Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 00:24
  #1
Medlem
Tjena!
Efter min bärbara alienware packat ihop har jag nu funderat på en stationär ersättare.
Har kört bärbart så länge jag kan minnas i stort sett och har inte någon vidare erfarenhet av just stationärt datorbygge.
Lönar det sig för mig att bygga ihop en egen dator eller är det lättare att köpa en färdig? Hur stor skillnad i pris pratar vi om?
Någon vänlig själ som har lust att slänga ihop något förslag?
Tack!!
Citera
2015-06-29, 00:48
  #2
Medlem
QuattroStagiones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaverickSWE
Tjena!
Efter min bärbara alienware packat ihop har jag nu funderat på en stationär ersättare.
Har kört bärbart så länge jag kan minnas i stort sett och har inte någon vidare erfarenhet av just stationärt datorbygge.
Lönar det sig för mig att bygga ihop en egen dator eller är det lättare att köpa en färdig? Hur stor skillnad i pris pratar vi om?
Någon vänlig själ som har lust att slänga ihop något förslag?
Tack!!
Känner ärligt talat att kategorin "Köpråd - PC: Stationärt" inte direkt bidrar till FB. Känns mer som nått slags supportforum för tjockisar som saknar förmågan att använda sökfunktionen/Google. Bara massa nya trådar om exakt samma sak, "bygg en dator åt mig snälla".

Men eftersom jag är så snäll så ska jag väl hjälpa dig ändå.

Ja, det är billigare att bygga datorn själv.

1. Läs igenom: https://www.komplett.se/k/k.aspx?act...buildyourownpc eller googla för mer detaljerade eller bättre guider.

2. Gå till inet.se och kolla efter alla komponenter.
A. Efter du valt diverse komponenter, kolla i kundvagnen ifall priset är högre eller lägre än budget. Ifall priset är lägre välj då dyrare prylar samt tvärt om.

3. Googla komponenterna för att jämföra prestandamässigt med andra produkter.

4. Vid bygge av datorn läs då guiden så ska det inte vara svårare än att skruva ihop en IKEA möbel.

Mina specs, pris 7,7k (8k nått utan rea osv)

Intel Core i7 4770K @ 3.50GHz (överklockat till 4 nått) Haswell 22nm Technology
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (x 2)
ASRock Z97 Extreme4
3072MB ATI ASUS R9 280 Series
232GB Samsung SSD 840 EVO 250G SCSI Disk Device (SSD)
samt nått corsair chassi

Kan köra alla nya spel utan problem.
__________________
Senast redigerad av QuattroStagione 2015-06-29 kl. 00:54.
Citera
2015-06-29, 00:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroStagione
Känner ärligt talat att kategorin "Köpråd - PC: Stationärt" inte direkt bidrar till FB. Känns mer som nått slags supportforum för tjockisar som saknar förmågan att använda sökfunktionen/Google. Bara massa nya trådar om exakt samma sak, "bygg en dator åt mig snälla".

Men eftersom jag är så snäll så ska jag väl hjälpa dig ändå.

Ja, det är billigare att bygga datorn själv.

1. Läs igenom: https://www.komplett.se/k/k.aspx?act...buildyourownpc eller googla för mer detaljerade eller bättre guider.

2. Gå till inet.se och kolla efter alla komponenter.
A. Efter du valt diverse komponenter, kolla i kundvagnen ifall priset är högre eller lägre än budget. Ifall priset är lägre välj då dyrare prylar samt tvärt om.

3. Googla komponenterna för att jämföra prestandamässigt med andra produkter.

4. Vid bygge av datorn läs då guiden så ska det inte vara svårare än att skruva ihop en IKEA möbel.
Haha, ber om ursäkt.
Googlade lite då jag har dålig koll och hittade hit och tänkte att det inte skadar att fråga då man själv har noll erfarenhet. Besöker inte detta delforum och har inte koll på "hur det funkar". Inte meningen att göra någon upprörd.
Citera
2015-06-29, 01:08
  #4
Medlem
QuattroStagiones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaverickSWE
Haha, ber om ursäkt.
Googlade lite då jag har dålig koll och hittade hit och tänkte att det inte skadar att fråga då man själv har noll erfarenhet. Besöker inte detta delforum och har inte koll på "hur det funkar". Inte meningen att göra någon upprörd.

Nej då, denna forumdel är till för frågor och köpråd. Men det finns redan massvis med trådar om precis det du frågar efter.

Te.x (FB) Ny dator, 20k budget. Synpunkter?
Citera
2015-06-29, 01:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroStagione
Nej då, denna forumdel är till för frågor och köpråd. Men det finns redan massvis med trådar om precis det du frågar efter.

Te.x (FB) Ny dator, 20k budget. Synpunkter?
Jag håller med, det gick lite väl snabbt tyvärr.

Har försökt bygga ihop något från inet nu:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8133188/2015-06-29

Undrar lite om det är något jag missat? Processorkylare? Som sagt väldigt dålig koll på vad som behövs. Förövrigt chassi och nätaggregat, hur viktigt är det att man hittar "rätt"?
Citera
2015-06-29, 01:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaverickSWE
Jag håller med, det gick lite väl snabbt tyvärr.

Har försökt bygga ihop något från inet nu:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8133188/2015-06-29

Undrar lite om det är något jag missat? Processorkylare? Som sagt väldigt dålig koll på vad som behövs. Förövrigt chassi och nätaggregat, hur viktigt är det att man hittar "rätt"?

Ser riktigt bra ut! Men jag hade valt asus moderkort. Det följer med en CPU kylare men den är kass, för liten, så jag rekomenderar att du köper till en, helst vattenkylning men finns även bra luftkylning. 700w nät borde räcka, men kör gärna på 850w, Evga brukar vara bra.
Citera
2015-06-29, 02:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Ser riktigt bra ut! Men jag hade valt asus moderkort. Det följer med en CPU kylare men den är kass, för liten, så jag rekomenderar att du köper till en, helst vattenkylning men finns även bra luftkylning. 700w nät borde räcka, men kör gärna på 850w, Evga brukar vara bra.
Tack för svar!
Har plockat lite efter dina råd och fått ihop detta på webhallen:
http://www.webhallen.com/varukorgen?...467q1,208708q1

Var ett paket med minnen, cpu och moderkort där, var det någon speciell anledning till ditt val av asus-moderkort?
Citera
2015-06-29, 02:39
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Prisskillnaden är nog liten.

Skall man ha en skärm vet jag att det finns 27" QHD 144 Hz G-sync-skärm för 8 000 kr.

Kanske inte finns någon 34" 21:9 ditto men om det fanns hade jag hellre tagit den.

Då återstår 12 000 kr.

Vilket kanske är lagom för en 4790K och ett GTX 970 och 16 GB RAM, 250 GB HDD och någon hårddisk.

Skulle man bränna 20 000 bara på datorn hade jag kikat på en 5820K istället och ett GTX 980 Ti samt DDR4-minne.

Om ~1.5 månad kommer man kunna köpa 6700K som är ~15% snabbare än 4790K och nästan lika kapabel som en 5820K totalt sett men på färre kärnor, bättre för applikationer som är dåligt flertrådade. Sämre för de som är. Den kommer även ha fräshare chipset med PCI-express 4 och stöd för DDR4 den med (jag vet inte hur det är med USB type C och så men något sådant kanske man kan få också?)
Citera
2015-06-29, 05:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaverickSWE
Tack för svar!
Har plockat lite efter dina råd och fått ihop detta på webhallen:
http://www.webhallen.com/varukorgen?...467q1,208708q1

Var ett paket med minnen, cpu och moderkort där, var det någon speciell anledning till ditt val av asus-moderkort?

Asus är mer kvalité, enligt mig.
Ang din varukorg, behöver du verkligen 500gb SSD? Du ska bara ha OS på den och uppdateringar. Och 4tb HDD? Ehh du vet bäst om vad du behöver, men finns pengar att spara där.

Och som föregående skrev, kanske det är en ide att vänta på nästa CPU som släpps strax, som ska kunna köra nya ddr4 minne, mest för att gardera dig för framtiden, ddr3 blir nog vad ddr2 är idag. Köper du nu så måste du byta moderkort sen om du vill uppgradera.

Men hur som helst enligt tester så är ddr4 inte hela världen, bara mycket dyrare.
Citera
2015-06-29, 05:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Prisskillnaden är nog liten.

Skall man ha en skärm vet jag att det finns 27" QHD 144 Hz G-sync-skärm för 8 000 kr.

Kanske inte finns någon 34" 21:9 ditto men om det fanns hade jag hellre tagit den.

Då återstår 12 000 kr.

Vilket kanske är lagom för en 4790K och ett GTX 970 och 16 GB RAM, 250 GB HDD och någon hårddisk.

Skulle man bränna 20 000 bara på datorn hade jag kikat på en 5820K istället och ett GTX 980 Ti samt DDR4-minne.

Om ~1.5 månad kommer man kunna köpa 6700K som är ~15% snabbare än 4790K och nästan lika kapabel som en 5820K totalt sett men på färre kärnor, bättre för applikationer som är dåligt flertrådade. Sämre för de som är. Den kommer även ha fräshare chipset med PCI-express 4 och stöd för DDR4 den med (jag vet inte hur det är med USB type C och så men något sådant kanske man kan få också?)

5820K presterar lika eller lite sämre än 4790K enligt tester, utan överclockning.
Citera
2015-06-29, 08:44
  #11
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
5820K presterar lika eller lite sämre än 4790K enligt tester, utan överclockning.
I spel i nutid ja.

6*3.3/(4*4)=24% mer.

Nackdel i spel precis vad jag har sagt. Att fåtrådade spel får lägre klockfrekvens / kärna.

Fördel att det finns mer kräm i den och att man vid fler trådar utöver högre kapacitet överhuvudtaget även får mer cacheminne och det spelar rimligtvis viss roll att man faktiskt kan exekvera tolv trådar samtidigt istället för åtta och får dumpa in och ut saker till cachen lite mer på den senare.

Lägger man ändå 20 kkr på datorn och om man köper redan nu fast Skylake är runt hörnet så..
Citera
2015-06-29, 10:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
I spel i nutid ja.

6*3.3/(4*4)=24% mer.

Nackdel i spel precis vad jag har sagt. Att fåtrådade spel får lägre klockfrekvens / kärna.

Fördel att det finns mer kräm i den och att man vid fler trådar utöver högre kapacitet överhuvudtaget även får mer cacheminne och det spelar rimligtvis viss roll att man faktiskt kan exekvera tolv trådar samtidigt istället för åtta och får dumpa in och ut saker till cachen lite mer på den senare.

Lägger man ändå 20 kkr på datorn och om man köper redan nu fast Skylake är runt hörnet så..
Är som sagt inte allt för insatt, och sitter just nu utan dator så att vänta 1,5 månad är inget alternativ för mig.

Ang. hårddiskarna hade jag mest slängt in några för att få en ungefärlig prisbild, har nu bytt till en 250GB SSD samt 3TB lagring. Några spel är alltid skönt att slänga in på SSD samt mycket foton och filmer gör det skönt med lite extra lagring!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback