Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-03, 21:53
  #1
Medlem
Tjena! Har en fundering. Är en äldre cross något att ha? Specifikt en Honda 125:a från 1987? Inte för tävlingssyfte eller något seriöst, endast för att ha kul med och skruva lite. Sett att det finns delar och fortfarande en del som rullar men vill gärna höra lite tankar, åsikter och råd kring detta!

Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2017-08-03, 21:59
  #2
Avstängd
beror på skicket när du köper den , det du kostar på i delar är ju nytt på den ett tag , har haft många begagnade crossar som bara fungerat och levererat glädje i livet
Citera
2017-08-03, 22:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedlimit2017
beror på skicket när du köper den , det du kostar på i delar är ju nytt på den ett tag , har haft många begagnade crossar som bara fungerat och levererat glädje i livet

Just den glädjen som jag är ute efter! Så om allt känns bra, den har servats regelbundet och inte är sönderkörd så bör man alltså slå till?
__________________
Senast redigerad av fuckatonymontana 2017-08-03 kl. 22:08.
Citera
2017-08-03, 22:27
  #4
Medlem
bilstereons avatar
Skitkul att köra runt i skogen med sådana fordon
Citera
2017-08-03, 22:57
  #5
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckatonymontana
Just den glädjen som jag är ute efter! Så om allt känns bra, den har servats regelbundet och inte är sönderkörd så bör man alltså slå till?
Troe inte dy hittar en 87a som servats regelbundet 😂 Du får nog på skicket helt enkelt.
Citera
2017-08-03, 23:34
  #6
Medlem
supremanics avatar
Som tidigare sagts så beror det på skick. Var inte för naiv och optimistisk när du testar den. Känns den slut så avstå. Det kan lätt bli så att man köper något som bara pajar hela tiden. Så var det för mig iaf med min gamla Suzuki 125a
Citera
2017-08-04, 14:02
  #7
Medlem
INTPs avatar
Nej. En cross är ett tävlingsfordon där livslängd prioriterats bort till förmån för prestanda. Allt slits snabbt och underhållsbehovet är stort, men när hojen blivit ett par år gammal och inte längre används till tävlingsbruk brukar underhållet försämras till att inte åtgärda saker förrän dom verkligen har gått sönder, inte när dom "bara" är utslitna.

Jag tvivlar starkt på att du hittar en 30 år gammal 125cc cross som inte behöver renoveras för dubbelt så mycket som den är värd för att vara i vettigt användbart skick. Alla slitdelar i motorn, renovering av gaffel och stötdämpare, byte av drev och kedja, nya däck...
Citera
2017-08-08, 23:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Nej. En cross är ett tävlingsfordon där livslängd prioriterats bort till förmån för prestanda. Allt slits snabbt och underhållsbehovet är stort, men när hojen blivit ett par år gammal och inte längre används till tävlingsbruk brukar underhållet försämras till att inte åtgärda saker förrän dom verkligen har gått sönder, inte när dom "bara" är utslitna.

Jag tvivlar starkt på att du hittar en 30 år gammal 125cc cross som inte behöver renoveras för dubbelt så mycket som den är värd för att vara i vettigt användbart skick. Alla slitdelar i motorn, renovering av gaffel och stötdämpare, byte av drev och kedja, nya däck...

Så är det, gamla crossar har ALLTID levt ett hårt liv, de kan se bra ut men det är ofta en spricka i motorn vid typ vevaxeln eller kylpumpen eller något annat fäste.
En gammal cross är oftast helt jävla slut och du kan inte få tillbaka dess kvalitet.
Citera
2017-08-19, 21:40
  #9
Medlem
Jag kan bara hålla med, en gammal cross är ALLTID slut, allt på motorn är byggt för att ge HK utan att väga så mycket vilket gör att blocket och fästen som är av aluminium spricker för eller senare.
Citera
2017-08-20, 20:55
  #10
Avstängd
Tammers avatar
Köp i så fall hellre en gammal avställd offroadhoj om du vill ha nåt att åka med i skogen. Dessa är stabilare byggda, för att hålla för daglig användning i många år. De flesta körs inte heller i naturen, utan används som en sort tåligare brukshojar för semesterresor eller till jobbet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback