Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-30, 22:14
  #1
Medlem
Hittade ingen tråd om det här.
Mordet på Birgitta Carlsson . GM Ruben Magnus Jansson

Ur arkivet SvD, 13 jan 1963.
Dödade gravid fästmö i skog.
19 åriga affärsbiträdet Birgitta Carlsson, anställd vid en sybehörsaffär i Knivsta, hittades lördagen vid 15 tiden dödad i en skogsdunge cirka fyra kilometer norr om Knivsta. Hennes 21 åriga fästman har gripits av polisen. Han har erkänt att han har strypt flickan. Flickan slutade sitt arbete vid 18 tiden på fredagskvällen i den affär där hon var anställd. Hon hade inte långt hem men dröjde. På lördagen förhörde sig en syster på polisstationen där hon efterhörde hur man skulle bära sig åt för att få tag på flickan. Någon anmälan gjordes dock inte. En bror till den försvunna flickan gav sig ut för att söka henne och vid 15 tiden på lördagen meddelade han polisen att han funnit systern liggandes livlös i ett skogsparti cirka fem kilometer norr om Knivsta efter den så kallade Östtunavägen. Flickan låg fullt synlig i en skogsglänta cirka 10 till 15 meter från vägen. där man hade öppen insyn. Hennes klädsel var något oordnad. Det fanns trampspår i snön där flickan ligger. Det verkar som om någon gått omkring. Man kan möjligen se spår efter en strid.
Två män ur spaningsstyrkan grep kl. 21.10 fickans fästman 21 årige Ruben Magnus Jansson från Lagga i Uppsala. Han har hörts helt kort och uppger: På fredagen slutade han sitt arbete klockan 1645 for då ut till Knivsta med en bil för att vid järnvägsstationen köpa en tidning. Han såg där sin fästmö som var gravid. De hade brutit sin förbindelse helt nyligen. Flickan bad att få åka med hans bil. De skulle diskutera det väntande barnet. Han körde norrut och kom in på Östtunavägen , där han backade in bilen. Där blev det ordväxling. Flickan sade någonting som gjorde honom rasande. Han tog ett strypgrepp på henne. sedan minns han inte värst mycket mer om händelsen . De båda kom ur bilen, varefter han på nytt tog ett grepp om halsen. Möjligen kan han ha dragit åt halsduken kring henne. Brottsplatsen är samma som fyndplatsen. Landsfogde John Lundwall anhöll 21 åringen klockan 2230 för dråp. Han greps av statspolisens spaningsstyrka i Uppsala. Han har uppgivit att han har vistats i Uppsala efter dådet. Dr Ingrid Lingmark har varit på brottsplatsen och konstaterat dödsfallet. Platsen är avspärrad i natt. En fem kilometer lång väg har blockerats av polisbilar som står på tvären. Brottsplatsundersökningen kommer att fortsätta i fullt dagsljus på söndagen Kroppen kommer att ligga kvar. Spaningsledare har varit kommissarie Gustaf Göransson

Ur arkivet SvD, 15 jan 1963.
Knivstadådet var planerat . Brottsrubriceringen ändrad.
Mordet på 19 åriga affärsbiträdet Birgitta Carlsso, Knivsta, var planerat. 21 åriga vägarbetaren Ruben Magnus Jansson erkände på måndagen att han planlagt att döda sin f.d fästmö, som var gravid i tredje månaden. Landsfogde John Lundwall begär honom i dag häktad som misstänkt för mord. Tidigare löd brottsrubriceringen på dråp men efter Janssons erkännande har affären kommit i annan dager. På brottsplatsen, skogsgläntan ca 5 kilometer norr om Knivsta , fann polisens brottsplatsundersökare spår efter en strid som utkämpats. När Jansson på söndagskvällen greps i Uppsala erkände han att han strypt sin f.d fästmö i ett anfall av raseri, men uppgav att dådet inte var planerat. Vid förhören på måndagen uppgav den häktade att han hade väntat på Birgitta Carlsson då hon slutade sitt arbete i sybehörsaffären i Knivsta. De hade inte träffats av en tillfällighet, som han först påstod. Jansson föreslog en biltur och resonera om det väntande barnet. De två hade brutit sin förlovning och Jansson hade tidigare inte velat gifta sig med sin fästmö utan istället börjat sällskapa med en annan kvinna i Uppsala, där han uppehöll sig dygnet närmast efter dådet i Laggaskogen. Han hade dock senare sagt sin fästmö att det sedan nyår var slut med den andra kvinnan. Birgitta Carlsson följde med på bilturen. Färden ställdes till den skogsglänta som paret kände sedan tidigare. Gläntan har varit en populär plats dit svärmande par gärna sökt sig. 21 åringen försökte troligen först strypa sin f.d. fästmö inne i bilen med hon lyckades slita sig loss och fly. Han hann dock upp henne strax utanför bilen och där utkämpades en häftig kort strid. När Birgitta förlorat medvetandet knöt Jansson hennes halsduk hårt om hennes hals. Efter dådet slet han i sitt offers kläder och arrangerade dem på ett sådant sätt att polisen, när kroppen hittades, skulle tro att den unga kvinnan fallit offer för ett sexualmord. Vägarbetaren kunde inte höras under söndagen då han var mycket uppriven efter händelsen varför han först häktades som misstänkt för dråp. Alla omständigheter kring mordet är ännu inte helt klarlagda.Landsfogde Lundwall begär dock under tisdagen vägarbetaren häktad misstänkt för mord. Till offentlig försvarare har utsetts advokat Ragnar Gottfarb.
__________________
Senast redigerad av Enannorlundatanke 2017-01-30 kl. 22:28. Anledning: Förtydliga texten
Citera
2017-01-31, 16:04
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
Januari månad 1963.

Tack återigen ett fall från januari 1963. Mycket verkar ha skett just den här månaden detta år.

Vi hade två mord i slutet av januari i resp. utanför Kristianstad och Varberg och nu ett andra veckan samma månad i Knivsta.

Har aldrig någonsin hört talats om detta mord vilket heller inte är konstigt med tanke på att det kom att bli uppklarat fort.

Landsfogde Lundwall var vid denna tid en mycket välkänd person. Han kom bl. a. att delta i utredningen av taximordet på Berit Lundquist i slutet av september 1960.

Samma sak med GM:s offentlige försvarare Ragnar Gottfarb. En mycket välkänd advokat som under många årtionden kom att försvara misstänkta personer. Träffade själv advokat Gottfarb vid ett flertal tillfällen.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-31 kl. 16:08.
Citera
2017-02-01, 00:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack återigen ett fall från januari 1963. Mycket verkar ha skett just den här månaden detta år.

Vi hade två mord i slutet av januari i resp. utanför Kristianstad och Varberg och nu ett andra veckan samma månad i Knivsta.

Ja, det var en blodig månad, januari 1963. Åtta olika gärningar varav ett dubbelmord.
Citera
2017-02-01, 12:56
  #4
Medlem
Skaraborg2s avatar
Januari 1963 - en blodig månad.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Ja, det var en blodig månad, januari 1963. Åtta olika gärningar varav ett dubbelmord.

Intressanta uppgifter.

Januari månad 1963 var verkligen blodig. Tyvärr kommer jag inte ihåg något av alla dessa.

"Rekordet" verkar dock detta vara: Bl. a. två trippelmord.
Citera
2017-10-28, 20:44
  #5
Medlem
Fick ett infall och sökte på Ruben Magnus Jansson för att se om något fanns skrivet på Flashback om detta fall. Och det gjorde det ju. Jag har under många år känt gm, "Mankan" kallad och umgåtts nästan dagligen med honom. Detta var dock inte under hans ungdom utan när han var äldre.

Mankan var en trevlig prick. Hantverkare till yrket. Mycket skicklig sådan. Hjälpte många människor med renoveringar. Han älskade också trädgårdsarbete. Tyvärr hade han dock en del problem med alkoholen, det kunde bli lite för mycket av den varan ibland.

Genom åren fick jag veta att Mankan hade dödat en person i sin ungdom, och jag trodde alltid att det handlade om någon olycka. Först på senare år läste jag av en ren slump i en gammal Aktuellt bok om hur det hela verkligen hade gått till. Det blev en chock för mig! Nu blev jag också lite chockad när jag här läser att han dessutom planerat sitt dåd i förväg, så stod det inte i Aktuellt boken. Där stor att det var stundens ingivelse som lett till att han ströp sin fästmö. Det som står här i tråden är betydligt värre :-(.
Det är inte den Mankan jag kände, men självklart kan människor förändras. Jag lärde inte känna honom förrän ca 30 år efter detta dåd. Jag vet iallafall att han mådde mycket dåligt genom livet av vad han en gång gjorde i sin ungdom.

Mankan levde ett ganska bra, normalt Svensson liv men avled tragiskt i en trafikolycka där han körde in i ett träd. Om det var en olycka eller självmord har dock diskuterats.
Citera
2017-10-29, 14:08
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Mankan".

Citat:
Ursprungligen postat av mortill2
Fick ett infall och sökte på Ruben Magnus Jansson för att se om något fanns skrivet på Flashback om detta fall. Och det gjorde det ju. Jag har under många år känt gm, "Mankan" kallad och umgåtts nästan dagligen med honom. Detta var dock inte under hans ungdom utan när han var äldre.

Mankan var en trevlig prick. Hantverkare till yrket. Mycket skicklig sådan. Hjälpte många människor med renoveringar. Han älskade också trädgårdsarbete. Tyvärr hade han dock en del problem med alkoholen, det kunde bli lite för mycket av den varan ibland.

Genom åren fick jag veta att Mankan hade dödat en person i sin ungdom, och jag trodde alltid att det handlade om någon olycka. Först på senare år läste jag av en ren slump i en gammal Aktuellt bok om hur det hela verkligen hade gått till. Det blev en chock för mig! Nu blev jag också lite chockad när jag här läser att han dessutom planerat sitt dåd i förväg, så stod det inte i Aktuellt boken. Där stor att det var stundens ingivelse som lett till att han ströp sin fästmö. Det som står här i tråden är betydligt värre :-(.
Det är inte den Mankan jag kände, men självklart kan människor förändras. Jag lärde inte känna honom förrän ca 30 år efter detta dåd. Jag vet iallafall att han mådde mycket dåligt genom livet av vad han en gång gjorde i sin ungdom.

Mankan levde ett ganska bra, normalt Svensson liv men avled tragiskt i en trafikolycka där han körde in i ett träd. Om det var en olycka eller självmord har dock diskuterats.

Tack för ditt inlägg och att du tog dig tid ett berätta om GM som du kände långt efter den här hemska händelsen.

Naturligtvis kan han ha ändrats. Åldern tar s. a. s. ut sin rätt. Inte så konstigt att GM mådde dåligt livet igenom efter att han hade mördat sin gravida flickvän.
Citera
2017-10-29, 18:08
  #7
Medlem
Jo åldern gör nog sitt till. Dock vet jag att Mankan under många år levde lite dubbelliv då han var gift och samtidigt hade en annan kvinna. Det kan nog vara så att hans känsloliv trots allt var lite stört, även under de åren jag kände honom fanns tecken på detta. Men aldrig någonsin att jag i min vildaste fantasi kunde tro att han hade gjort något sådant som han gjorde 1963. Kanske kände han en stor maktlöshet över att ofrivilligt bli far. Ingen ursäkt för hans handlande, men en förklaring därtill.
Tungt att bära på en sådan skuld hela livet.

Hans eget dödsfall var våldsamt. Han hade varit hos en kompis och skulle åka ca två kilometer hem när olyckan (självmordet?) skedde. Denna kompis valde tragiskt nog att ta sitt liv strax efter Mankans bortgång, han anklagade sig själv för det som hade hänt.

Hoppas alla inblandade har det bra där de är idag.
Citera
2024-05-03, 19:07
  #8
Medlem
Såg att detta mord nu finns omskrivet på sidan Svenska mordfall. Förskräckligt att man kan göra så mot en annan människa, speciellt en person man varit nära.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback