Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-22, 00:33
  #13
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonsa
Vad värmer bäst? Ull eller polyester(tänker underställ och strumpor? Vilka är för och nackdelarna med dessa material?

Ull har ju fördelen att det inte börjar och lukta så fort - det är högre driftskostnad också då det slits fortare än syntet.

Nackdel är att det börjar och lukta svett ganska fort - 2 dygn kan man väl klara mot ett underställ i ull som klarar en vecka.Ganska stor skillnad.
För längre äventyr löses det genom att ha två underställ så man kan växla/tvätta

Kör ullstrumpor och syntentställ
Citera
2016-11-22, 22:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkfiisheen
Har ni sovsäckar så ha för guds skulle inte för mycket kläder på er i dom, ett par yllestrumpor, lång kalsonger samt underställtröja eller liknande räcker, en mössa är ochså att föredra. Jackor och resterande plagg kan med fördel läggas utanpå sovsäcken. Är kläderna blöta så lägg dom i en plastpåse och ha dom under sovsäcken, detta kommer inte att torka dom men förhindra dom ifrån att frysa. Man får sedan upp värmen i kroppen när man börjar jobba igen. Man får ständigt vidta åtgärder för att inte frysa.

Varför inte mer kläder på sig i sovsäcken?
Citera
2016-11-22, 22:47
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonsa
Varför inte mer kläder på sig i sovsäcken?
Meningen med en sovsäck är att din kroppsvärme ska värma upp luften i säcken. Sedan hjälper säckens isoleringen genom att hålla kvar värmen i säcken. Fyller du upp säcken genom att ha på dig tjocka vinterjackor samt andra tjocka kläder så finns där ju inte speciellt mycket luft att värma upp. Detta är något alla som ens funderar över att sova ute bör känna till.
Citera
2016-11-23, 22:17
  #16
Medlem
vikingrods avatar
Jag kan vara ute i 3-4 dagar utan problem fast det ibland sjunker ner till -35 grader här uppe i Norrbotten.
Det jag har med mig är följande.

Utrustning.
1. Ett bra eldstål. Glöm tändare och tändstickor. Ha dom bara som reserv.
2. Kniv och yxa. Går aldrig ut i skogen utan.
3. Kompass. Självklart.
4. Första hjälpen plus nål och bra tråd om man klantar till sig med kniven.
5. Plunta med starksprit.
6. Markskydd av renskinn jag använder som "madrass" i mina vindskydd.

Kläder.
1. Underställ av ull.
2. Långkalsonger av ull.
3. Vinterfodrade vildmarksbyxor.
5. Fodrad skjorta av flanell.
6. Långärmad tröja av ull.
7. En vind och vattentät parkas.
8. Tre par tjocka strumpor av ull.
9. Ett par ordentliga kängor, en storlek större en vad jag har så man får plats med extra strumpor.
10. En så kallad "ryssmössa" av päls med öron flappar. Och fodrade skinnhandskar plus ett par i reserv.

Det är allt jag har med mig på mina turer. Och en 65 liters ryggsäck som kan förvara det mesta.
Ofta får man justera lager med kläder flera gånger på ett dygn för att anpassa sig till vädret.
Nu kanske ni inte ska på någon lång vandring upp i urskogarna men det kanske kan ge ett hum om vad som behövs om man ska stanna ett tag.
Citera
2016-11-23, 22:22
  #17
Medlem
Pfaltzs avatar
Värm lagom stora stenar i elden. När de är så varma att du måste ha handskar på dig för att kunna ta i dem, placerar du dem utanpå kläderna i knäveck, ljumskar och armhålor, dvs där blodgenomströmningen är ytlig.
Citera
2016-11-24, 00:01
  #18
Medlem
vikingrods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Värm lagom stora stenar i elden. När de är så varma att du måste ha handskar på dig för att kunna ta i dem, placerar du dem utanpå kläderna i knäveck, ljumskar och armhålor, dvs där blodgenomströmningen är ytlig.


Tycker det funkar bättre att lägga dom under det man sover på. Till exempel under en bädd av granris.
Då håller dom värmen bättre (glöm inte att placera barr under stenarna med så inte marken suger åt sig allt) och hettan blir mer jämt fördelat över hela kroppen när det letar sig upp igenom allt barr.

Men metoden är inte så enkel att använda om det är ett tjockt lager snö ute. Inte lätt att hitta stenar då. Men det höll mig varm under en natt tidig vår när det var runt 2 grader ute. Hade 8 lagom stora stenar placerade under bäddningen i vindskyddet. Nästan fem timmar senare var dom fortfarande ljumna.
Citera
2016-11-24, 15:30
  #19
Medlem
Det lär vara 0 till 5 minus på kvällarna när jag ska vara ute. Vi kommer sitta vid en eld, tänkte ha följande kläder på mig vid lägerelden, ge gärna feedback:

Underställ/långkalsonger av polyester
Fleece av 100% polyester
Tjock Ulltröja
En vinterjacka(lite rädd om min vinterjacka, så alternativt en vindjacka och en höstjacka ovan på)
Regnbyxor
Termobyxor
strumpor av ull, två par
kängor
vantar
två mössor

Vad säger ni om det?
Citera
2016-11-27, 19:56
  #20
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonsa
Det lär vara 0 till 5 minus på kvällarna när jag ska vara ute. Vi kommer sitta vid en eld, tänkte ha följande kläder på mig vid lägerelden, ge gärna feedback:

Underställ/långkalsonger av polyester
Fleece av 100% polyester
Tjock Ulltröja
En vinterjacka(lite rädd om min vinterjacka, så alternativt en vindjacka och en höstjacka ovan på)
Regnbyxor
Termobyxor
strumpor av ull, två par
kängor
vantar
två mössor

Vad säger ni om det?
Underställ av ull istället för polyester. Polyester är skit när man är stilla men bra när man rör sig eftersom det transporterar bort fukten men isolerar sämre istället.
Ullunderstäl är dyra som fan men jag är helnöjd med mitt, ett alternativ är istället bomull men det tar du på dig när du inte blir svettig, när lägret är klart alltså och den långa väntan på att få gå att sova börjar.

Regnbyxor kan du skippa då dom bara kommer att hålla inne fukt.

Två mössor är bra, en tunnare för lägerlivet och en balaklava för sovdags.

Tipset med varmt vatten i flaska inlindat i ett klädesplagg är också bra.

Ibland kan det ta flera timmar innan man börjar frysa och jag har vaknat flera gånger rejält nerkyld mitt i natten eller tidig morgon.
Inte lätt men man dör inte, då skulle jag vara död nu flera gånger om.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback