Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2022-08-13, 14:05
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Nimbus överlag har nästan alltid legat bra till på kvalitetssidan. Dock är det rent estetiskt stor variation på modellutbudet/generationer men en klassiker är 26 DC Epoca som är väldigt vacker att se på med sina tidlösa, nästan nostalgiska linjer. Framförallt de sista årsmodellerna 2001-2005 ger dessutom ett subtilt tjusigt intryck. Ritades av Rolf Eliasson och jag tror Bertone var med på ett hörn.

Annars är det väl Nordwest, Storebro, HR, Najad, Linjett, Princess, Aquador, Targa. Finns massor med fina båtar. Förutsatt att dom sköts ordentligt förstås. Definitionen på fin efter några år kan variera stort och jag har sett många kvalitetsbåtar som changerat. Det är tråkigt.

Var det inte en nordwest på väg till danmark, som fick vända när framrutan kollapsade, när vågskvall slog över fören?
Citera
2022-08-15, 20:27
  #74
Medlem
T-Paxs avatar
Storebro! Grymt fina båtar. Både gamla och nyare.
Citera
2022-08-28, 00:09
  #75
Medlem
Noterade en tråkig grej i kväll när jag åkte Djurgårdskanalen i Stockholm med båten.
Kungliga motorbåtsklubben, där det förr låg en massa mycket vackra båtar, har helt bytt skepnad Finns knappt nån äldre båt alls, utan bara nya skitfula klossar.
Som tur är finns de flesta av träbåtarna kvar i Pålsundet.
Än iaf, Pålsundet är ju rivningshotat av Miljöpartiet, och då försvinner väl även båtarna.
Citera
2022-08-28, 00:22
  #76
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvangstanke123
Godkväll!

Vilket båtmärke tycker ni gör finast båtar? Själv kan jag inte bestämma mig mellan Delta, Riva eller Benetau.

Delta. Tveklöst. Svenskt dessutom väl?
Citera
2022-08-28, 02:21
  #77
Medlem
Cliff.Booths avatar
Om du har råd -- köp en Nordhavn!:

https://www.youtube.com/results?search_query=nordhavn

Trålare mellan 52 och 60 fot är perfekta för det jordenruntseglande äventyrsparet.

Inte världens lyxigaste, men de har grymt nöjda ägare. Grymt nöjda...

Dessutom den perfekta nördbåten:

https://www.youtube.com/watch?v=3kAtUMZ3_kk

Citat:
Nordhavn Steering System Maintenance (MV Dirona Channel)

James Hamilton är inte vilken nörd som helst. Han är hjärnan bakom Amazons infrastruktur. Som jag har förstått det, har han sakta trålat jorden runt, samtidigt som han har optimerat både båtens och Amazons infrastruktur.
Citera
2022-08-29, 01:03
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvangstanke123
Godkväll!

Vilket båtmärke tycker ni gör finast båtar? Själv kan jag inte bestämma mig mellan Delta, Riva eller Benetau.


Svårt val
Citera
2022-08-29, 15:12
  #79
Medlem
Bertil85s avatar
Riva gör fina båtar.
Citera
2022-08-29, 21:34
  #80
Medlem
Otroligt svårt att välja ett märke, för att inte säga omöjligt...som sportfiskare är jag svag för "bayboats"

exempel på en drömbåt https://www.pathfinderboats.com/2023...nder-2200-trs/

Kräks över det flesta styrpulpeter av nordiska märken som dessutom har mage att kalla det för fiskebåtar. Samtliga bör resa till Florida och se hur det ska gå till
Citera
2022-09-27, 20:30
  #81
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Wally? Snygga på bild är dem.
Mycket läckra
Citera
2022-09-27, 21:16
  #82
Medlem
Hamleyss avatar
Bayliner!

Americas svar på Nautors Swan
Citera
2022-09-27, 21:36
  #83
Medlem
Jag tycker Oysters segelbåtar har en väldigt fin design

Den numera döda engelska drottningen ska ha haft en sån
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback