Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-21, 00:42
  #1
Medlem
Jag håller på att gå igenom hela den här spellistan: https://www.youtube.com/playlist?lis...903FB7ACA1C2FB där han lär en om Microsoft SQL med foreign key och en väldigt massa, 69 videos.

Är det slöseri med tid att lära sig detta, behöver arbetsgivare sql kunniga människor?
Citera
2015-06-21, 00:51
  #2
Medlem
Beror väl på vad för jobb du ska söka?

Ska du vidröra programmering eller databaser så är SQL i alla fall nästan ett måste. Du kommer inte komma undan.
Citera
2015-06-21, 00:52
  #3
Avstängd
FullADHDs avatar
Du väldigt enkelt ta reda på det eller hur!?
Annonserna finns där bara att läsa igenom ... sen får du utvärdera och om du är smart ställa frågan till en arbetsgivare där du vill jobba i framtiden vad han/hon tycker och tänker.

Enkelt!
Citera
2015-06-21, 02:27
  #4
Medlem
Tror det är ganska svårt att hitta en programmerare som inte kan något om sql. Själv så lärde jag mig igenom att testa querys mot en databas och kollade lite tutorials om relationsdatabaser, sql-server osv.
Citera
2015-06-21, 12:16
  #5
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av building1
Jag håller på att gå igenom hela den här spellistan: https://www.youtube.com/playlist?lis...903FB7ACA1C2FB där han lär en om Microsoft SQL med foreign key och en väldigt massa, 69 videos.

Är det slöseri med tid att lära sig detta, behöver arbetsgivare sql kunniga människor?
Det är inte slöseri att lära sig SQL, skulle snarare kalla det en förutsättning för att kunna klara ett jobb som på något sätt har något med relationsdatabaser att göra.

Tänk dig själv: Du har förvaltning och underhåll på ett system som av oklar anledning har börjat bete sig underligt under vissa förutsättningar. Det är ju aningen svårt att tro då att kod som har varit i drift i 5 eller 6 år, eller mer helt plötsligt har slutat fungera, utan mer troligt är det ju att den har slutat fungera för att det smugit sig in felaktig data nånstans som koden inte klarar av att mangla på rätt sätt.

Om du då inte kan SQL, hur ska du då kunna få reda på var datat finns i databasen och varför det slutat fungera när detta data skulle manglas? En hel del logik kan ju finnas i Stored procedures som finns i databasen. Är dessa gjorda med SQL måste du ju kunna läsa dessa och förstå vad de gör, eller iaf är tänkta att göra om du ska felsöka dessa, eller hur?

Summa summarum: Ja, du kommer behöva kunskaper i SQL om du vid något tillfälle ska använda en relationsdatabas till något.

Det finns ju såklart dokumentdatabaser(och andra NoSQL-databaser) med som inte använder sig av SQL, men den större andelen system därute skulle jag vilja påstå att det sitter en relationsdatabas i botten på.
Citera
2015-06-22, 23:17
  #6
Medlem
Nästan alla applikationer använder någon form av databas så det är viktigt att förstå hur man modellerar och normaliserar en databas, hur den fungerar etc.
Citera
2015-06-22, 23:21
  #7
Avstängd
stockholm7.2s avatar
nej vad fan ska du lära dig den skiten för?
Citera
2015-06-28, 22:18
  #8
Medlem
Om du inte skall sitta med inbyggda system så är svaret självklart ja det borde du, även om vi är påväg mer mot olika sorters databaser så är relations databaser och sql med i de flesta system som finns och byggs idag.
Citera
2015-06-28, 22:59
  #9
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av synd83
Om du inte skall sitta med inbyggda system så är svaret självklart ja det borde du, även om vi är påväg mer mot olika sorters databaser så är relations databaser och sql med i de flesta system som finns och byggs idag.
Fast även inom embedded kan det vara värt att kunna SQL. Det finns scenarion där man vill spara data i en databas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback