saker och ting skall fixas till efter köpet. Allt du inte är nöjd med skall ordnas INNAN du köper bilen, för då är det du och inte bilhandlaren som avgör om det är fixat till belåtenhet. Detta vet bilhandlaren naturligtvis, vilket dramatiskt ökar chansen att jobbet blir ordentligt gjort. När affären väl är gjord har du inte mycket att sätta emot om bilhandlarens definition av att "fixa" saker skiljer sig från din, eller, vilket är ännu vanligare, bilhandlaren inte alls har något minne av att han skulle fixa något.

Många bilhandlare försöker stressa en med att det är så många spekulanter på den här biltypen. Visst, att någon dumskalle köper bilen medan du avvaktar är en risk du får ta. Men det är bättre att gå miste om en "osäker" bil än att köpa en som inte alls var så bra som bilhandlaren framställde den som.

Vilket leder oss in på nästa grej: ställ in dig på att lägga ner både dagar och veckor på att hitta rätt bil. Köp inte en skum bil en kvart före stängningsdags en söndag bara för att du ägnat helgen åt detta och är trött på hela grejen.
Citera
2014-10-22, 11:05
  #124
Medlem
Många är vi som vill ha en så pålitlig bil som möjligt. Skapar folk en tråd och frågar om pålitlighet och reparationskostnader så är svaren ofta svävande och bygger på forumanvändarnas egna erfarenheter vilket inte alltid är 100% pålitligt.

Statistik är det säkraste sättet att bilda sig en uppfattning om hur bra eller dålig en specifik bilmodell är. Jag tänkte dela med mig av en sida som sporadiskt dyker upp i forumet och som kan ge er som inte vill lämna detta åt slumpen vid begagnatköp en bra grund för vilka bilmodeller som är bra/dålig. Statistiken kommer från Storbritannien men bilarna är de samma så den är fullt användbar även för oss svenskar.

http://www.reliabilityindex.com/

Sammanfattningsvis kan man säga att japanerna bygger de pålitligaste bilarna och britterna de sämsta. Svenska bilar hamnar någonstans strax under mitten men vi är i alla fall lite bättre än tyskarna Utropstecknet är att fransmännen, som har haft ett dåligt rykte, har spottat upp sig och bygger mer pålitliga bilar än de flesta. Endast japanerna är bättre. Det löner sig dock att bryta ner statistiken till per bilmodell, vissa sticker ut mer än andra trots att bilmärket totalt sätt tillhör de lite sämre på skalan. Volvo C30/S40/V50 är exempelvis en rätt pålitlig bil!
__________________
Senast redigerad av tdeimos 2014-10-22 kl. 11:16.
Citera
2014-10-24, 12:51
  #125
Medlem
Anon2s avatar
Jag fattar inte varför alla bilar har haft så himla många ägare.
T.ex. en från -08 som har haft 6 ägare.
En välutrustad och till synes fräsch bil som har haft en jävla massa ägare, jag begriper det inte.
Jag vågar inte köpa såna bilar, varför har ingen velat behålla bilen?
Hur svårt kan det vara att vara nöjd med en biljävel och behålla den längre än några dagar? Tydligen extremt svårt.
Citera
2014-10-24, 14:04
  #126
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Jag fattar inte varför alla bilar har haft så himla många ägare.
T.ex. en från -08 som har haft 6 ägare.
En välutrustad och till synes fräsch bil som har haft en jävla massa ägare, jag begriper det inte

Det kan ju vara flera bilhandlare eller typ något leasingföretag som har stått som ägare.
Alltså någon som inte har brukat bilen.

Min bil är 2 år gammal och den har haft 5 ägare, Där ser det ut så här…

1: Generalagenten, Registrerad på bilen i 2 dagar.
2. Bilhandlaren, Registrerad på bilen i 5 dagar.
3. Registrerad på företag som tjänstebil, 12 månader.
4. Tillbaka till bilhandlaren, 4 dagar.
5. Registrerad på mig.

Och jag kommer att byta bort bilen inom ett år och då går ju bilen till en bilhandlare innan den går till nästa privatperson, Då blir ju han eller hon den sjunde ägaren. Det räknar på snabbt…

Sen finns det ju så klart folk som köper och säljer bilar privat för att tjäna en liten slant och då kan det ju se lite tråkigt ut i registret med femtioelva ägare på några år…
Citera
2014-11-19, 21:11
  #127
Medlem
Är det någon som vet om man tex kan kolla en postväxel från Länsförsäkringar hos Seb och vise versa? Det borde väl gå då man kan lösa in den i sin bank.
Citera
2015-04-07, 15:20
  #128
Medlem
chots avatar
mycket billiagre japp !
Citera
2015-04-28, 14:11
  #129
Medlem
Ender.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdeimos

http://www.reliabilityindex.com/


Tack för länken. Minns när Bilprovningen hade en bok med liknande uppgifter med möjliga alla bilmodeller. Tyvärr togs den bort? Kommer inte ihåg varför, men troligtvis var det nån bilhandlare som tog illa upp.. :-)
Citera
2015-05-08, 21:59
  #130
Medlem
Måste slå ett slag för swish som betalform. Funkar hos de flesta banker och fördelen med vanlig banköverföring är att säljaren kan se pengarna direkt på sitt konto även om man har olika banker. På sekunden. Sålde min bil så nyligen. Priset var en bit över 150 000 som är maxgränsen för en överföring från ett konto på en dag, så köparen hade en kompis som skickade över resten av pengarna. Jag kunde direkt se i min internetbank att pengarna satt på kontot, skrev på kvittot på köpeskillingen och sedan reggade vi om bilen i vägverkets app. Hurra för IT!
Citera
2016-04-27, 05:52
  #131
Medlem
Jag ska köpa en nyare begagnad bil i veckan och firman tar min gamla bil i inbyte. Skönt, eftersom jag helt enkelt inte orkar härja på Blocket.
Den är så gammal och trist att de tar den mest som goodwill tänker jag mig (det var kul att se säljarens pokerface när jag berättade om den:-D)
Iallafall, jag undrar om det finns någon kutym vad gäller tvättning och tankning med min gamla bil? Den är tvättad ganska nyligen inför besiktning men efter det har den ju samlat på sig lite vädersmuts (ja, helt enkelt sånt som blir om den står ute) och inuti är den dammsugen och våttorkad men långt från kliniskt ren. I tanken finns bensin som räcker ungefär lagom så att varningslampan inte kommer att börja lysa.
Ska jag lämna ifrån mig den med full tank? Ska jag tvätta den igen..? De måste ju ändå putsa till den för eventuell fotografering och tanka känns onödigt om de ändå ska skrota den typ (fast det gör de nog inte, några mil har den allt kvar i sig)... Priset är redan bestämt.
Citera
2016-05-03, 12:31
  #132
Medlem
Tänkte köpa en bil för 10-15000, självklart vill jag ha den i ett bra skick så det bara är att tuta o köra,, men min fråga är,, hur mycket kan man pruta på en bil som man egentligen inte hittar ngr fel på,, jag har själv sålt ngr bilar och fått många skambud, det är en bil jag är sugen på som ligger ute för 14000
Men som finns ganska långt ifrån där jag bor, kan man säga redan på telefon att jag kan ge 11000? Eller är det ett sk skambud?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback