Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-28, 20:40
  #1
Medlem
Jag älskar natur. Och vill ha det som en hobby, helst så jag kan hålla på med det året runt.

Skulle vilja ha lite tips på vad jag kan göra, vet knappt vad det finns att göra.

Så om man kan få tips till en helt nybörjare som vill vara i naturen.
Citera
2016-08-28, 23:27
  #2
Medlem
Shamdons avatar

Jogga, ornitologisera, plocka svamp, meta, tälta, simma, promenera, jaga kaniner, spåra björn, campa, plocka lingon, hjortron eller andra bär, excercisera, tälja barkbåtar, bergsklättra, styrketräna, studera växter och djur med förstoringsglas, skjuta egengjord pilbåge, sova under stjärnhimmel i bara sovsäck, göra te på granbarr, älska, bada i isvak och bada stormköksbastu, bygga en snöka och tända små ljus i.
Citera
2016-08-28, 23:40
  #3
Medlem
Marionettes avatar
Åka och sätta sig tyst och njuta av doft och synintryck- vänta på att se djur. Kallar det djurspana. För dom lata- djurrunda=ta bil ut på krokiga småvägar och spana djur under vägen.

Jakt är inte enbart jakt. Skogsvård, bygga pass osv.

Finns massor, frågan är bara vad du är ute efter?
Citera
2016-08-29, 00:06
  #4
Medlem
Ok jag gillar inte jaga eller fiske, inte plocka svamp eller bär...

Vad finns att göra där man kanske kan träffa folk på också?
Citera
2016-08-29, 01:58
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GnusMan
Ok jag gillar inte jaga eller fiske, inte plocka svamp eller bär...

Vad finns att göra där man kanske kan träffa folk på också?
Det finns ju många vindskydd som kommunerna eller staten har byggt upp längst med populära vandringsleder och utflyktsmål.
Dessa vindskydd är övernattningskojor, där man som vandrare kan sova eller bara vila sig litet.
De är öppna på ena sidan, och är egentligen bara ett lågt och snett tak av trä. Med trägolv.
I dessa sover man på liggunderlag och i sovsäck, även under vintern om man vill.
Och det finns eldstad utanför där man kan elda och grilla.
Ved lägger kommunens arbetare dit hela tiden.

De finns utmärkta på kartor, särskilt på turistföreningars och naturvårdsverkets hemsida osv.


Dvs det är där du träffar folk alltså - vid vindsskydden längst med vandringslederna.
.

Vandringslederna är utmärkta på kartorna, och folk som vandrar planerar vandringen så att de ska stanna vid de utmärkta vindskydden.
Där träffar de andra och grillar tillsammans. Äter och sjunger under stjärnornas sken.
Alla sover sen i vindskyddet under natten.
De är stora så det får plats många.


Vindskydd kan se ut såhä:

http://www.paddelkartan.se/wp-conten...d-grytskar.jpg

http://www.vandraimittskane.se/files...stplats-17.jpg


Och här finns en sådan vandringsled:

http://www.vandraimittskane.se/0/16/...nord-till-syd/
Citera
2016-08-31, 19:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GnusMan
Jag älskar natur. Och vill ha det som en hobby, helst så jag kan hålla på med det året runt.

Skulle vilja ha lite tips på vad jag kan göra, vet knappt vad det finns att göra.

Så om man kan få tips till en helt nybörjare som vill vara i naturen.

Brukar filosofera i skogen ibland tyst och lugnt Skogens stillhet lugnar från vardagens stressande tillvaro
Citera
2016-09-03, 20:45
  #7
Medlem
Ett bra tips till den som vill ut och röra sig i naturen är att gå in på kommunens hemsida, och gärna kommunerna runt omkring. Förr var de mer standardiserade men nu verkar det vara mer individuellt utseende på dem. Leta i alla fall under:

Uppleva och göra -> Idrott, motion, friluftsliv eller...
Fritid och natur -> Friluftsliv eller...
Kultur och fritid -> Idrottsanläggningar

Det beror lite grann på vilken kommun det är. Här brukar man kunna läsa om de naturområden och vandringleder som finns i respektive kommun. Vad du sen vill göra i naturen, ja det är ju upp till dig. Men många ideer (fotografering, titta på djur etc) får man ofta bara genom att uppehålla sig i naturen.
Citera
2016-09-17, 20:26
  #8
Medlem
Fotografera den vackra naturen och dess omgivning.
Citera
2016-09-17, 22:07
  #9
Medlem
vikingrods avatar
Behöver inte alltid något att göra, bland det bästa jag vet är att trampa ut på gamla militärcykeln med en korg lastad med bröd, korv, brännvin och öl. Sen sätter man sig vid någon skön glänta, jag rekommenderar vid en å eller mindre sjö och bara njuter. Det är så jag har sett mest djur.

Eller så tar man en långpromenad i sakta tempo med en karta som du redan innan markerat ut minst 50 mål på. Sen tar du och vandrar till alla. Tar den tid det tar, kan delas upp på flera tillfällen.

Som andra redan skrivit är en kamera ett bra sätt att bli motiverad. Du kan vara totalt ointresserad av foto som jag var innan men efter den första turen med en kamera så var jag fast. Nu älskar jag att jaga motiv och landskap som gör sig fina på bild. Vintern är perfekt för det.
Citera
2016-11-21, 19:56
  #10
Medlem
applepiees avatar
Paddla kajak eller kanot är bland det härligaste jag vet i friluftslivs-väg. Dra ihop några vänner och paddla omkring i någon sjö/vid havet (om du nu bor nära) och eventuellt slå läger vid någon ö. Supermysigt att laga mat med stormkök och göra en lägereld, kanske ta med ett fiskespö? åh vill ha sommar nu, blir sugen själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback