Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-22, 16:50
  #13
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Finns bläckfisk i Sverige 🐙? Sniglar har väl nackdelen attde måste svältas tre dagar innan man tillagar dem. Och under de tre dagarna kryper de runt. De håller sig inte snällt i ett badkar utan kryper t. o. m. upp i taket och bajsar.
Jo bläckfisk kan man fiska i Kattegatt och Nordsjön. Det är dock ingen större industri runt det då bläckfisk inte verkar vara så poppis i Sverige tyvärr.

Sniglar måste man svälta ja. Först så låter man dem käka sig proppmätta på sallad, och sedan så låter man dem krypa runt några dagar på en sandklädd yta. Badkaret funkar fint, fast då är det bra att täcka över det med perforerad plastfolie om man inte vill ha sniglar i hela badrummet.
Citera
2016-10-22, 19:49
  #14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Jo bläckfisk kan man fiska i Kattegatt och Nordsjön. Det är dock ingen större industri runt det då bläckfisk inte verkar vara så poppis i Sverige tyvärr.

Sniglar måste man svälta ja. Först så låter man dem käka sig proppmätta på sallad, och sedan så låter man dem krypa runt några dagar på en sandklädd yta. Badkaret funkar fint, fast då är det bra att täcka över det med perforerad plastfolie om man inte vill ha sniglar i hela badrummet.

Lättast vore väl ett stort kärl med lock. De smakar ju som svamp och har väl, rätt tillagade, samma konsistens som svamp. Svamp finns ju dock att tillgå under en begränsad period. Vinbärssnäckor ser man ju hela sommaren vanligtvis.

Varför ska ytan vara sandklädd? Det har jag aldrig hört något om.
Citera
2016-10-22, 20:30
  #15
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Lättast vore väl ett stort kärl med lock. De smakar ju som svamp och har väl, rätt tillagade, samma konsistens som svamp. Svamp finns ju dock att tillgå under en begränsad period. Vinbärssnäckor ser man ju hela sommaren vanligtvis.

Varför ska ytan vara sandklädd? Det har jag aldrig hört något om.
Så länge som locket inte är tättslutande och man inte har samlat på sig en större mängd sniglar så funkar ett kärl fint.

Varför ytan skall vara sandklädd vet jag ej (Lagar som sagt aldrig sniglar själv) men jag antar att det är för att sanden suger upp skiten så att sniglarna inte krälar runt i sin egen avföring.

Tycker inte att dom smakar svamp (Tycker mest att dom smakar av det som man har tillfört, t.e.x vitlökssmör). Dock så håller jag med om att en korrekt tillagad snigel har ungefär samma konsistens som tillagad svamp. Bra nödmat under sommaren är dom i vilket fall.
Citera
2016-10-22, 21:03
  #16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Så länge som locket inte är tättslutande och man inte har samlat på sig en större mängd sniglar så funkar ett kärl fint.

Varför ytan skall vara sandklädd vet jag ej (Lagar som sagt aldrig sniglar själv) men jag antar att det är för att sanden suger upp skiten så att sniglarna inte krälar runt i sin egen avföring.

Tycker inte att dom smakar svamp (Tycker mest att dom smakar av det som man har tillfört, t.e.x vitlökssmör). Dock så håller jag med om att en korrekt tillagad snigel har ungefär samma konsistens som tillagad svamp. Bra nödmat under sommaren är dom i vilket fall.

Jag har inte heller lagat dem från grunden själv så att säga. Jag har haft en granne dock som berättade om en inneboende hon hade som brukade laga sniglar som han fångat/plockat (och lät svälta i badrummet).

Jo, man känner lätt skogssmak genom vitlökssmöret, som svamp ungefär.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-10-22 kl. 21:05.
Citera
2016-11-08, 22:44
  #17
Medlem
cabbages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Jo bläckfisk kan man fiska i Kattegatt och Nordsjön. Det är dock ingen större industri runt det då bläckfisk inte verkar vara så poppis i Sverige tyvärr.

Sniglar måste man svälta ja. Först så låter man dem käka sig proppmätta på sallad, och sedan så låter man dem krypa runt några dagar på en sandklädd yta. Badkaret funkar fint, fast då är det bra att täcka över det med perforerad plastfolie om man inte vill ha sniglar i hela badrummet.

Varför ska sniglarnas svältas först? Ger man dem sallad så att de blir fetare?
Skulle sniglar få en smak av exempelvis vitlök om man häller det på salladen som de äter?
Citera
2016-11-09, 00:36
  #18
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cabbage
Varför ska sniglarnas svältas först? Ger man dem sallad så att de blir fetare?
Skulle sniglar få en smak av exempelvis vitlök om man häller det på salladen som de äter?
Av samma anledning som matmaskar kryper i sågspån innan de kryper in i köttkvarnen... de måste rensa tarmarna genom att skita ut det de har i dem innan de anrättas som människoföda... ang. vad sniglar äter och tar smak av så är det i alla fall inte vitlök... sniglar undviker det, vilket är orsaken till att vitlök kan användas för att hålla dem på avstånd i trädgårdar...
Citat:
The garlic also prevented slugs eating Chinese cabbage leaf.
http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...nd-snails.html
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback