Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-04, 20:28
  #709
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arusiana
Ett PROGRAM ja, inte utskickad helt från Arbetsförmedlingen. Den enda gången en person blir avskriven är väl om personen lyckas få permanent sjukersättning på heltid men då ska det gå väldigt långt idag.

Jo man blir visst avstängd helt ifrån arbetsförmedlingen, vill man tillbaka i arbetslivet så måste man kontakta FK och snarare tala om att man är redo att arbetsträna eller liknande och då får man börja om med alla uppgifter eftersom de rensar allt på AMS.
Du har fel där i vad du säger , jag talar ju utifrån egna erfarenheter och inte vad jag sökt fram.
Citera
2024-04-04, 20:38
  #710
Medlem
Arusianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Jo man blir visst avstängd helt ifrån arbetsförmedlingen, vill man tillbaka i arbetslivet så måste man kontakta FK och snarare tala om att man är redo att arbetsträna eller liknande och då får man börja om med alla uppgifter eftersom de rensar allt på AMS.
Du har fel där i vad du säger , jag talar ju utifrån egna erfarenheter och inte vad jag sökt fram.

Okej.
Nu var frågan om man behöver vara inskriven på Arbetsförmedlingen för att kunna få sjukpenning och där är svaret ja. Sen är det skillnad på sjukersättning och sjukpenning. Vi kan dra det här hur långt som helst men standarden är att man ska vara inskriven på AF. Det har gått väldigt långt i ditt fall.
Citera
2024-04-04, 20:42
  #711
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arusiana
Okej.
Nu var frågan om man behöver vara inskriven på Arbetsförmedlingen för att kunna få sjukpenning och där är svaret ja. Sen är det skillnad på sjukersättning och sjukpenning. Vi kan dra det här hur långt som helst men standarden är att man ska vara inskriven på AF. Det har gått väldigt långt i ditt fall.

Jag har inte sjukersättning! och jag är inte inskriven på arbetsförmedlingen!
Förstår inte vad vi ska dra hur långt som helst?
Citera
2024-04-05, 14:36
  #712
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådar sammanfogade till samlingstråd.

Rubrik justerad.

Mod.
Citera
2024-04-07, 22:12
  #713
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2024-04-25, 20:12
  #714
Medlem
Extremeflys avatar
Hur funkar det om man saknar SGI men blir sjuk? Man blir även sjukskriven. Kan man uppvisa sjukskrivningen till arbetsförmedlingen då? Eller kräver dom att man har SGI för att få vara sjukskriven?
Citera
2024-05-01, 08:30
  #715
Medlem
Då ställer jag min fråga här istället, då den blev slängd i papperskorgen:

En fråga till ni som vet lite mer om SGI och hur det fungerar. Som jag förstår det är SGI (sjukpenninggrundande inkomst) något man förtjänar genom att arbeta. Det finns ett tak för SGI som är runt 36000 kr. Det är viktigt att "skydda" sin SGI genom att jobba, studera, vara anmäld på arbetsförmedlingen om man av anledning avbryter sin anställning där man tjänade ihop sin SGI för att göra något annat t.ex. man får sparken, börjar plugga, startar eget, blir sjuk.

Jag snackade med en i släkten som blev sjuk under sin uppsägningstid att denne hörde nu från sin handläggare på FK att denne nu räknas som "arbetslös" pga att denne på inrådan av sin rehabkoordinator anmälde sig som arbetslös hos AF för att fortsatt "skydda" SGI, trots att denne har ett eget företag som ska dras igång så fort personen blir frisk.

Och eftersom denne nu räknas som "arbetslös" verkar SGI inte räknas längre utan det är minimiersättning som arbetslös man får vilket är 500 spänn om dagen.

Informationen finns https://www.forsakringskassan.se/pri...arbetssokande:


Citat:
Hur mycket pengar kan jag få?
Du får knappt 80 procent av din tidigare lön, men högst 543 kronor per dag.

Det är antagligen detta som handläggaren pratar om, men jag kan inte se att detta är tillämpbart i min släktings fall då den inte är "arbetslös" i den bemärkelsen att den behöver hjälp av AF för att få ett nytt jobb.

Vederbörande har arbetat utan uppehåll heltid i 18 år (förutom en 8 månaders tjänstledighet i höstas av personliga skäl, men pluggade efter 3 månader en kurs på högskola på halvtid för att behålla SGI då den försvinner efter 3 månader) och betalat skatt, men blev trött på arbetsgivaren och ville göra ett bättre jobb i egen regi. Tyvärr inträffade sjukdom under uppsägningstiden, men det finns goda chanser att bli frisk inom några månader.

Läser man svar från t.ex. https://lawline.se/answers/berattiga...vid-uppsagning säger de:


Citat:
Vid uppsägning oavsett anledning finns en så kallad generell efterskyddstid enligt 6 kapitel. 8 § andra stycket samt 26 kapitel. 18 § SFB som innebär att din sjukpenninggrundande inkomst är skyddad i 3 månader oavsett anledning till uppsägningen. Enligt 26 kapitel. 17 § SFB gäller även SGI-skyddet under tiden du har rätt till sjukpenning.

Släktingen sade upp sig själv, men då lawline hävdar att "oavsett anledning" gäller borde SGI vara skyddad i 3 månader? Och då SGI är den summa som sjukpenning ska grundas på enligt definition borde väl då släktingen kunna räkna med sjukpenning enligt maxbelopp i minst 3 månader till? Varför ska FK göra ny sgi-utredning och mumla om 500 kr om dagen?

Sen googlade jag lite på egen hand om hamnade på detta hos https://www.forsakringskassan.se/pri...enskild-firma:


Citat:
Om ditt företag är nystartat, det vill säga att det registrerades för som mest 36 månader sedan, gäller särskilda regler. Då kan du ha rätt till ett så kallat uppbyggnadsskede. Det innebär att du får minst samma SGI och minst lika mycket i ersättning som en anställd med samma arbetsuppgifter, utbildning och erfarenhet skulle ha haft.

Detta sade handläggaren tydligen ingenting alls om. Det verkar gälla klockrent i detta fallet då min släkting har bra kontakter, marknaden är god för denna typ av tjänster och hela planen var att jobba vidare i samma bransch och med samma arbetsuppgifter, men i egen regi. Men jag hävdar ändå att regeln om att SGI är skyddad i 3 månader efter avslutad anställning ska gälla... efter allt jag har läst.

Vidare kontakt ska tas med FK och jag ska eventuellt sitta med i det telefonmötet, men ville bara kolla om jag/vi missuppfattat något kring hela grejen med SGI, då den inte verkar spela någon som helst roll när den behövs som bäst (när man blir sjuk).

tack på förhand

Edit: Formatering försvann vid copy/paste
__________________
Senast redigerad av TheObserver2 2024-05-01 kl. 08:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback