Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-02, 18:51
  #13
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Hej FB . Jag är en glasögonbärare och har slipade glasögon. Haft det nu i några år.

Men Jag stör mig på att Jag aldrig får glasögona 'kliniskt rena' utan dem är alltid lite skitiga.. Stör mig enormt på det .

Jag har provat dem klassiska knepen med ljummet vatten och diskmedel. Men även våtservetter för glasögon.


Oavsett vad Jag tar med så blir det 'flammigt' och blir aldrig riktigt rent .

Har ni några tips på hur Jag ska gå tillväga?

Hur fungerar det med sådana putsdukar i mikrofiber?

Yes diskmedel eller vanlig rödsprit är det som får glasen renast. Fortsätter de att bli flammiga vad du än tvättar med, har du kanske glömt dem i bilen någon gång? Blir moderna glasögon (med plastglas) för varma, förstörs antireflexbehandlingen med resultatet att de alltid känns flottiga och inte går att få riktigt rena.
Citera
2016-10-02, 18:54
  #14
Medlem
StigAllans avatar
https://www.kjell.com/se/sortiment/e...00-50-w-p40490
Har en liknande och den används flitigt.
Glasögonen jag har nu kräver en sådan apparat för att bli rena.
Citera
2016-10-02, 19:02
  #15
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
https://www.kjell.com/se/sortiment/e...00-50-w-p40490
Har en liknande och den används flitigt.
Glasögonen jag har nu kräver en sådan apparat för att bli rena.

Kräver? Får man fråga vad det är för special med dem som gör att du måste köra dem i en ultraljudsmaskin?
Citera
2016-10-02, 20:09
  #16
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Kräver? Får man fråga vad det är för special med dem som gör att du måste köra dem i en ultraljudsmaskin?
Glasögonen samlar fett i bågar och på glasen så det blir ett evigt putsande om jag inte kör i ultraljudsvätten regelbundet.
Riktiga skitglasögon.
Ska byta så snart jag börjar se lite sämre.
Citera
2016-10-02, 22:58
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamei
Vidare ska du inte använda diskmedel då det kan innehålla slipmedel!..
Alltid använt tvål av olika sorter, inte märkt av onormalt slitage.
Citera
2019-12-02, 20:52
  #18
Medlem
Mina bågar har blivit lite skitiga, spritservetter verkar inte rå på dessa, ser värst ut på insidan av bågen och bakom glasen vid gångjärnen, funderar på att pröva tops+t-röd men är rädd för att lösa upp lacken.

Hur rengör ni era bågar?
Citera
2020-01-08, 10:29
  #19
Medlem
maxorrs avatar
Rengöra glasögon kliniskt med imskydd

Ja det kan vara solglasögon, skyddsglasögon, skidglasögon,
Sprayer man köper känns som onödigt dyra så vill gärna göra en egen mix till betydligt billigare slant med samma rengöringseffekt utan att på nåt sätt kemiskt förstöra glas eller plast eller ge besvär för ögonen

Vad har "kemisterna" för tips och råd :-)

Glasögon dukar från optikern antar jag är den bästa putstextilen iaf
Citera
2020-01-08, 10:32
  #20
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Mina bågar har blivit lite skitiga, spritservetter verkar inte rå på dessa, ser värst ut på insidan av bågen och bakom glasen vid gångjärnen, funderar på att pröva tops+t-röd men är rädd för att lösa upp lacken.

Hur rengör ni era bågar?

Blir gråstråk inkl streck och fibrer av spritservetter även om du sen använder en fiberduk. Andra sidan finns det ju olika kvalitér (spritsorter) av servetter så vilken funkar bäst ?
Citera
2020-01-08, 10:42
  #21
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Ser att det är några som rekommenderar ultraljudstvätt, är det odelat positivt? Jag tvättade flera par i min tvätt och alla utom ett par blev bra, det dyraste blev förstört för alltid. Ytbehandlingen tog stryk så nu är det stora fält som är utan ytbehandling, ser ut som en världskarta i relief, det syns rätt bra och märks när jag har dom på mig.

Jag har alltid kört med fönsterputs, inte alla är bra dock då vissa kan ge en hinna.
Citera
2020-01-08, 11:36
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Blir gråstråk inkl streck och fibrer av spritservetter även om du sen använder en fiberduk. Andra sidan finns det ju olika kvalitér (spritsorter) av servetter så vilken funkar bäst ?
Hår prövar flera och märker ingen större skillnad, 2-3 optiker verkar dessutom använda sig av samma leverantör.

Frågan kvarstår: hur rengör ni era bågar?
Citera
2020-02-26, 10:16
  #23
Medlem
Finns det inget skydd man kan lägga på glasen vid beställning ?
Citera
2020-02-26, 13:43
  #24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattelatte91
Finns det inget skydd man kan lägga på glasen vid beställning ?
Finns bla repskydd
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback