Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-05-18, 00:30
  #49
Medlem
salty-sailors avatar
video (med komentar) från protester mot dokumentären, University of Sydney 11 maj. Tydligen ska du känna skam om du har sett eller vill se dokumentären

https://www.youtube.com/watch?v=iI6wExvChaA
Citera
2017-05-18, 13:20
  #50
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
video (med komentar) från protester mot dokumentären, University of Sydney 11 maj. Tydligen ska du känna skam om du har sett eller vill se dokumentären

https://www.youtube.com/watch?v=iI6wExvChaA
Jag säger ju att "man inte får" kritisera feminism eller belysa mäns problem...
Citera
2017-05-18, 15:15
  #51
Medlem
prolapse89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag säger ju att "man inte får" kritisera feminism eller belysa mäns problem...

Tänk vilka framsteg vänstern skulle göra om man bara gav upp och inkluderade män i en mer realistisk analys. Känns som att dom grävt ner sig för djupt, går liksom inte att vända nu.
Citera
2017-05-18, 15:17
  #52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolapse89
Tänk vilka framsteg vänstern skulle göra om man bara gav upp och inkluderade män i en mer realistisk analys. Känns som att dom grävt ner sig för djupt, går liksom inte att vända nu.
Ja, lite så. Tragiskt är vad det är. Modern feminism handlar, vare sig man vill eller inte, mer om att ta bort rättigheter för män än att ge kvinnor samma rättigheter.
Citera
2017-05-24, 19:33
  #53
Medlem
Libertarismuss avatar
Är det någon som vet om man kan få tag på dokumentären med swesub?
Citera
2017-09-13, 22:48
  #54
Medlem
RedXs avatar
Bumpar tråden då jag till slut fått tummen ut och gluttat på filmen (kan streamas för 44 kr på vimeo.com för den som har svårt att få tag på den).

Och jag måste säga att filmen var riktigt, riktigt bra. Att den från början var avsedd att avslöja all skit inom MRA och sedan utvecklades på det sätt den gör är väl spontant den stora behållningen. Argumenten i sig känner nog de flesta redan till, men det mest intressanta är hur tydligt de visar på skillnaden i allmänhetens perspektiv beroende på om det är män eller kvinnor som drabbas av en viss orättvisa.

Många fina poänger kommer fram, inklusive en av mina personliga idoler Karen Straughan's magiska summering av feminism på 90 sekunder. Men även hur filmen lyfter fram likheterna mellan mansrörelsen och kvinnorörelsen - och hur de på många sätt egentligen borde vara varandras bundsförvanter i stället för fiender, är riktigt fina poänger.

Sedan är jag personligen lite allergisk mot antydningar om att ojämlika utfall per automatik betyder orättvisa. Filmens argument är väl i mångt och mycket att feminister och mansrättsaktivister borde kunna enas och kämpa gemensamt i många frågor, men att det kräver en öppenhet för den "andra sidans" situation, som tyvärr inte existerar idag. För den som är feminist tror jag att filmen är oerhört nyttig att se, inte minst för att den kanske kan ge en inblick i hur de faktiskt uppfattas av stora delar av omvärlden. Och även om det inte uttrycks i klartext så tycker jag mig se ett tydligt delbudskap i att den feministiska rörelsen har tillåtit sig kapas av extremister, vars egentliga syfte kanske inte i första hand är att verka för jämställdhet (och definitivt inte är intresserade a att ta intryck av avvikande åsikter).

Någon som sett någon annan film av Cassie Jaye?
Citera
2017-10-21, 08:31
  #55
Medlem
calle555s avatar
Ett TEDx Talk med Cassie Jaye dök upp på Facebook.

Jag googlade, hamnade här och tänkte att ni kanske finner det intressant:

MEETING THE ENEMY A feminist comes to terms with the Men's Rights movement
Citera
2017-10-21, 11:36
  #56
Medlem
Pansarveckets avatar
Kräv att få se den både i TV4 och SVT.
Passa på att arrangera visningar nu när den går för halva priset till internationella mansdagen.
http://theredpillmovie.com/
Citera
2024-03-12, 04:26
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomchi
Såg precis dokumentären the red pill och undrar hur många svenska feminister som har sett den. Antagligen inte många så blir svårt att diskutera den här kanske men om någon har gjort det så hade det varit intressant att höra vad ni tyckte om den och det den tar upp.

Alla som kallar sig för feminister borde se denna film.

Så vad tyckte ni? 😃

Jag noterade frånvaron av länk och beskrivning i TS, så jag infogar detta:

https://www.youtube.com/watch?v=Q7MkSpJk5tM


Citat:
The Red Pill - Men's Rights DOCUMENTARY

When feminist filmmaker Cassie Jaye sets out to document the mysterious and polarizing world of the Men's Rights Movement, she begins to question her own beliefs. Jaye had only heard about the Men's Rights Movement as being a misogynist hate-group aiming to turn back the clock on women's rights, but when she spends a year filming the leaders and followers within the movement, she learns the various ways men are disadvantaged and discriminated against. The Red Pill challenges the audience to pull back the veil, question societal norms, and expose themselves to an alternate perspective on gender equality, power and privilege.
Directed by: Cassie Jaye
Starring: Dr. Warren Farrell, Erin Pizzey, Karen Straughan, Katherine Spillar, Fred Hayward, Paul Elam, Michael Messner, Dr. Michael Kimmel, Marc Angelucci Esq., Harry Crouch

Min egen åsikt: hjärtekrossande, om man betraktar hur kvinnor manipulerat och utnyttjat systemet gällande vårdnad av barn. Feministerna framstår precis som de hjärtlösa totalitärer de är. De måste bemötas stenhårt och utan empati.

Tips: läs kommentarsfältet.
__________________
Senast redigerad av WordWarrior 2024-03-12 kl. 04:30.
Citera
2024-03-12, 04:31
  #58
Medlem
Dessa galningar har övertagit begreppet. Som handlar om att att se konspirationerna i typ media och så till att handla om tjejer. Dom dära incels töntarna får skärpa sig, återigen ett exempel när ett begrepp flyttas. Typ som när dom som snackar om flat earth istället för riktiga konspirationer. Det måste vara genomtänkt, wikipedia är helt övertaget av dessa mods-agenter för att vinkla bort riktiga frågor och sanning - till blaj.
Citera
2024-03-12, 04:34
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Dessa galningar har övertagit begreppet. Som handlar om att att se konspirationerna i typ media och så till att handla om tjejer. Dom dära incels töntarna får skärpa sig, återigen ett exempel när ett begrepp flyttas. Typ som när dom som snackar om flat earth istället för riktiga konspirationer. Det måste vara genomtänkt, wikipedia är helt övertaget av dessa mods-agenter för att vinkla bort riktiga frågor och sanning - till blaj.

Har du sett dokumentären och de uppenbara orättvisor som pågår mot män, i synnerhet på det reproduktiva området, det vill säga sexualitet och vårdnad av barn? Dessutom är ditt språk och din argumentation så pass dåliga att det är svårt att ta dig på allvar.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback