Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-10-16, 23:15
  #13
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det kanske inte handlar om hur långa dygnen är utan snarare hur vi disponerar vår tid under dygnets timmar. Läs om "polyphasic sleep", vet inte vad det heter på svenska. Där behandlas alternativa sömnmönster istället för den traditionella "sova 8h per natt". Hittade en översikt som verkade ganska bra här: https://www.polyphasicsociety.com/po...leep/overviews. Det som jag ser som ett rätt stort hinder är väl att passa in ens egna rytmer med större delen av resten av världen som går på den "naturliga" klockan. Att inte bli störd eller att vara uppbokad när man måste ta sina pauser eller liknande. Sen är det oklart om hjärnan klarar av att hantera större omställningar av den naturliga rytm under längre perioder, åtminstone är det väl troligt att ens hälsa bör påverkas på något sätt. Jag vet av egen erfarenhet att man blir jävligt konstig och mosig i huvudet av att jobba natt till exempel. Har för mig att jag sett statistik på ökade hälsoproblem och kortare livslängd för nattarbetare men det är inget jag kan kasta upp nu direkt tyvärr, det går säkert att söka sig till.

Rent historiskt är det nog naturligt att dygnsrytmen och dygnets längd har blivit som den har blivit med tanke på att det rent praktiskt hade varit svårt att göra någonting när det var mörkt ute. Det är nog nu de senaste 100 åren som det har blivit lättare att alternera rytmer och liknande då vi har en helt annan tillgång på artificiellt ljus.
fast det blir inte så mycket natt-jobb speciellt mycket då standard-start varierar mellan 6 på morgonen till 18 på kvällen, och då visserligen en bit in på natten. många tränar ju sent på kvällar och presterar rätt bra(t.om bättre pump än på morgonen?), för att ha 2-4 timmar att slow down to sleep. så då blir det om du kommer hem vid 1-2 på natten, att det alternativt blir läggdags vid 4-5 tiden och vaknar vid 11-12~.

du kan således nå ganska standard mönster med viss modifikation. blir därav ingen bra direkt jämförelse med något av exemplen du gav(?)
__________________
Senast redigerad av Nurjenf 2016-10-16 kl. 23:23.
Citera
2016-10-16, 23:23
  #14
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurjenf
fast det blir inte så mycket natt-jobb speciellt mycket då standard-start varierar mellan 6 på morgonen till 18 på kvällen, och då visserligen en bit in på natten. många tränar ju sent på kvällar och presterar rätt bra(t.om bättre pump än på morgonen?), för att ha 2-4 timmar att slow down to sleep. så då blir det om du kommer hem vid 1-2 på natten, att det alternativt blir läggdags vid 4-5 tiden och vaknar vid 11-12~.

du kan således nå ganska standard mönster med viss modifikation.
Varför tänker du att det skulle vara viktigt att hinna med saker förövrigt? För vem ska du hinna med? Har du bråttom med livet?
Citera
2016-10-16, 23:26
  #15
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Varför tänker du att det skulle vara viktigt att hinna med saker förövrigt? För vem ska du hinna med? Har du bråttom med livet?
utgångspunkten är att systemet i sig är alldeles för centralt idag.
Citera
2016-10-16, 23:29
  #16
Medlem
Solen påverkar våran dygnsrytm och solens ned och uppgång kan vi lyckligtvis inte styra.
Googlade lite för att hitta lämplig förklaring, orkade inte leta vetenskapliga sidor men dessa två sidor beskriver lättförståeligt och borde intressera TS.

http://passionforhalsa.se/solljuset-...-igang-kroppen

http://tyngre.se/artiklar/din-dygnsr...ar-din-haelsa/
Citera
2016-10-16, 23:29
  #17
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurjenf
utgångspunkten är att systemet i sig är alldeles för centralt idag. imo
På vilket sätt är det problematiskt menar du? Är det inte snarare rätt smidigt?

Även om jag gillar tankeexperimentet tänker jag att det känns lite som en hipsterklocka som man saknar vettig grund till att införa.
Citera
2016-10-16, 23:30
  #18
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Solen påverkar våran dygnsrytm och solens ned och uppgång kan vi lyckligtvis inte styra.
Googlade lite för att hitta lämplig förklaring, orkade inte leta vetenskapliga sidor men dessa två sidor beskriver lättförståeligt och borde intressera TS.

http://passionforhalsa.se/solljuset-...-igang-kroppen

http://tyngre.se/artiklar/din-dygnsr...ar-din-haelsa/
Du har rätt i att solen påverkar vår dygnsrytm, men som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag att vi har lättare att busa med oss själva och våra hjärnor nu när vi har en massa tillgång till artificiellt ljus.
Citera
2016-10-16, 23:31
  #19
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Solen påverkar våran dygnsrytm och solens ned och uppgång kan vi lyckligtvis inte styra.
Googlade lite för att hitta lämplig förklaring, orkade inte leta vetenskapliga sidor men dessa två sidor beskriver lättförståeligt och borde intressera TS.

http://passionforhalsa.se/solljuset-...-igang-kroppen

http://tyngre.se/artiklar/din-dygnsr...ar-din-haelsa/
det finns fortfarande inget som nödvändigtvis pekar på att man skulle vara ute i solljus mindre. tvärt om. Förklarade i inlägg 13
Citera
2016-10-16, 23:32
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Du har rätt i att solen påverkar vår dygnsrytm, men som jag skrev i ett tidigare inlägg tror jag att vi har lättare att busa med oss själva och våra hjärnor nu när vi har en massa tillgång till artificiellt ljus.

Ja det är helt klart, mina länkar går lite in på det.
Citera
2016-10-16, 23:47
  #21
Medlem
Nurjenfs avatar
så det blir
måndag 6.
tisdag 18.
torsdag 6.
fredag 18
(söndag 6 ?) / repeat

det man kan diskutera i fallet är om man hellre/mer passande, att ha 4 dagar med 3 dagars ledighet eller mer utdraget överlag om man ska göra det fair. men bäst hade nog varit att fråga tuppen först.
__________________
Senast redigerad av Nurjenf 2016-10-17 kl. 00:06.
Citera
2016-10-17, 02:19
  #22
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
På vilket sätt är det problematiskt menar du? Är det inte snarare rätt smidigt?

Även om jag gillar tankeexperimentet tänker jag att det känns lite som en hipsterklocka som man saknar vettig grund till att införa.
som sagt, hänvisar till 15 timmars dygn exemplet(inlägg 8), och om vi hade format systemet efter solen på samma sätt då. folks levnadsmönster tenderar oundvikligen att anpassas efter just huvudsystemet. takes 2 to tango, but a lot to rock.
__________________
Senast redigerad av Nurjenf 2016-10-17 kl. 02:38.
Citera
2016-10-18, 15:44
  #23
Medlem
Nurjenfs avatar
då börjar andra "passet" om snart 2 timmar . första passet följdes igenom med blandad artificiell tråkgöra i 3 timmar. hoppas på att komma upp i minst 4 timmar denna gången.

spontant känns det redan nu mindre systematiskt vilket var utgångspunkten att slå hål i.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback