Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-07-09, 17:48
  #37
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Precis,men här kan det kunna vara två fel begånget av två olika företag.

Därför jag påpekade att också Telias utlämnande av gammalt nummer måste kontrollera precis som banken/erna ska ta ta ansvar för att Swish är säkert.

Varför skulle Telia vara tvungen att göra det, jag känner inte till något reglemente som säger att Telia har gjort något fel här, gör du?

Telia har mig veterligen inget med Swish att göra.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-09 kl. 17:54.
Citera
2016-07-09, 20:46
  #38
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför skulle Telia vara tvungen att göra det, jag känner inte till något reglemente som säger att Telia har gjort något fel här, gör du?

Telia har mig veterligen inget med Swish att göra.
Det kan vara att Telia släppt ett mobilnummer för tidigt till en annan kund.

PTS går visserligen nu ut med att ett nummer som använts måste ligga i träda ett år helst två,innan det lämnas till ny kund. Det borde undersökas,hur länge Telia väntat med numret.

Bankerna måste i sin tur hålla koll på Swish.
Citera
2016-07-10, 01:18
  #39
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Det kan vara att Telia släppt ett mobilnummer för tidigt till en annan kund.

PTS går visserligen nu ut med att ett nummer som använts måste ligga i träda ett år helst två,innan det lämnas till ny kund. Det borde undersökas,hur länge Telia väntat med numret.

Bankerna måste i sin tur hålla koll på Swish.

Det finns inget i TS berättelse som indikerar att Telia har släppt det tidigare och oavsett hur länge de än väntar kan sådant här hända om inte bankerna har något skydd emot det.

Om berättelsen är korrekt återgiven visar detta på en säkerhetsbrist med Swish som media borde informeras om.
Citera
2016-07-10, 14:57
  #40
Medlem
nobbenss avatar
Det här måste ju vara ett enkelt problem för bank/Swish/teleoperatör att lösa. Bara att programmera så återanvända nummer automatiskt rensas från tidigare bankfunktioner. Jag är ingen hejare på detta men visst måste väl det gå?
Citera
2022-05-28, 17:09
  #41
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag har två mobilnummer. Ett privat där jag har swish knutet till detta nummer sedan nåt år tillbaka och en företagsmobil som jag fick i vintras. Den är inte knuten till swish och har inte ens mobilt bankid.

Nu skulle en bekant överföra nåra hundralappar till mig men råkade välja mitt företagsnummer och hen observerade inte heller att det inte var mitt namn som visades när hen skulle signera betalningen förrän den var genomförd.

Jag har kollat via Eniro, det är mycket riktigt företagets namn och jag som användare som visas när man söker på detta nummer. Provade själv via en polare och överföra 1 kr till mitt nummer, japp, det är den andra personen som visas som mottagare. Och någon sådan person har aldrig funnits på företaget, ja det här numret har alltså inte använts tidigare av företaget jag jobbar för.

Kontaktade banken. Dom svär sig fria från detta och skyller på Telia. Dom svär sig också fria och skyller på banken. Ingen av dem kan/vill svara på vem som har haft detta nummer tidigare och båda säger att detta inte ska kunna inträffa och banken säger att ett nummer ska vara spärrat i 5 år innan det återanvänds men Swish har inte ens funnits så länge. Det här är förbaskat märkligt och ska detta ens kunna inträffa?

Funderar på att kontakta media, det här kan bli rejält med badwill för dem om det kommer ut.
Hände mig i går. Mitt barn skulle swisha mig 250kr men swishade av misstag till mitt andranummer som inte är knutet till Swish. Istället hamnade pengarna hos en totalt okänd kvinna och banken tyckte vi skulle kontakta personen själva men det enda sättet var nu att swisha en krona till henne via mitt nummer och i meddelandefältey be henne om att skicka tillbaka allt, vilket hon gjorde.
Blev väldigt förvånad över att det ens är tekniskt möjligt med sådant fel. Blev nästan sur när den okände personen så snabbt betalade tillbaka, var lite bråksugen med banken
Citera
2022-05-28, 17:12
  #42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag har två mobilnummer. Ett privat där jag har swish knutet till detta nummer sedan nåt år tillbaka och en företagsmobil som jag fick i vintras. Den är inte knuten till swish och har inte ens mobilt bankid.

Nu skulle en bekant överföra nåra hundralappar till mig men råkade välja mitt företagsnummer och hen observerade inte heller att det inte var mitt namn som visades när hen skulle signera betalningen förrän den var genomförd.

Jag har kollat via Eniro, det är mycket riktigt företagets namn och jag som användare som visas när man söker på detta nummer. Provade själv via en polare och överföra 1 kr till mitt nummer, japp, det är den andra personen som visas som mottagare. Och någon sådan person har aldrig funnits på företaget, ja det här numret har alltså inte använts tidigare av företaget jag jobbar för.

Kontaktade banken. Dom svär sig fria från detta och skyller på Telia. Dom svär sig också fria och skyller på banken. Ingen av dem kan/vill svara på vem som har haft detta nummer tidigare och båda säger att detta inte ska kunna inträffa och banken säger att ett nummer ska vara spärrat i 5 år innan det återanvänds men Swish har inte ens funnits så länge. Det här är förbaskat märkligt och ska detta ens kunna inträffa?

Funderar på att kontakta media, det här kan bli rejält med badwill för dem om det kommer ut.
Kontakta media!
Jag har alltid haft en gnagande känsla av att swish är jävligt osäkert. Med en knapptryckning kan man kapa en annan persons betalning bara genom att tima in när personen loggar ut på swish. Fruktansvärt.

Tror dessutom att senaste Swedbank-fadäsen och dito Nordea har sin grund i swish.
Citera
2022-05-28, 17:16
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jodå, nu verkar det ordna sig.
Flera samtal med banken idag. Första nollan fattade inte ens problemet, "ja men du har ju inte ens Swish på din företagsmobil" och trots att jag upprepade mig och försökte förklara så fattade han inte vad jag menande. Till slut bröt han bara samtalet!
Nästa samtal gick bättre, hon fattade direkt vad det handlade om och även allvaret i det hela så hon skickade mig uppåt. Av tonen att döma av den som jag då fick tala med - som även lovade att återbetala pengarna - verkar det som om jag rört om lite i myrstacken och att detta "skulle utredas och rutinerna ses över för detta ska inte kunna inträffa".
Jag kan ha hittat ett allvarligt systemfel så nu kanske det händer saker där.

Sedär. Zoombo - Banken 1-0.

Var det Handelsbanken? De har en förkärlek att slänga på luren när de inte fattar din fråga...
Citera
2022-05-28, 18:35
  #44
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Var det Handelsbanken? De har en förkärlek att slänga på luren när de inte fattar din fråga...

Nej, jag har SEB.
Citera
2022-05-28, 18:59
  #45
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hände mig i går. Mitt barn skulle swisha mig 250kr men swishade av misstag till mitt andranummer som inte är knutet till Swish. Istället hamnade pengarna hos en totalt okänd kvinna och banken tyckte vi skulle kontakta personen själva men det enda sättet var nu att swisha en krona till henne via mitt nummer och i meddelandefältey be henne om att skicka tillbaka allt, vilket hon gjorde.
Blev väldigt förvånad över att det ens är tekniskt möjligt med sådant fel. Blev nästan sur när den okände personen så snabbt betalade tillbaka, var lite bråksugen med banken

Då var ju numret knutet till swish, men till fel person. Personen har alltså haft ditt nummer innan och inte bytt swishinställning.

Kollar inte folk mottagarnamn?

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kontakta media!
Jag har alltid haft en gnagande känsla av att swish är jävligt osäkert. Med en knapptryckning kan man kapa en annan persons betalning bara genom att tima in när personen loggar ut på swish. Fruktansvärt.

Tror dessutom att senaste Swedbank-fadäsen och dito Nordea har sin grund i swish.

Inlägget du svarar på är snart 7 år
Citera
2022-05-28, 20:21
  #46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Inlägget du svarar på är snart 7 år
Konstigt att det dök upp på nya inlägg-listan då.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback