Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-09, 08:44
  #409
Medlem
Så här ser det ut för mig idag. 50 år.

Allmän: 2,2 mkr
Allmän premiepension: 1,2 mkr
Tjänstepension: 3,1

Så totalt 6,5 mkr. Hur mycket jag har privat pension är lite oklart. Mestadelen ligger på ISK konton där det är det i flera delar är oklart hur stora delar som kommer användas innan eller efter pension.
Citera
2024-04-19, 09:37
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSurfer4000
Uppdatering, man 45 år boende i södra Sverige.

Pensionskapital 5,4 MSEK.

Allmän pension 2,5 MSEK och Tjänstepension 2,9 MSEK.

Ifall jag går vid 65 får jag ca 57 tsek/mån brutto i pension fram tills jag är 70 år. Efter 70 år får jag ca 48 tsek/mån brutto livsvarigt (alltså livet ut).

Inser att det blir en del statlig skatt, vilket känns jäkligt fånigt.

Ifall jag simulerar att gå vid 62 istället får jag i snitt ca 44 tsek/mån brutto och det känns väldigt mycket bättre.

Nedsidan med att gå redan vid 62 är att jag inte kan spara så mycket från min lön, jag har ett intresse av ett stort privat sparande och investerande av mina inkomster (till mina efterlevande).

Hur tänker ni kring att gå i pension vid 62, med allt vad det innebär med minskad inkomst?
Givetvis kommer jag anpassa mina utgifter, men jag kommer inte bo i en billig hyrestvåa i Eslöv direkt.

Du behöver ju inte ta alla delar av dina pensioner samtidigt (för att undvika statlig skatt). Du kan exempelvis ta ut premiepensionen senare eller ta ut bara 75% av den allmänna pensionen till du har fyllt 66.
För fr o m 1.1. det året du fyller 67år får du fördelaktigare beskattning.
Citera
2024-05-01, 14:34
  #411
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du behöver ju inte ta alla delar av dina pensioner samtidigt (för att undvika statlig skatt). Du kan exempelvis ta ut premiepensionen senare eller ta ut bara 75% av den allmänna pensionen till du har fyllt 66.
För fr o m 1.1. det året du fyller 67år får du fördelaktigare beskattning.

Helt sant!

Men man skjuter ju kapitaluttaget framför sig, beskattning måste ju ske av hela kapitalet förr eller senare. Statlig pension vill man ju maxa uttaget av, ingen anledning att ge tillbaka det till staten.

Min poäng är att det är ingen anledning att ha FÖR stort pensionskapital, ifall det ska räcka livsvarigt måste ju skatten tas ut på ett eller annat sätt.

Eller tänker jag fel?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback