Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-06-17, 09:35
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
min fru vill skilja sig men inte jag pga vår dotter. Jag ska till Schweiz med min äldre syster nästa vecka och tänker föra över allt på hennes namn. Jag undrar om jag öppnar konto där på min systers namn kan hon kräva något från min syster eller det går inte. Jag har dragit ut på tiden då jag ljuger som fan för att komma undan men jag tror hon börjar fatta vad jag håller på med

det är mycket pengar som jag inte kan slösa så snabbt tar lång tid

Det är extremt svårt att gömma pengar, skiljer hon sig har hon rätt till upp till 50% av dessa pengar. Går hon till domstol så kommer hon vinna och då kommer dina tillgångar frysas, även utomlands då banker har ett bra samarbete. Om du gör saker som att köpa bilar och prylar eller tar ut kontant kan du bli skadeståndsskyldig då du gjort det för att gömma tillgångar från din fru.
Citera
2016-06-17, 10:13
  #26
Medlem
Trodde att man kunde ge bort pengarna som gåva, men det kanske inte gäller så när man är gift. Ingen aning hur du ska lösa detta lagligt... du kanske får skylla dig själv som gift dig.
__________________
Senast redigerad av WhatDoesTheFoxSay 2016-06-17 kl. 10:19.
Citera
2016-06-17, 10:39
  #27
Medlem
Jag är inte girig utan om min fru får hälften kommer hon ta pengarna och ta min dotter flytta till hennes skit land och jag kommer inte kunna göra något. Därför kommer hon aldrig se en krona av detta. Jag kommer göra det på ett lagligt sätt eller om det krävs på ett olagligt sätt. Jag bryr mig inte

Ska kolla upp detta med gåvo skatt nu idag. Att skicka över det på min syster hade varit det bästa annars ska jag ändå iväg till Schweiz nästa vecka med min syrra o då kan vi öppna kontot där på hennes namn.

Föresten jag vann pengarna på ett utländsk betting bolag om det kanske gör någon skillnad därför pengarna är i €

Jag har inga värdesaker förutom en bil som står på min "man kan kalla hennes svärmor" syster mans mamma" men hon e som en mamma då min gått bort när jag var liten men detta är något helt annat. Bilen har stått på henne i snart 2år
__________________
Senast redigerad av babi. 2016-06-17 kl. 10:46.
Citera
2016-06-17, 10:50
  #28
Medlem
Hur ser det ut med stiftelser i Sverige?

Säg att man under tiden man är gift startar en stiftelse på 20 miljoner vars mål är "Berikande och välbefinnandet av person xxx".

Vad skulle hända vid en skilsmässa? Skulle stiftelsens förmögenhet räkas som en tillgång för parten som skapade den? Kan kronofogden driva in pengar från en stiftelse?
Citera
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2016-06-17, 11:02
Medlem
Så har vi rensat tråden från en stor mängd off topic och trams.

Snack om att döda folk är off topic, likaså saker som hör hemma i Brott & Brottslighet, Ekonomi, politik, eller andra delforum. Likaså anklagelser om att vara troll.

/Moderator
2016-06-17, 17:27
  #30
Medlem
libbens avatar
Vad händer om TS aldrig skiljer sig och vägrar access till pengarna?

Hur fungerar det juridiskt?
Citera
2016-06-17, 19:02
  #31
Medlem
Det finns inget lagligt sätt för dig att hindra din blivande ex-fru från att ta hälften av vinstpengarna. Om du försöker gömma pengarna får du hoppas på att hon inte anlitar ens en medelmåttig jurist. Om pengarna nyss suttit på ett svenskt konto ser jag inga som helst möjligheter för dig att behålla allt.
Citera
2016-06-17, 19:03
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vad händer om TS aldrig skiljer sig och vägrar access till pengarna?

Hur fungerar det juridiskt?

Så länge de är gifta är pengarna hans egendom och han avgör själv över hur de används.
Citera
2016-06-18, 00:53
  #33
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babi.
Jag och min tjej gifte oss 2år sedan och jag vann pengar tidigare i våras en mycket stor summa som jag vill behålla för mig själv men nu så fick hon reda på det och vill ha en del av pengarna

Jag vill absolut inte dela med mig något. Har inte skrivit på äktenskap ord vad de nu heter. vi har en dotter tsm också om det nu spelar roll. Jag funderar på att öppna ett konto utomlands för att kringgå det här men vet inte hur men behöver jag göra allt det här därför jag undrar juridiskt om hon har rätt till något

Du antydde i en senare post att hon är utländska och skulle åka tillbaka till sitt hemland. I så fall är det möjligt att ni har varit gifta i 2 år utan föregående sambotid. Normalt sett delas allt lika vid äktenskapsskillnad men har ni varit tillsammans kort tid kan du få större del. Är pengarna anledningen till att äktenskapet knakar? Många asiater är kåta i pengar, kanske pga att de inte sett så mycket innan.

Jag antar ni har varit gifta i 2 år utan sambotid. Jag antar också att (eftersom hon är utländska) hon inte haft samma ekonomi som du (dvs du står för i princip alla kostnader). Du har nyss vunnit en större summa pengar. Hon vill skiljas. Med detta beaktat finns det goda skäl till att tillämpa "skevdelningsregeln" dvs ÄktB 12 kap § 1

I den mån det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning skall lämna egendom till den andra maken i den omfattning som följer av 11 kap., skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods.

Om pengarna är orsaken till problemen i äktenskapet tycker jag du ska avsluta det snarast (om du absolut vill behålla merparten). Eftersom du nyss vunnit pengar är det möjligt att du kan undanta vinsten vid bodelningen och att ni delar på det ni hade innan. Har ni bott tillsammans i 5 år delas allt lika 50% var. Eftersom ni bara bott tillsammans 2 år kan hon få 40% av 50% (20% för varje år, när ni sammanbott 5 år får hon alltså 100% av 50% (den andra hälften får du), jag vet det låter lite rörigt

Att gömma undan pengar kan vara svårt och bara för att du är vän med din syster idag betyder det inte att ni kommer vara det om 5 år när du vill ha tillbaka pengarna.

Det här är komplicerade frågor, du borde nog skaffa en advokat som kan ge dig rätt råd. Men nu har du ett hum om vart det kan landa.
Citera
2016-06-22, 13:17
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
Det går inte att undkomma att vinstpengarna ingår i bodelning såvida du inte lägger de i särskild pension eller livsförsäkring (då de undantas från bodelning).

Dessutom så även om du gör dig av med alla pengarna innan hon har ansökt om äktenskapsskillnad så kommer ändå bodelning ske som om pengarna finns kvar (dvs du kommer bli skyldig henne summan ändå), detta enligt 11:4 ÄktB. Syftet är att förhindra transaktioner likt de du vill göra för att gå omkring din makas rätt till pengarna vid bodelning, och detta gäller inom tre år före äktenskapsskillnad.

Finns det inga pengar på något konto finns det inget de kan ta ifrån mig.

Jag har lyckats flytta alla pengar på ett säkert sätt. Pengarna finns inte längre på ett svenskt konto. Fixade detta i veckan men det kosta mig lite

Kan de ta min 200tusen bil som står på min svärmor? Bilen köptes efter vinsten! Jag bor i hyres lgh.. Det spelar ingen roll om jag blir skyldig min fru pengar hela livet då hon ändå inte kan ta en krona. Jag funderar på flytta utomlands snart. Glöm detta med mörda min fru. Jag är ingen spykopat. Min dotter har ett konto 500000 Euro på ett utländsk konto. Har 900000 Euro säkert på ett annat konto i ett annat land
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback