Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-05-05, 01:09
  #85
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Jag har helt blivit såld på att införskaffa en tysk kvalitetsbil med en hyfsat stark motor. Ny bil är uteslutet utan jag tänker mig en tysk premiumsedan med 4000 - 6000 mil på mätaren. 200+ HK.

Nu till frågan. Jag tjänar strax över 30 000 kr per månad brutto (23 netto) om man slår ut årslönen till månadslön (jag jobbar inte halva året). Är jag dum i huvudet som ens tänker på den här prisklassen med min inkomst? Jag kommer definitivt behöva låna varenda krona från banken. Dock blir det inte mer än 3000 kr per månad i ränta och avbetalning, vilket jag helt klart skulle ha råd med.

Ja - självklart: bil är mer än ränta och avbetalning. Men sannolikheten att man ska behöva byta kamrem första året för 18 000 kr är väl lika stor som att krascha med ett flygplan.

Anledningen att jag vill ha en tysk premiumbil med en lite starkare motor är att jag är fåfäng, älskar att köra bil och ser bilen som en livsstil snarare än ett transportmedel.

Nej, jag tycker du ska följa ditt hjärta. De tre B:na är okej att låna pengar till: Bostad, Båt & Bil. Prismässigt tycker jag inte den sticker ut, däremot hade jag nog försökt spara ihop till kontantinsatsen åtminstone.

Bry dig inte om de där glädjelösa tråkmånsarna som sitter där i sina slutkörda Volvo 940 och brölar att man minsann inte ska låna pengar till bilköp, livet är för kort för att man inte ska våga testa lite saker och ha det bra.

Kände och velade lite som du gör nu när jag stod inför att köpa min första RS6. Var det ett dumt köp? Ja! Var den helt underbar att köra? Ja! Ångrar jag mig? Nej! Kommer jag att göra om det? Troligen inte, men man vet ju aldrig...
Citera
2016-05-06, 00:18
  #86
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Jag har helt blivit såld på att införskaffa en tysk kvalitetsbil med en hyfsat stark motor. Ny bil är uteslutet utan jag tänker mig en tysk premiumsedan med 4000 - 6000 mil på mätaren. 200+ HK.

Nu till frågan. Jag tjänar strax över 30 000 kr per månad brutto (23 netto) om man slår ut årslönen till månadslön (jag jobbar inte halva året). Är jag dum i huvudet som ens tänker på den här prisklassen med min inkomst? Jag kommer definitivt behöva låna varenda krona från banken. Dock blir det inte mer än 3000 kr per månad i ränta och avbetalning, vilket jag helt klart skulle ha råd med.

Ja - självklart: bil är mer än ränta och avbetalning. Men sannolikheten att man ska behöva byta kamrem första året för 18 000 kr är väl lika stor som att krascha med ett flygplan.

Anledningen att jag vill ha en tysk premiumbil med en lite starkare motor är att jag är fåfäng, älskar att köra bil och ser bilen som en livsstil snarare än ett transportmedel.

Allt handlar om prioriteringar. Man ska emellertid inte glömma bort att det är mer än inköp som kostar. Ju tuffare bil - desto högre försäkringskostnader. Ställer mig ändå lite undrande till vilken tysk premiumsedan med 200+ hästkrafter som är hyfsat ny som du får för 200 kakor? I klartext pratar vi två märken. BMW eller Mercedes. Tittar jag på BMW och söker på minst 200 hästar, 2014 eller nyare, max 8000 mil. Då är det billigaste jag kan hitta en BMW 335 för lika många tusenlappar, dvs 335 stycken. Det är den billigaste sedanen jag kan hitta. Några 1 och 2 serier hittar jag visserligen, men det är ju småbilar. Mercedes har liknande prisbild.

Vill du ha lite kul bakom ratten, plus dessutom köpa dig en viss portion status skulle jag istället råda dig att köpa en Porsche som du rattar på sommaren. På vintern rattar du med fördel en gammal vinterbil. Typ en Renault Megané som du köpt för 5 lax. Du behöver inte oroa dig över om skiten pajar, eller något idiot slänger upp en bildörr på din älskling. Pajar skiten är det bara att köpa något annat. På sommaren är du kung med din Porsche. Ingen vänder sig om eller tittar imponerande på dig och din "premiumsedan". Porsche däremot - det är inget som kreti och pleti normalt håller sig med.

Här har du grymt rolig bil för slantarna:

http://www.blocket.se/stockholm/Pors....htm?ca=11&w=3
Citera
2016-05-06, 14:52
  #87
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Är jag dum i huvudet som ens tänker på den här prisklassen med min inkomst?

Jag skulle säga hur din ekonomi och situation ser ut i övrigt. Hur bor du? Har du lån på bostaden? Vad betalar du i hyra om du bor i hyresrätt och är du i så fall sugen på att köpa något? Du verkar inte ha en enda krona sparad, var beror detta på?
Citera
2016-06-22, 00:44
  #88
Medlem
Jannebigplays avatar
Hur gick det nu för ts? Blev det någon ny bil?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback