Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-18, 20:17
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Med tanke på hur mycket plast som hamnar i haven och naturen borde priset vara minst det 3-dubbla! Det vore ett bra incitament till att ha med egen väska eller ryggsäck till affären.

Knappast svenska coop påsar som hamnar i plastöarna i haven utan det är tredjevärlden länder som DUMPAR sopor i haven.

Det vi gör i Sverige i form av miljöarbete påverkar inte världen ett skit, det enda det gör är att förstöra ekonomin för oss här och allmänt gör livet svårare för oss.
Citera
2019-05-18, 22:22
  #314
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Med tanke på hur mycket plast som hamnar i haven och naturen borde priset vara minst det 3-dubbla! Det vore ett bra incitament till att ha med egen väska eller ryggsäck till affären.

Citat:
Ursprungligen postat av arazal
enda sättet att komma bort från vår plastkonsumtion är att ta till såna medel, vi använder mer plast än vi behöver och det sliter fruktansvärt mycket på naturen och våra hav

90% av all plast i haven kommer från 10 floder i Afrika och Asien, att tokhöja skatterna för européer kommer inte lösa nått problem alls.
Citera
2019-05-18, 22:49
  #315
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
90% av all plast i haven kommer från 10 floder i Afrika och Asien, att tokhöja skatterna för européer kommer inte lösa nått problem alls.
Nej, det är 67% av 70-80% av plasten kommer från 20 floder.
Citera
2019-05-18, 23:31
  #316
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Nej, det är 67% av 70-80% av plasten kommer från 20 floder.

Ja det är väl svårt att få nån exakt siffra på det. Men vi kan nog komma överens om att willys och coop påsar är extremt ovanliga i världshaven.
Om dom kostar 0 eller 50kr spelar ingen roll alls för mängden plast i haven.

Här är iaf undersökningen som jag får mina siffror från.
https://www.ufz.de/export/data/2/149...17_Schmidt.pdf
Citera
2019-05-19, 00:00
  #317
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Ja det är väl svårt att få nån exakt siffra på det. Men vi kan nog komma överens om att willys och coop påsar är extremt ovanliga i världshaven.
Om dom kostar 0 eller 50kr spelar ingen roll alls för mängden plast i haven.

Här är iaf undersökningen som jag får mina siffror från.
https://www.ufz.de/export/data/2/149...17_Schmidt.pdf
Ja dom skyller på miljön för att tjäna pengar.
Ica tjänar cirka 213 miljoner kr på plastkassarna.

Här kommer mina siffror
not 17

Tror det är bra att få ner plastkonsumtionen även fast inte så mycket kommer från Sverige.
Citera
2019-05-20, 11:35
  #318
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Ja dom skyller på miljön för att tjäna pengar.
Ica tjänar cirka 213 miljoner kr på plastkassarna.

Här kommer mina siffror
not 17

Tror det är bra att få ner plastkonsumtionen även fast inte så mycket kommer från Sverige.
Då kan man ju ha papperskassar gratis. Det är inte där skon klämmer. Skon klämmer för att vi sakta vaggas in i kommunistdiktatur i hela Europa. Ni har inte bara fattat det eftersom många är tröga, saknar referenser till historien, kanske historieointresserade så att säga, växt upp i svärjes-tidigare-skyddade-verkstad, nu dras tumskruvarna åt, skon kommer sitta väldigt tight på foten, kanske foten dör, men det är ju inte diktaturens problem. Det är er samhällsmedborgares problem. Ni får ont i foten av att den dog och foten kommer troligen orsaka gangrän som dödar er. Men håll till godo. Era barn blir uppfostrade via det kommunala ändå! De kommer få en fenomenal uppfostran i regimens händer.
Citera
2019-05-20, 14:03
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Då kan man ju ha papperskassar gratis. Det är inte där skon klämmer. Skon klämmer för att vi sakta vaggas in i kommunistdiktatur i hela Europa. Ni har inte bara fattat det eftersom många är tröga, saknar referenser till historien, kanske historieointresserade så att säga, växt upp i svärjes-tidigare-skyddade-verkstad, nu dras tumskruvarna åt, skon kommer sitta väldigt tight på foten, kanske foten dör, men det är ju inte diktaturens problem. Det är er samhällsmedborgares problem. Ni får ont i foten av att den dog och foten kommer troligen orsaka gangrän som dödar er. Men håll till godo. Era barn blir uppfostrade via det kommunala ändå! De kommer få en fenomenal uppfostran i regimens händer.
Håller med om att plasthysterin är lågvatten och att globalister förstör i Europa med alla möjliga fjantiga skatter och regleringar.
Citera
2019-05-25, 09:25
  #320
Medlem
Dimpens avatar
Forskarna säger att tygkasse är SÄMRE för miljön än plastpåsar. Känn på den alla vilseledda MP:are
https://www.expressen.se/nyheter/kli...med-plastpase/
Citera
2019-05-25, 11:55
  #321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Forskarna säger att tygkasse är SÄMRE för miljön än plastpåsar. Känn på den alla vilseledda MP:are
https://www.expressen.se/nyheter/kli...med-plastpase/

Citat:
Rapporten, som publicerades förra året, visar att en tygkasse i ekologisk bomull behövde bära hem matvaror fler än 20 000 gånger för att komma ner i samma miljö- och klimatpåverkan som en vanlig plastpåse. Det innebär att du måste använda den fem gånger i veckan i 77 år, enligt Råd & Rön, för att det ska motsvara en plastkasse. Motsvarande siffra för en tygkasse i vanlig bomull var 7 100 gånger.
Om man gör en jämförelse med kläder. Undra hur många dagar man behöver använda kalsonger i bomull (med tvätt mellan gångerna förstås) jämfört med engångsbrukbara kalsonger i polypropen?

Mina tygkassar i bomull är förresten bara drygt 20 år, så jag behöver fortsätta använda dem länge till.
__________________
Senast redigerad av Hominem 2019-05-25 kl. 11:57.
Citera
2019-05-25, 12:06
  #322
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om man gör en jämförelse med kläder. Undra hur många dagar man behöver använda kalsonger i bomull (med tvätt mellan gångerna förstås) jämfört med engångsbrukbara kalsonger i polypropen?

Mina tygkassar i bomull är förresten bara drygt 20 år, så jag behöver fortsätta använda dem länge till.
Du är en äkta miljöförstörare då
Citera
2020-05-04, 19:05
  #323
Medlem
Harry_s avatar
man betalar ju för påsarna när man väger frukten
samma sak med lösgodis

då kanske man ska väga utan påsar sen lägga in efter
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback