Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-11-07, 12:47
  #37
Medlem
448s avatar
Bygg en jordkula för fan , då får ni stabil temp.
Har övernattat i sådana som jag hittat när jag vandrat.

En hade helt stabil temp på kanske +6 grader oavsett om det var 0 grader eller -14.

En jag hittade var byggd av en rotvälta av jättestorlek.Lite urgrävd sand och kupol av grenar,pressening och sen ett kammonät.Kammonätet användes inte för kammolflage utan för att hålla fast jorden tills växtligheten tar över.
Hitta torr tallskog med sandbotten och ta en högt belägen plats och sen en fetingrotvälta.
Den är perfa utgångspunkt för en jordkula

Den var riktigt scysst , ett värmeljus eller två gav typ 15 grader där inne och det var väldigt torrt där inne.Man var nästan rädd att det skulle ta fjutt i rotvältsväggen.

Är det i norr där man får mycket snö , då får man kanske ytterligare 1m isolering i form av snö.
Fast det då blir -40 grader ute så kommer man bara behöva ungefär 30-50W effekt(1 värmeljus)
för och hålla anständig temp inne.Ett 2 mans tält i -40 grader kräver sådär 2-3 kilowatt minst för och hålla värmen.Vilket motsvarar ett gaskök eller bensinkök på full gas.

Folk som tältat i Sibiren i -50 och bortanför har fått i 4 manshustält med ståhöjd (ni vet husformade tält med kamin) elda motsvarande 8 kW , glödande kamin.
Tält har nästan noll isolering
Citera
2024-05-05, 04:08
  #38
Medlem
Får igång denna tråd igen, ett mycket aktuellt ämne i denna tid, med krig o farsoter som väntar oss alla, borde ingå i skolundervisningen för barn/ungdomar, hur man klarar sig utan el, telefon, internet o vatten, som man levde för 100 år sen, ett spännande ämne.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback