Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-11, 23:07
  #481
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag beklagar men det är uppenbart att vi inte kommer någonvart i den här diskussionen. Du fortsätter att upprepa dina hemsnickrade och föråldrade teorier i stället för att läsa och ta till dig det vi i dag vet om människans medfödda och nedärvda reaktion på hot av olika slag och som står i länkarna som presenteras ( allt kan läsas gratis).

Jag har läst studien som TS handlar om och det finns inte så mycket att säga om den. Författarna skriver själva om de metodologiska begränsningarna. Man kan också notera att det inte blivit några fler studier.

Du har inte bevisat något genom att länka till studier du inte kan koppla till det vi diskuterar. Är detta verkligen svårt att förstå? Dessa studier visar att tonisk immobilitet existerar, men det har ingen ifrågasatt. De bevisar inte att ”frysreaktionen” existerar.

Men jag tackar dig för länkarna och skall försöka hinna läsa studien ordentligt om det går att göra gratis.

Citat:
Till sist noterar jag också att du inte anser dig behöva redovisa några källor till dina påståenden som t ex att "det har blivit standard att hänvisa till ”frysreaktionen” i rättegångar om våldtäkt och domar innehåller resonemang som behandlar fenomenet som ett vetenskapligt faktum" Du länkar till RFSU, men RFSU är inte en del av rättsväsendet.
Så vad är din källa?

Jag har hängt med och läst domar. Om jag stöter på något resonemang i en dom från och med nu skall jag delge dig det.

Men du verkar fortfarande missuppfattat det här. Jag har inget att bevisa här. Det är teorin om ”frysreaktionen” som skall bevisas. Vad den är för något och vad teorin om den går ut på framgår i trådens första inlägg.
Citera
2024-03-12, 01:39
  #482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du har inte bevisat något genom att länka till studier du inte kan koppla till det vi diskuterar. Är detta verkligen svårt att förstå? Dessa studier visar att tonisk immobilitet existerar, men det har ingen ifrågasatt. De bevisar inte att ”frysreaktionen” existerar.

Men jag tackar dig för länkarna och skall försöka hinna läsa studien ordentligt om det går att göra gratis.



Jag har hängt med och läst domar. Om jag stöter på något resonemang i en dom från och med nu skall jag delge dig det.

Men du verkar fortfarande missuppfattat det här. Jag har inget att bevisa här. Det är teorin om ”frysreaktionen” som skall bevisas. Vad den är för något och vad teorin om den går ut på framgår i trådens första inlägg.

Varför är det så svårt för dig?

"frysreaktion" är det allmänna språkbruket för en reaktion som innebär att någon inte kan reagera, röra sig, svara etc..."tonisk immobilitet" är ett medicinskt/ vetenskapligt namn på ett specifikt stadie/ eller variant som kan ingå i "frysreaktion".
bevisen för att frysreaktioner existerar vid sexuellt våld har du överallt där människor just har fått den reaktionen....
Ska du tala om för människor som har denna erfarenhet/ upplevelse att näääääää du har inte varit med om det, som du varit med om, du ljuger, för JAG minsann! anser att frysreaktioner inte existerar.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2024-03-12 kl. 01:41.
Citera
2024-03-12, 08:26
  #483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför är det så svårt för dig?

"frysreaktion" är det allmänna språkbruket för en reaktion som innebär att någon inte kan reagera, röra sig, svara etc..."tonisk immobilitet" är ett medicinskt/ vetenskapligt namn på ett specifikt stadie/ eller variant som kan ingå i "frysreaktion".
bevisen för att frysreaktioner existerar vid sexuellt våld har du överallt där människor just har fått den reaktionen....
Ska du tala om för människor som har denna erfarenhet/ upplevelse att näääääää du har inte varit med om det, som du varit med om, du ljuger, för JAG minsann! anser att frysreaktioner inte existerar.

..och om du hävdar att ett vittnande om "frysreaktion" är 'bevis' måste det i sin tur vara kopplat till något som är vetenskapligt belagt. Du kan inte hävda att en subjektiv tolkning av något som inte är vetenskapligt definierat vara bevis för dess existens.

Tonisk immobilitet är en vetenskapligt belagd företeelse. Frysreaktion är det inte. Koppla ihop dem med forskning och du kan ha ett case, annars inte.

Men men, som vanligt ska ni stollar köra definitionstraversering, urholka och lägga på en våt filt av subjektivitet. Varför? För att kunna komma undan basala krav på rättssäkerhet. Vidrigt.
Citera
2024-03-14, 00:10
  #484
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
..och om du hävdar att ett vittnande om "frysreaktion" är 'bevis' måste det i sin tur vara kopplat till något som är vetenskapligt belagt. Du kan inte hävda att en subjektiv tolkning av något som inte är vetenskapligt definierat vara bevis för dess existens.

Tonisk immobilitet är en vetenskapligt belagd företeelse. Frysreaktion är det inte. Koppla ihop dem med forskning och du kan ha ett case, annars inte.

Men men, som vanligt ska ni stollar köra definitionstraversering, urholka och lägga på en våt filt av subjektivitet. Varför? För att kunna komma undan basala krav på rättssäkerhet. Vidrigt.
Jag undrar lite var du lägger ribban för att en företeelse enligt dig ska vara vetenskapligt belagd. Det skulle vara intressant att ta del av de vetenskapliga belägg som, enligt dig, finns för tonisk immobilitet som företeelse. Jag antar att du menar att tonisk immobilitet under våldtäkt inte att vetenskapligt belagd, stämmer det?
Citera
2024-03-14, 00:49
  #485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
..och om du hävdar att ett vittnande om "frysreaktion" är 'bevis' måste det i sin tur vara kopplat till något som är vetenskapligt belagt. Du kan inte hävda att en subjektiv tolkning av något som inte är vetenskapligt definierat vara bevis för dess existens.

Tonisk immobilitet är en vetenskapligt belagd företeelse. Frysreaktion är det inte. Koppla ihop dem med forskning och du kan ha ett case, annars inte.

Men men, som vanligt ska ni stollar köra definitionstraversering, urholka och lägga på en våt filt av subjektivitet. Varför? För att kunna komma undan basala krav på rättssäkerhet. Vidrigt.

Är mars "vetenskapligt definierat" än?
Betyder detta att mars inte finns? för hey...ingen vetenskapsman vet med säkerhet exakt vad som utgör mars.

Tonisk immobilitet ÄR en frysreaktion.
Citera
2024-03-14, 14:40
  #486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag undrar lite var du lägger ribban för att en företeelse enligt dig ska vara vetenskapligt belagd. Det skulle vara intressant att ta del av de vetenskapliga belägg som, enligt dig, finns för tonisk immobilitet som företeelse. Jag antar att du menar att tonisk immobilitet under våldtäkt inte att vetenskapligt belagd, stämmer det?

Nej, det stämmer inte. Jag håller helt klart med om att djur generellt kan försätta sig själv i tonisk immobilitet vid akut fara eller shock. Människor ingår under gruppen djur / däggdjur. Det är vetenskapligt belagt.

Det jag inte köper är uttrycket 'frysreaktion' som någon subjektiv självupplevd företeelse att utan kritik köpa av en s.k. 'våldtäktsöverlevare' (ett uttryck jag inte heller har mycket till övers för).

Ord och definitioner är viktiga. Jag köper inte definitionstraverseringar och hittepåord helt enkelt. Det blir alltid utan undantag ett sluttande plan om man accepterar det.
Citera
2024-03-14, 14:41
  #487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Är mars "vetenskapligt definierat" än?
Betyder detta att mars inte finns? för hey...ingen vetenskapsman vet med säkerhet exakt vad som utgör mars.

Tonisk immobilitet ÄR en frysreaktion.

Nej. Tonisk immobilitet är Tonisk immobilitet. 'Frysreaktion' är ett hittepåord.
__________________
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2024-03-14 kl. 14:43.
Citera
2024-03-14, 15:40
  #488
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Nej, det stämmer inte. Jag håller helt klart med om att djur generellt kan försätta sig själv i tonisk immobilitet vid akut fara eller shock. Människor ingår under gruppen djur / däggdjur. Det är vetenskapligt belagt.
Vilka vetenskapliga belägg finns det för att tonisk immobilitet existerar och att människor kan försätta sig själva i tonisk immobilitet vid fara såsom t ex våldtäkt?
Citat:
Det jag inte köper är uttrycket 'frysreaktion' som någon subjektiv självupplevd företeelse att utan kritik köpa av en s.k. 'våldtäktsöverlevare' (ett uttryck jag inte heller har mycket till övers för).

Ord och definitioner är viktiga. Jag köper inte definitionstraverseringar och hittepåord helt enkelt. Det blir alltid utan undantag ett sluttande plan om man accepterar det.
Menar du att "frysreaktion" eller freezing är ett hittepåord utan neurobiologisk grund?
Citera
2024-03-14, 17:03
  #489
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du har inte bevisat något genom att länka till studier du inte kan koppla till det vi diskuterar. Är detta verkligen svårt att förstå? Dessa studier visar att tonisk immobilitet existerar, men det har ingen ifrågasatt. De bevisar inte att ”frysreaktionen” existerar.

Men jag tackar dig för länkarna och skall försöka hinna läsa studien ordentligt om det går att göra gratis.
Nu är det faktiskt så att jag inte hävdat att frysreaktioner vid våldtäkt är bevisat. Det har du hittat på. Det jag däremot menar är att det finns visst vetenskapligt stöd för att orörlighet som svar på våldtäkt och sexuella övergrepp skulle vara en ofrivillig handling. Så här skrev jag in mitt första inlägg i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det stämmer inte att det saknas vetenskapligt stöd för att orörlighet som svar på våldtäkt och sexuella övergrepp skulle vara en ofrivillig handling, Sannolikt är det så även om det av lätt insedda skäl är omöjligt att visa genom experiment. Men experiment har - som du sett - visat att djur i laboratorium har blivit paralyserade under en lång stund, 20 minuter. Det finns också neurovetenskapliga studier på djur och människa som gett upphov till hypteser kring de neuronala mekanismerna. Det behövs mer forskning, vilket den här forskningsgenomgången från förra året visar:
https://www.linkedin.com/posts/natur...162416640-WjGL
https://www.nature.com/articles/s41562-023-01598-6
Artikelnjag länkade till ovan har titeln "Neuroscience evidence counters a rape myth". Jag tror att de flesta förstår av titeln att artkeln handlar om topic.

Du skriver att de studier jag länkat till handlar om tonisk immobilitet. Hur kan du veta det när du inte läst dem 🤔?

I en av artikel som jag länkat - Freezing revisited: coordinated autonomic and central optimization of threat coping (2022) står det något annat. Jag tror att de flesta kan göra en koppling mellan artikelns titel och topic. Här menar författarna att frysningreaktionen "freezing" nog borde ses som en komplex och ändamålsenlig reaktion på fara i stället för , som tidigare, en passiv och kortvarig reaktion. Forskarna sätter inte likhetstecken mellan "freezing" och tonisk immobilitet.
Traditional views conceptualized threat anticipatory freezing merely as a passive fear state9–11. However, there is increasing acknowledgement that this behaviour is not passive and may differ from the fright-related immobility that is observed after the dreaded thing has happened1,7,12,13. In this article, we propose that post-encounter freezing involves complex cognitive operations aimed at assessing the nature of the threat and planning for appropriate responses, as well as complex somatic processes geared towards action preparation. Crucial aspects of such preparation are that bodily responses should remain concealed, to avoid inadvertently alerting the predator, and that cognitive responses be sharpened, which involves minimizing exteroceptive and interoceptive sources of
noise14
Citat:
Jag har hängt med och läst domar. Om jag stöter på något resonemang i en dom från och med nu skall jag delge dig det.

Men du verkar fortfarande missuppfattat det här. Jag har inget att bevisa här. Det är teorin om ”frysreaktionen” som skall bevisas. Vad den är för något och vad teorin om den går ut på framgår i trådens första inlägg.
Okej. I så fall är alla skriverier om domar, RFSU etc off-topic i den här tråden.
__________________
Senast redigerad av DoraF 2024-03-14 kl. 17:35.
Citera
2024-03-15, 07:56
  #490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Nej. Tonisk immobilitet är Tonisk immobilitet. 'Frysreaktion' är ett hittepåord.

Så när någon kallar sin toniska imobilitet för frysreaktion, så betyder detta i din förvirrade värld att den inte varit tonisk imobil.

Verkar logiskt hörredu.
Citera
2024-03-15, 14:16
  #491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så när någon kallar sin toniska imobilitet för frysreaktion, så betyder detta i din förvirrade värld att den inte varit tonisk imobil.

Verkar logiskt hörredu.

Denna någon är välkommen att diskutera tonisk immobilitet med mig men då håller vi oss till detta. Jag är inte intresserad av att diskutera 'frysreaktion'.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback