Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 10:28
  #1
Medlem
Hur svårt är det att komma med? Det är ju ett mer exklusivt sällskap än (Stora) Sällskapet, eftersom det är ett lägre maxantal ledamöter.

Jag har hört att Nya Sällskapet är mindre "levande" eftersom många av ledamöterna bor ute i landet och är sällan inne, medan Sällskapet är ett mer levande hus.

Skillnad 2 - ur ett könsperspektiv - ska vara att damer får äta lunch på Nya sällskapet, vilket de inte får på Sällskapet, de är välkomna först från eftermiddagen till kvällen.

Vilka ekonomiska åtaganden gör man för att bli ledamot / som ledamot?

Frågar åt en kompis.
Citera
2018-09-17, 20:19
  #2
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storkors1
Hur svårt är det att komma med? Det är ju ett mer exklusivt sällskap än (Stora) Sällskapet, eftersom det är ett lägre maxantal ledamöter.

Jag har hört att Nya Sällskapet är mindre "levande" eftersom många av ledamöterna bor ute i landet och är sällan inne, medan Sällskapet är ett mer levande hus.

Skillnad 2 - ur ett könsperspektiv - ska vara att damer får äta lunch på Nya sällskapet, vilket de inte får på Sällskapet, de är välkomna först från eftermiddagen till kvällen.

Vilka ekonomiska åtaganden gör man för att bli ledamot / som ledamot?

Frågar åt en kompis.

Tror det är 12.000 kr i inträdesavgift på Stora Sällskapet och 3000-4000 i årsavgift! Röstar för Stora Sällskapet, vem vill vara med i Lilla Sällskapet om det är mindre aktiviteter där? Och vad har damer att göra vid lunchen på en HERR-klubb?! Det är 2018 inte 2218!
Citera
2018-09-19, 19:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Tror det är 12.000 kr i inträdesavgift på Stora Sällskapet och 3000-4000 i årsavgift! Röstar för Stora Sällskapet, vem vill vara med i Lilla Sällskapet om det är mindre aktiviteter där? Och vad har damer att göra vid lunchen på en HERR-klubb?! Det är 2018 inte 2218!
Fast nu var ju frågan om kostnaden för NYA Sällskapet - "Stora" Sällskapets avgifter är redan omskrivna flera gånger på FB...
Citera
2021-08-20, 21:44
  #4
Medlem
Bumpar en gammal tråd. Vad kostar det i inträdesavgift att bli medlem i Nya Sällskapet, och vad kostar det per år?

Notera, alltså inte ”vanliga” Sällskapet grundat 1800, utan Nya Sällskapet grundat 1874. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nya_Sällskapet

Jag har hört årsavgiften 12 000 kr men det är en källös uppgift. Någon som har bättre info?
Citera
2021-09-17, 14:33
  #5
Medlem
Eftersom ingen svarat, får jag göra det själv...
Cecilia Hagen har skrivit två böcker om överklassen, varav nr 2, Fredrik och Charlotte - 10 år senare innehåller en intressant notis: https://books.google.se/books?id=pHZ...RhDoAXoECAsQAw

Det är billigare att vara med i Nya Sällskapet än i Sällskapet och det är inte så konstigt om det är så, eftersom det är restaurangverksamhet i huset som ägs av Nya Sällskapet - hyresintäkterna håller säkert ner nivån på medlemsavgifterna...
Citera
2024-01-22, 21:46
  #6
Medlem
.
Citera
2024-01-23, 15:58
  #7
Medlem
Jaha, om inte jonar hade något att komma med så kan jag bara lägga till att årsavgiften är ca 9000, vet inte vad inträdet är men någon har sagt 90000 men vet inte om det stämmer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback