Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-11-14, 09:12
  #13
Medlem
enowens avatar
Äh det känns bättre idag efter att ha läst lite i tråden. Det är kanske inte så konstigt att man blir lite deppig och går in i konstiga tankar. Det betyder inte att jag i framtiden kommer byta dock, att sitta med böjd rygg i 30 år till kommer jag nog inte palla med.
Citera
2016-11-14, 15:34
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enowen
att sitta med böjd rygg i 30 år till kommer jag nog inte palla med.
Varför står du inte upp och jobbar? Det är viktigt att du rör på dig varje dag och tränar regelbundet. Oavsett yrke så får du ont i kroppen om du inte tar hand om den. Minst 1 pass med styrketräning för att stärka upp core, nacke och axlar och minst 1 pass konditionsträning varje vecka.

Jag har nu jobbat med systemutveckling i 19 år och samtidigt haft det som hobby och har drivit och driver flera IT-företag vid sidan av min anställning som konsult. Jag ångrar inte en sekund. Har kul på jobbet varje dag och även kul i mina hobbyprojekt och företag.
Det jag värdesätter är friheten, skaparglädjen, problemlösandet, prestigelösa kollegor och arbetsmiljö och mycket mer.

Det enda jag ångrar är att jag inte läste datateknik på högskolan för att ha en djupare teoretisk förståelse för vissa bitar. Fast vi hade det nog roligare på Elektro
Citera
2016-11-14, 15:49
  #15
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enowen
Ibland kommer jag på mig själv att jag lever i en helt annan värld till vardags, en värld som är nästan bortkopplad från verkligheten.

Jag går och tänker på problem jag ska lösa i nåt projekt jag har på gång (oftast kod), eller programmeringsspråk rent allmänt mm. Jag kan även sitta och dagdrömma om sån skit och de skrämmer mig lite när jag tänker på hur mitt liv hade sett ut om jag hade som exempel jobbat som polis eller nåt.

Att sitta vid dator hela dagarna på jobbet och sedan ha de som hobby känns lite som att man lever i en bubbla. Känner ni så ibland? Önskar ni att ni hade valt nåt annat?
Nej. Och nej.

Det är ditt eget val om du är i en bubbla eller inte. Om du inte till vara det så gå och se efter vad det du gör på jobbet resulterar i. En av de bästa känslor som finns är när någon som använder det du skapar säger att något du gjort var exakt vad de ville ha, eller till och med bättre än vad de först ville ha!
Insikten om att du inte bara skriver saker (eller vad du nu gör) för att någon betalar dig för det, utan att du verkligen hjälper människor att få saker gjorda, är det som gör att bubblan spricker. Gå ut och skaffa dig insikten.

Sen att fundera på utvecklingsproblem på dagarna är bara normalt. Det betyder bara att du är engagerad i ditt jobb (eller ditt projekt). Om du vore polis skulle du säkert dagdrömma om hur man kan trakassera småbrottslingar eller något sådant.
Citera
2016-11-15, 16:48
  #16
Medlem
enowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Varför står du inte upp och jobbar? Det är viktigt att du rör på dig varje dag och tränar regelbundet. Oavsett yrke så får du ont i kroppen om du inte tar hand om den. Minst 1 pass med styrketräning för att stärka upp core, nacke och axlar och minst 1 pass konditionsträning varje vecka.

Jag har nu jobbat med systemutveckling i 19 år och samtidigt haft det som hobby och har drivit och driver flera IT-företag vid sidan av min anställning som konsult. Jag ångrar inte en sekund. Har kul på jobbet varje dag och även kul i mina hobbyprojekt och företag.
Det jag värdesätter är friheten, skaparglädjen, problemlösandet, prestigelösa kollegor och arbetsmiljö och mycket mer.

Det enda jag ångrar är att jag inte läste datateknik på högskolan för att ha en djupare teoretisk förståelse för vissa bitar. Fast vi hade det nog roligare på Elektro

Hur pallar du? 19 år är 19år för mycket Jag gillar att koda men gillar inte att jobba. Men visst, jag kanske kan hålla mig till den branschen och tjäna tillräckligt bra så att jag kan gå ner i tid istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej. Och nej.

Det är ditt eget val om du är i en bubbla eller inte. Om du inte till vara det så gå och se efter vad det du gör på jobbet resulterar i. En av de bästa känslor som finns är när någon som använder det du skapar säger att något du gjort var exakt vad de ville ha, eller till och med bättre än vad de först ville ha!
Insikten om att du inte bara skriver saker (eller vad du nu gör) för att någon betalar dig för det, utan att du verkligen hjälper människor att få saker gjorda, är det som gör att bubblan spricker. Gå ut och skaffa dig insikten.

Sen att fundera på utvecklingsproblem på dagarna är bara normalt. Det betyder bara att du är engagerad i ditt jobb (eller ditt projekt). Om du vore polis skulle du säkert dagdrömma om hur man kan trakassera småbrottslingar eller något sådant.

hahaha "trakassera småbrottslingar"
Sedan jobbar jag med en så pass stor produkt att ingen vet om att de faktiskt använder skiten även om de gör det varje dag. Drömjobbet för mig är att helt enkelt inte behöva jobba. Jag vill sitta och koda det jag tycker är kul, själv få ta beslut om hur utvecklingen ska gå till mm. Är det för mycket begärt att vinna några miljarder så jag kan vara fri?

Polisen har iaf roligt. Hade lätt åkt runt i en polisbil och trakasserat systemutvecklare som är sena till sin daily stand up.
Citera
2016-11-15, 17:21
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enowen
Hur pallar du? 19 år är 19år för mycket Jag gillar att koda men gillar inte att jobba. Men visst, jag kanske kan hålla mig till den branschen och tjäna tillräckligt bra så att jag kan gå ner i tid istället.
För att det är så otroligt kul. Jag byter uppdrag när jag tröttnar. Jag vill ha utmaningar hela tiden och lära mig minst en ny sak varje dag.
Friheten är enorm. Bara jag ser till att leverera så får jag komma och gå när jag vill. Jag kan uträtta privata ärenden. Gå och träna. Sticka ut och springa.
I början av varje sprint så har vi ett antal ärenden som ska göras, men vi är helt självorganiserande och bestämmer själva vad vi gör på dagarna. Målet är att komma i mål, men vi kan bestämma att något annat är viktigare och göra det istället.

Min arbetsgivare har väldigt svårt att få mig att jobba mer än 40 timmar. Min normala arbetstid ligger på runt 35-38 timmar per vecka. Jag jobbar aldrig övertid. Det är ju faktiskt bara ett jobb...även om jag tycker det är väldigt kul.

Ovanstående är väl inte helt sant och min arbetsgivare och kund har nog en del att säga om det, men kontentan blir så. De kan ju så klart tvinga mig till övertid och få mig att vara på plats vissa timmar m.m., men om de gör mig missnöjd så finns det många andra arbetsgivare och kunder. De viktigaste om man jobbar ihop med utvecklare är att hålla dem nöjda. Nöjda och glada utvecklare gör ett grymt bra jobb. Så länge de levererar så låt dem hållas. Försök inte detaljstyra.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2016-11-15 kl. 17:39.
Citera
2016-11-24, 22:29
  #18
Medlem
Brunbeverns avatar
Tvärtom, jag önskar att jag gjorde det här valet tidigare och inte försökte ändra mig. Ja jag har faktiskt ändrat mig en gång, för när jag var runt 21-22 år tänkte jag samma sak ungefär. Jag var i slutet av min utbildning fast lessnade på allt som hade med IT och programmering att göra, så jag romantiserade bilden av hur trevligt det hade varit att jobba/praktisera i någon bar eller på någon restaurang eller vilket yrke som helst i några år. Dvs yrken där man var ute och träffade folk på ett annat sätt.

Resultatet blev arbetslöshet, hamnade utanför samhället och insåg hur svårt det var att komma in på ställen utan kontakter. Till slut fattade jag att IT-området ändå var väldigt bra och passade mig. Så fick i slutändan utbilda om mig från början eftersom jag hade avbrutit mitt i utbildningen några år tidigare. Så har "förlorat" många år på detta.

Så vad är det ni ångrar egentligen? Ni har bra lön och ett ganska slappt jobb som är stimulerande och problemlösande rent objektivt. Vad är alternativet egentligen?
Citera
2016-11-28, 15:02
  #19
Medlem
PaulPaljetts avatar
Jag kan gå och vara murken allt som oftast, men samtidigt vill jag nog inte byta det jag gör för allt i världen (eller jo, men det jag skulle kunna tänka mig är inte möjligt).

Visst är det stressiga dagar, hela tiden ett krav att lära sig nya saker och full fart och fläkt. Det är svårt att kunna slappna av. Men samtidigt är det kul att vara duktig på något, ha bra kollegor runt om kring, verka i en miljö som ändå är "schysst" (välklätt, övre medelklass och snygga lokaler till skillnad från att sitta på ett sunkigt lager och snacka fotboll med Börne) och ha möjligheten att styra över arbetstiden relativt fritt.

Jag tänker på den lyx jag ändå har varje gång jag har hantverkare hemma eller har ett ärende nånstans: Jag kan bara resa mig och lämna jobbet för en stund och det är helt okej. På många arbetsplatser skulle det vara omöjligt eller kräva att jag tar semester eller liknande. Nu kan jag bara se till att jobba in tiden själv på eget bevåg. Frågar inte ens chefen när det är delar av dagar (heldagar däremot).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback