Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-27, 14:05
  #1
Medlem
P.Ds avatar
Ny tråd eftersom den andra inte fick någon respons... Hoppar direkt till förtydlingen.
Förtydling, jag undrar helt enkelt vad kraven på ett grafikort är för att man ska kunna spela ett spel på en utav skärmarna och skype på den andra eller spel på båda skärmarna samtidigt. Samt vilket kort som är mest lämpat inom pris och kvalite för detta mål? Och ifall skärmarna behöver kopplas med samma uttag?

Tacksam för svar!
Citera
2015-06-27, 14:11
  #2
Medlem
QuattroStagiones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.D
Ny tråd eftersom den andra inte fick någon respons... Hoppar direkt till förtydlingen.
Förtydling, jag undrar helt enkelt vad kraven på ett grafikort är för att man ska kunna spela ett spel på en utav skärmarna och skype på den andra eller spel på båda skärmarna samtidigt. Samt vilket kort som är mest lämpat inom pris och kvalite för detta mål? Och ifall skärmarna behöver kopplas med samma uttag?

Tacksam för svar!

Nästan alla moderna grafikkort för "gaming" har möjlighet för två skärmar.
Citera
2015-06-27, 14:16
  #3
Medlem
P.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroStagione
Nästan alla moderna grafikkort för "gaming" har möjlighet för två skärmar.
Så ett gtx 970 håller glasklart? MEN behöver de båda skärmarna kopplas med samma uttag eller är detta oväsentligt?
Citera
2015-06-27, 14:35
  #4
Medlem
Oh-be-wans avatar
Ja alla moderna grafikkort har stöd för fler skärmar, med olika uttag. Typ HDMI+DualDVI.
Citera
2015-06-29, 22:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.D
Så ett gtx 970 håller glasklart? MEN behöver de båda skärmarna kopplas med samma uttag eller är detta oväsentligt?

Nej, ett 970 har nog dubbla DVI, där ena är digital och andra analog tror jag, sen en HDMI och en displayport.

Tror att de flesta moderkort till och med har 2-3 anslutningar för grafikkort, VGA, HDMI och DVI; att spela på två skärmar är inte så bra då du får kanterna i mitten, tre skärmar funkar därför bättre, men välj då inte 27'' för det blir för brett, såvida du inte kan sätta dom på höjden och köra 3240x1920p.
3 eller 5st 24'' på höjden med tunna kanter är riktigt snyggt.
Citera
2015-06-30, 14:07
  #6
Medlem
P.Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
Nej, ett 970 har nog dubbla DVI, där ena är digital och andra analog tror jag, sen en HDMI och en displayport.

Tror att de flesta moderkort till och med har 2-3 anslutningar för grafikkort, VGA, HDMI och DVI; att spela på två skärmar är inte så bra då du får kanterna i mitten, tre skärmar funkar därför bättre, men välj då inte 27'' för det blir för brett, såvida du inte kan sätta dom på höjden och köra 3240x1920p.
3 eller 5st 24'' på höjden med tunna kanter är riktigt snyggt.
När jag syftar på två skärmar menar jag två separata skärmar, som inte har något gemensamt förutom kopplingen, därmed att de behövs kopplas med två olika uttag. Blir det samma problem med kanterna som du uppgav innan om man gör på tidigare nämt sätt?
Citera
2015-06-30, 15:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.D
När jag syftar på två skärmar menar jag två separata skärmar, som inte har något gemensamt förutom kopplingen, därmed att de behövs kopplas med två olika uttag. Blir det samma problem med kanterna som du uppgav innan om man gör på tidigare nämt sätt?

Då är jag med; nej, du får bara bild från spelet till huvudskärmen och den andra kan du se på videos eller ha andra fönster uppe, det är så jag gör; måste ju givetvis tabba ut om jag skall börja skriva och joxa med musen i skype.

Man kan ju köra virtuella OS på en dator så om du har extra mus och tangentbord så skulle du kunna ha den ena skärmen som en egen virtuell dator, doc så äter den lite CPU-kraft och RAM och kanske GPU-kraft; det sistnämnda med GPU borde kunna gå att lösa om du dedikerar den inbyggda grafikkärnan i processorn till just den skärmen, då bör du doc koppla den skärmen till moderkortet, vet doc ej om det funkar i praktiken.
Citera
2015-06-30, 17:24
  #8
Medlem
Boggas avatar
http://www.inet.se/files/img/max/5411308_4.png

http://www.inet.se/produkt/5411308/e...cx-2-0-cooling

De flesta grafikkort har stöd för åtminstone tre skärmar. Har dock för mig att det brukar vara delning på HDMI och ena DVI'n.

Körde tidigare med tre skärmar (dock med två 680's), funkade alldeles prima. Idag kör jag två skärmar (två 970's) och spelar endast på den större av dessa två. Så det funkar också alldeles utmärkt
__________________
Senast redigerad av Bogga 2015-06-30 kl. 17:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback