Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-17, 19:25
  #13
Medlem
George Wittigs avatar
Vidrigt. Priorterar man karriären så mycket mer än sina egna barn så är i mitt tycke nåt fel i skallen. Jobbar själv på ett jobb en bra bit under min kompetensnivå just för att det ska fungeta med barnen.

Helt ok att satsa stenhårt på karriären om man inte har barn, men har skaffat avkomma bör man faktiskt sätta ungarna först....
Citera
2016-05-20, 20:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podruga
Det är så barnpassning sköts i länder där det inte är statligt subventionerat. Dvs nästan alla länder förutom norra Europa. Äldre generationen passar barnen om båda föräldrarna måste arbeta och man inte har råd med barnflicka eller dagmamma eller ens daghem.

Men här är ju situationen extrem eftersom morföräldrarna bor i Kina.
Har svårt att se att en svensk familj inte skulle kunna ordna barnpassning på hemmaplan utan behöver ta till såna här extrema åtgärder. Jag tycker det verkar ytterst märkligt.
Jag antar att kvinnan kommer från Kina och att det är hennes idé att lämna barnen där.
Det kanske kan hända att hon tror att de får bättre skolgång i Kina - att hon har invändningar mot hur svenska barn uppfostras eller värderingar i Sverige. Så det kanske inte är så enkelt som hon säger.

Det är precis som du säger. Det är svårt för svenskarna att förstå situationer i de kinesiska familjer men kortsagt har de verkligen inte tid. De kinesiska familjer i sverige jobbar oftast inom servicebranshen och främst inom restaurangverksamheten. Arbetstimmarna är fruktansvärt långa och många jobbar 12+ varje dag, 72h/vecka (brukar vara en ledig dag). Jämför man arbetsbördan med en "vanlig" svensk tjänst så är arbetsveckan nästan dubbelt så långa. Att de inte har tid med barnpassningen är kanske inte moraliskt korrekt men helt förståeligt.

Men nu är frågan om barnen kommer att få konsekvenser utav att de bor i Kina med svensk medborgarskap. Utgår man ifrån en normal vuxen måste han/hon lämna landet innan turistvisumet faller. Hur kommer det se ut för barnen? Riskerar de att bli av med sina medborgarskap när de stannar för länge?
Citera
2016-05-20, 20:53
  #15
Medlem
Föräldrar vet sina barns bästa.

Men rent juridiskt vet jag inte vad som gäller eftersom barnen är svenska medborgare. Vad säger den kinesiska lagstiftningen om det? Blir barnen illegala invandrare? Well well, det värsta som kan hända är väl att barnen blir utvisade till sverige och till den svenska socialtjänstens ömma vård.
Citera
2016-05-20, 20:59
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6thCard
Det är precis som du säger. Det är svårt för svenskarna att förstå situationer i de kinesiska familjer men kortsagt har de verkligen inte tid. De kinesiska familjer i sverige jobbar oftast inom servicebranshen och främst inom restaurangverksamheten. Arbetstimmarna är fruktansvärt långa och många jobbar 12+ varje dag, 72h/vecka (brukar vara en ledig dag). Jämför man arbetsbördan med en "vanlig" svensk tjänst så är arbetsveckan nästan dubbelt så långa. Att de inte har tid med barnpassningen är kanske inte moraliskt korrekt men helt förståeligt.

Men nu är frågan om barnen kommer att få konsekvenser utav att de bor i Kina med svensk medborgarskap. Utgår man ifrån en normal vuxen måste han/hon lämna landet innan turistvisumet faller. Hur kommer det se ut för barnen? Riskerar de att bli av med sina medborgarskap när de stannar för länge?

Man kan aldrig någonsin bli av med ett svenskt medborgarskap. Problemet kan det dock bli i och med att barnen blir illegala invandrare i kina om deras föräldrar inte söker visum för dem (ett tips är att föräldrarna gör det). Det kan ju finnas en massa sociala förmåner som barnen går miste om i kina om de vistas illegalt i landet såsom barnomsorg, sjukvård, grundskola. Kanske har föräldrarna tänkt betala för sånt ur egen ficka. Eller så har de försäkringar som täcker barnen trots tvivelaktigt migrantstatus i landet. Ja så länge föräldrarna vet vad de gör. Det är ju dyrt med privatskola och akut sjukvård och sånt oavsett vilket land det rör sig om.
Citera
2016-05-20, 21:09
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Man kan aldrig någonsin bli av med ett svenskt medborgarskap. Problemet kan det dock bli i och med att barnen blir illegala invandrare i kina om deras föräldrar inte söker visum för dem (ett tips är att föräldrarna gör det). Det kan ju finnas en massa sociala förmåner som barnen går miste om i kina om de vistas illegalt i landet såsom barnomsorg, sjukvård, grundskola. Kanske har föräldrarna tänkt betala för sånt ur egen ficka. Eller så har de försäkringar som täcker barnen trots tvivelaktigt migrantstatus i landet. Ja så länge föräldrarna vet vad de gör. Det är ju dyrt med privatskola och akut sjukvård och sånt oavsett vilket land det rör sig om.

Kan man ens ansöka om visum i deras fall (bortsätt ifrån turistvisum)? Jag är inte väldig insatt i detta men barnen är 0-4 år så skolan är inte aktuellt än. Penningen för barnomsorgen och sjukvården drar man alltid ur sin egen ficka.
Citera
2016-05-20, 21:43
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6thCard
Kan man ens ansöka om visum i deras fall (bortsätt ifrån turistvisum)? Jag är inte väldig insatt i detta men barnen är 0-4 år så skolan är inte aktuellt än. Penningen för barnomsorgen och sjukvården drar man alltid ur sin egen ficka.

Ja men då så. Enda problemet är väl att barnen blir illegala invandrare och riskerar att bli utvisade om myndigheterna kommer på det. Men risken för de blir påkomna är väl inte så stor.

Men barnen ska ju börja skolan snart. Hur ska föräldrarna göra? Kina har ett system med gratis allmän grundskola. Men som illegala invandrare lär barnen knappast ha tillgång till det. Enligt wikipedia finns det privata skolor som kostar pengar men som håller dålig kvalitet. Sedan finns det internationella skolor (undervisning på engelska) som tillåts för utländska medborgare. Men en sån utbildning lär kosta pengar. Hur har föräldrarna egentligen tänkt lösa barnens utbildning?

Tror faktiskt det smartaste vore om föräldrarna ansökte om någon sorts långsiktiga visum/uppehållstillstånd för barnen. Kan ju inte vara omöjligt med tanke på barnens anknytning till landet. Enligt wikipedia kan barnen få kinesiskt medborgarskap eftersom de har nära anknytning till landet men det är kanske inte så smart eftersom kina inte tillåter dubbelt medborgarskap. Fast vad vet jag. Föräldrarna skiter kanske i att barnen förlorar sitt svenska medborgarskap.
__________________
Senast redigerad av Turbohaler666 2016-05-20 kl. 21:45.
Citera
2016-05-20, 21:54
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6thCard
Kan man ens ansöka om visum i deras fall (bortsätt ifrån turistvisum)? Jag är inte väldig insatt i detta men barnen är 0-4 år så skolan är inte aktuellt än. Penningen för barnomsorgen och sjukvården drar man alltid ur sin egen ficka.

Jag har ingen aning om hur de kinesiska migrationslagarna ser ut. Men i de flesta länder finns det ju alltid flera olika alternativa visum. Typ studentvisum, jobbvisum, anhörigvisum och sånt där. Kan ju inte vara omöjligt. Särskilt med tanke på att mamman är kinesisk medborgare. Men det värsta som kan hända barnen är väl att de blir utvisade till sverige om de har otur.

Så länge föräldrarna har råd med privat sjukvård och skolgång lär det inte heller bli nåt problem.
Citera
2016-05-20, 22:02
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Ja men då så. Enda problemet är väl att barnen blir illegala invandrare och riskerar att bli utvisade om myndigheterna kommer på det. Men risken för de blir påkomna är väl inte så stor.

Men barnen ska ju börja skolan snart. Hur ska föräldrarna göra? Kina har ett system med gratis allmän grundskola. Men som illegala invandrare lär barnen knappast ha tillgång till det. Enligt wikipedia finns det privata skolor som kostar pengar men som håller dålig kvalitet. Sedan finns det internationella skolor (undervisning på engelska) som tillåts för utländska medborgare. Men en sån utbildning lär kosta pengar. Hur har föräldrarna egentligen tänkt lösa barnens utbildning?

Tror faktiskt det smartaste vore om föräldrarna ansökte om någon sorts långsiktiga visum/uppehållstillstånd för barnen. Kan ju inte vara omöjligt med tanke på barnens anknytning till landet. Enligt wikipedia kan barnen få kinesiskt medborgarskap eftersom de har nära anknytning till landet men det är kanske inte så smart eftersom kina inte tillåter dubbelt medborgarskap. Fast vad vet jag. Föräldrarna skiter kanske i att barnen förlorar sitt svenska medborgarskap.

Precis, jag tror att det blir problematiskt när de ska börja skolan eftersom det krävs intyg ifrån folkbokföringsregistret att de är kinesiska medborgare. I värsta fall som du skrev utvisas de säkert bara tillbaka till Sverige och blir omplacerade hos en sossfamilj.
Citera
2016-05-20, 22:20
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6thCard
Precis, jag tror att det blir problematiskt när de ska börja skolan eftersom det krävs intyg ifrån folkbokföringsregistret att de är kinesiska medborgare. I värsta fall som du skrev utvisas de säkert bara tillbaka till Sverige och blir omplacerade hos en sossfamilj.

Beror på hur mycket pengar föräldrarna har. Har de råd att placera barnen i en dyr internationell skola i kina går det ju ingen nöd på barnen. Men har de råd med det? Finns det ens nån sån skola i närheten? Eller har de tänkt hämta hem sina barn innan skolstart? För jag antar att föräldrarna vill att barnen ska ha någon sorts utbildning så de inte blir analfabeter.
Citera
2016-05-21, 14:38
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Beror på hur mycket pengar föräldrarna har. Har de råd att placera barnen i en dyr internationell skola i kina går det ju ingen nöd på barnen. Men har de råd med det? Finns det ens nån sån skola i närheten? Eller har de tänkt hämta hem sina barn innan skolstart? För jag antar att föräldrarna vill att barnen ska ha någon sorts utbildning så de inte blir analfabeter.

Tror dock att barnen ska hämtas innan skolstarten eftersom utbildning prioriteras väldig högt inom den kinesiska kulturen.
Citera
2016-05-22, 14:34
  #23
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podruga
Barnen är väl kinesiska medborgare också, eftersom tydligen BÅDA föräldrarna är kineser.
Jag ser inte något problem med att två kinesiska föräldrar som jobbar utomlands skickar sitt barn till morföräldrarna för skolgång. Kinas skola är bättre och uppenbarligen har de inte tid att vara ordentliga föräldrar. Från deras perspektiv är det inget konstigt.

Jag svarade tidigare för jag utgick att det rörde sig om ett par där minst en av föräldrarna var svensk.

Nej, det är bara mamman som är kinesisk medborgare. Pappan är svensk, och barnen har svenska medborgarskap. För övrigt godkänner inte Kina dubbla medborgarskap.
Citera
2016-05-22, 18:41
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podruga
Det är hemskt många som är dubbla medborgare utan att båda länderna i fråga vet om det.
Det är svår och jobbig sak för länder att hålla ordning på vilka andra länder en viss individ kan tänkas vara medborgare i. Vissa länder som inte tillåter dubbla medborgarskap tillämpare inte det förrän individen fyllt 18. Det kan nog hända att mamman reggat ett eller båda barnen i Kina.

Det är nog ingen här som vet hur det går till när man skriver in ett barn i statliga skolan, i Kina.
Tittar de på papper och i så fall vilka papper? Är medborgarskap något som kollas?
Det tvekar jag på att det finns några medlemmar alls på Flashback som vet.

Funkar det likadant i statliga och privata skolor? I storstäderna i Kina finns naturligtvis internationella skolor. Även om statliga skolor kollar noga så kanske planen är att barnen ska gå i en internationell skola som struntar i allt förutom att föräldrarna betalar avgiften?
Möjligheterna är oändliga.

Jag är väldig övertygad om att det är mycket svårare att skaffa dubbel medborgarskap i dagens Kina nu när allt är digitaliserad (försökte själv).

Angående om hur skolsystemet, alla kinesiska medborgare är inskrivna i ett "hukou-system". Hukou-systemet visar när och var du är registrerad i landet från och med den dagen du föds. Jag tror att du bara kan flytta din hukou genom giftemål men är inte helt säker. Generellt kan föräldrarna inte välja skolor åt barnen utan de blir placerade i skolorna närmast adressen registrerade i deras hukou. Mycket pappersarbete krävs för att ett barn ska kunna gå i skolan.

Kortsagt är möjligheterna är inte alls lika oändliga i dagens Kina som det var förrut. Så länge man inte har miljarder till hands förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback