Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-04-29, 11:52
  #25
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nja, rätt många föreningar kräver att man folkbokför sig på adressen, så det kan bli besvärligt att ha många lägenheter på gång, men kör man bara en i taget så funkar det ju. Dock så är det olagligt att vara skriven på en adress som man inte bor på i verkligheten, så det blir till att bo i ständiga renoveringsobjekt om man inte har rymligt samvete. (Risken att bli straffad för att man är folkbokförd på fel ställe är förstås liten, så länge man inte drar andra fördelar av det.)

Nu vet jag iofs inte vad alla föreningar har för krav på detta. Jag känner i alla fall 2 st som har köpt lägenheter som renoverades upp och sen sålde dom lägenheterna och gjorde en jäkla vinst. Så har dom gjort ett par gånger. Ingen av dom har varit skriven på adressen under tiden dom renoverade lägenheterna sen om det inte är tillåtet låter jag vara osagt. Jag vet bara hur dom har gjort.
Citera
2020-04-29, 18:56
  #26
Medlem
För något år sedan var det rätt poppis att köpa en helt nyproducerad lägenhet till ett fast pris och sedan sälja den ganska omgående med budgivning... man kunde göra rätt fina vinster där... Men har för mig att skatteverket satt stopp för det nu....
Citera
2020-04-29, 19:03
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
För något år sedan var det rätt poppis att köpa en helt nyproducerad lägenhet till ett fast pris och sedan sälja den ganska omgående med budgivning... man kunde göra rätt fina vinster där... Men har för mig att skatteverket satt stopp för det nu....


Stopp är väl inte riktigt rätt, dock blev det mindre lönsamt än planerat. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...v-skatteverket
Citera
2020-04-30, 21:20
  #28
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har haft 2st bostadsrätter innan jag köpte villa.
Har försökt hyra ut båda två, men fått nej av föreningen.

Köp ett hus/radhus istället om du vill hyra ut
Citera
2020-04-30, 21:30
  #29
Medlem
lone stars avatar
Kan intyga att Sverige är väldigt svårt hyra ut br i andra hand. Vi har en vi neka nu rätt bryskt. Han har hyrt ut i 3-4 år. Han har nu svåra problem bli av med lgh till ett pris han kan acceptera. I normalfallet tillåter en förening Max 3-4 år uthyrning. Däremot är det rätt sjukt att kommuner kan köpa o placera in vem de vill. Vi har en sån lgh. Inte funkat helt friktionsfritt. ; felparkerade bilar, stökigt på balkong, felaktiga sopor. Nåjå..kommun renoverade upp lgh nu. Den var ändå 12 år gammal.
Citera
2020-05-01, 13:25
  #30
Medlem
Det finns föreningar som tillåter andrahandsuthyrning utan att tjafsa, vilket används som USP. Exempel:

https://www.svenskfast.se/bostadsrat...atan-20/256012

Sen finns ju även en del ägarlägenheter numera, även om de är få och ofta nyproduktion. Exempel:

https://www.jm.se/stockholm-lan/stoc...enheter/91404/
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback