Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-09-06, 19:55
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
All autism är sannolikt inte ärftlig, nej. Om så var fallet ska inte neurotypiska med till synes "autistfria" släktträd ge upphov till en gravt autistiskt avkomma. Poängen är att "mörkertalet" är stort i vilket fall, så det går inte att utesluta om någon längre bak i släkten hade aspergers. Det är en hel del lyckligt ovetandes aspies som vandrar på vår planet kan jag intyga!

Asperger och autism är väl inte samma sak? Autister är förståndshandikappande, det är inte personer med Asperger. De har istället en intelligensnivå som är antingen normal eller över normal.
Citera
2018-09-06, 19:57
  #62
Avstängd
Hansomcuckars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Asperger och autism är väl inte samma sak? Autister är förståndshandikappande, det är inte personer med Asperger. De har istället en intelligensnivå som är antingen normal eller över normal.

Har själv autism och har ett IQ på över 180 enligt massor av psykiatriker. Plus att jag kan memorera en hel stad bara genom att gå igenom den en gång.
Citera
2018-09-06, 23:29
  #63
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Asperger och autism är väl inte samma sak? Autister är förståndshandikappande, det är inte personer med Asperger. De har istället en intelligensnivå som är antingen normal eller över normal.
Asperger är ju en del av autismspektrat. Och nu så har de ju tagit bort diagnosen "Asperger", och samma problematik ingår i termen Autismspektrumstörning/Autismspektrumtillstånd.
Man behöver inte ha en utvecklingsstörning för att få diagnosen autism förut, men man kunde inte ha en utvecklingsstörning och samtidigt diagnosen Asperger syndrom.
Högfungerande autism var i stort sett samma sak som Asperger syndrom med undantaget för att de med HFA inte hade haft en adekvat språkutveckling, om jag minns hela terminologin rätt.

Så, jo det är väl mer eller mindre samma sak.
Citera
2019-06-19, 21:09
  #64
Medlem
Din dumme jävel dö
Citat:
Ursprungligen postat av akzag
Ah vart ska man börja, att ständigt vara ensam och misrabel är ju en sak. När jag känner att viljan inte riktigt finns där så blir jag vansinning och vill ta ut min ilska på djur.
Citera
2022-06-30, 04:02
  #65
Medlem
Går på daglig verksamhet inom IT. Har egna projekt som jag gör. Har ett RAI program på gång som tar 3-5 år att genomföra. Mitt IQ är 126 och jag är mer verbal än visuell tänkare. Har ingen studentexamen men har läst papper på harvard nivå och haft firma.

Har ett grunt känsloliv pga taskiga föräldrar. Varit ett socialfall hela livet. Mycket på SIS inklusive LSU hem där jag var den enda som hade LVU. Har två egna ToM modeller så jag kan se folks känslor och motivet utan att omvandla det då gruppen står delvis i vägen. Jag förstår inte varför irritation skapar dolda motiv i andra. Känner ingen rädsla och vet hur man pratar med auktoriteter.

Autism, särbegåvning, psykopati, blodgrupp B. Det löser sig när jag gjort mina program och automatiserat 72 intentioner. Har ingen som helst utbyte pga min ovanlighet. Ser människor som du ser på träd. Bägge ting växer på "sina" villkor. Det är ensamt på toppen. Vill hjälpa folk med autism att komma inuti raderna som sägs då de anses ha vanföreställningar när de enbart ser skogen. Gör allt ideellt då pengar lockar mig inte. Kunde gå i 3 veckor utan mat och vatten utan att bli sjuk och ändå få 126 IQ av en psykolog. När jag pratar blir det ett mumlande då jag avskyr detaljer och schema.
Citera
2022-12-02, 23:16
  #66
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag har högfungerande autism (autism nivå 1) och lätt för att lära mig saker. Varit intresserad av datorer och tv-spel sedan jag var 5-6 år gammal. Fick första datorn när jag började första klass i lågstadiet. I gymnasiet var jag ofta i elektronikskroten och fyndade. Byggde ihop fullt fungerande datorer och plockade delar till min egen primära dator.

Hade en 6GB hårddisk enbart för att lagra porr på. USB-minnen var bara på 128MB-512MB på den tiden. Filmerna var heller inte så stora som de är nu på porrsidorna.

Alltid känt att jag varit ämnat för något särskilt och att jag kunnat mer än min egen omgivning. Anser mig dock inte bättre än andra.

Min flickvän har inte autism som tur är då det hade blivit svårt att kommunicera i vårt förhållande om hon inte tagit första steget i början. Det är hon som hela tiden har fört vår relation framåt och att vår distansförhållande fortfarande håller.

Känner att jag kan vara mig själv när jag skriver med min flickvän och att hon faktiskt bryr sig om hur jag mår. Jag har ändå haft 3 psykoser ovanpå min arbetslöshet. Hon ger mig hopp inför framtiden och det är äkta kärlek från hennes sida.
Citera
2024-04-25, 19:16
  #67
Medlem
Jag har ett barnbarn, pojke 5 år, som är diagnostiserad meb autism 2. Det märkliga är att varken jag, maken, föräldrarna eller förskolan tycker att hans sätt att vara riktigt stämmer in. Han var väldigt sen med att prata, första åren sa han inte mycket. Men kunde hela alfabetet på både svenska och engelska vid 2 1/2 år. Och inte bara rabbla, visade man en random bokstav sa han den. Så småningom om kom talet igång lite mer. Först förra sommaren vid 4 1/2 år slutade han med blöja och har därefter varit torr både dag och natt. Inte en enda gång har han misslyckats. Nu vid 5 talar han ganska bra, kan berätta vad han vill och ta instruktioner. Är supersocial och är den som tar kontakt på lekplatsen. På gott och ont för han kan inte riktigt läsa av om andra barn vill leka eller inte. Han kan läsa, räkna och skriva både på svenska och engelska. Det senaste är att han börjat räkna till 10 på spanska. Han är otroligt rolig att umgås med, alltid glad och lydig. Han har två jämnåriga kusiner som han älskar och de träffades i påsk hos oss. Kusinerna älskar honom också men tycker nog att han är lite för mycket ibland. Så vid något tillfälle satt den lille pojken i vår säng och mumlade: ingen vill ha mig, ingen tycker om mig. Det gjorde ont i hjärtat. Känns som han på något sätt känner att han är lite annorlunda. Dock har han många kompisar på förskolan och är omtyckt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback