Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-16, 14:54
  #229
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Vet inte om följande artikel har länkats i tråden men här är hans schema för mat och träning:

https://www.cafe.se/schwarz-traning-pass/


Så mer kcal än jag beräknat, 1200 - 1800 men samtidigt 5 träningsdagar/vecka där varje dag är 1 45-60 min konditionspass, 1 75-90 min styrkepass (the fuck behöver man så mkt tid på gymmet under deff för?) samt minst 45 min powerwalk per dag.

Kan någon snälla, söta, rara förklara hur denna typ av schema fungerar för någon med heltidsjobb och familj? Hur kan denna typ av schema fungera för någon överviktig utan att slita ut de... det är väl här faktumet att han var elitidrottare kommer in i bilden.
Kör man 2-3 muskelgrupper per pass så är den tiden, 75-90 min, inga konstigheter att komma upp i. Beror ju på antal övningar, set och vila. Går ju givetvis inte att jämföra denna person som tidigare har träningserfarenhet med en överviktig person. Man får trappa upp mängden träning med tiden för att klara av den volymen. Angående tiden och få ihop övriga livet så är det väl en fråga om prioriteringar.
Citera
2018-04-16, 15:29
  #230
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kör man 2-3 muskelgrupper per pass så är den tiden, 75-90 min, inga konstigheter att komma upp i. Beror ju på antal övningar, set och vila.

Visst är 1 timme och 15 eller 30 min ganska vanliga EFFEKTIV tid på gymmet... för en erfaren gymmare som inte har ett konditionspass innan eller efter samma dag och en timmes powerwalk samtidigt som han sitter på underskott av kalorier. Även om man har stor vila och varken många set eller antal övningar så krävs väldigt bra kroppskännedom för att inte slita ut kroppen lite mer än vad man har tänkt sig på dessa 16 veckor.

För jag har ingen källa men kcalbrist + utmattning + lite bristande teknik vid något tillfälle = mycket högre risk för skador.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Går ju givetvis inte att jämföra denna person som tidigare har träningserfarenhet med en överviktig person. Man får trappa upp mängden träning med tiden för att klara av den volymen.

Ja, som schema för just Stefan Schwarz är den ju perfekt men det kan ge lite felaktig bild för valfri fetto vad som faktiskt krävs och vad är rimligt att göra. Vissa unga och friska idrottare som gör det av intresse/inte är professionella skulle uppleva det som lite väl mycket. Så här tycker jag att du underskattar Stefans förmåga och hans grund: antalet personer vars kropp och psyket kan tillåta sådan träningsmängd är inte särskilt stor, inga riktiga källor men mindre än 25 % av befolkning är jag ganska säker på. Och sedan har vi tiden...

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Angående tiden och få ihop övriga livet så är det väl en fråga om prioriteringar.

Låt mig vara helt ärligt: antalet personer som faktiskt, inte teoretiskt, kan träna 5 dagar i veckan med 5 gympass + 5 konditionspass + 45 min promenader är väldigt få. Maxvärden ger 3 timmar 15 min träning per dag. Lägg till 9 timmar (8 t) arbete och 8 timmar sömn så har du 3 timmar 45 min på transport till och från arbete, familj, sysslor hemma, hobby och intressen, etc.

Om jobbet erbjuder dusch så kan kanske promenad/motsvarande sträcka med cykel avverkas men annars är det bara på vägen hem som det kan bli rimligt, då feta personer som bantar och tränar samtidigt sällan luktar "arbetsmiljövänlig".

Så att klara av en sådan schema i 16 veckor känns lite väl optimistiskt för en majoriteten av personer som faktiskt skulle behöva göra det.
Citera
2018-04-16, 15:48
  #231
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Visst är 1 timme och 15 eller 30 min ganska vanliga EFFEKTIV tid på gymmet... för en erfaren gymmare som inte har ett konditionspass innan eller efter samma dag och en timmes powerwalk samtidigt som han sitter på underskott av kalorier. Även om man har stor vila och varken många set eller antal övningar så krävs väldigt bra kroppskännedom för att inte slita ut kroppen lite mer än vad man har tänkt sig på dessa 16 veckor.

För jag har ingen källa men kcalbrist + utmattning + lite bristande teknik vid något tillfälle = mycket högre risk för skador.



Ja, som schema för just Stefan Schwarz är den ju perfekt men det kan ge lite felaktig bild för valfri fetto vad som faktiskt krävs och vad är rimligt att göra. Vissa unga och friska idrottare som gör det av intresse/inte är professionella skulle uppleva det som lite väl mycket. Så här tycker jag att du underskattar Stefans förmåga och hans grund: antalet personer vars kropp och psyket kan tillåta sådan träningsmängd är inte särskilt stor, inga riktiga källor men mindre än 25 % av befolkning är jag ganska säker på. Och sedan har vi tiden...



Låt mig vara helt ärligt: antalet personer som faktiskt, inte teoretiskt, kan träna 5 dagar i veckan med 5 gympass + 5 konditionspass + 45 min promenader är väldigt få. Maxvärden ger 3 timmar 15 min träning per dag. Lägg till 9 timmar (8 t) arbete och 8 timmar sömn så har du 3 timmar 45 min på transport till och från arbete, familj, sysslor hemma, hobby och intressen, etc.

Om jobbet erbjuder dusch så kan kanske promenad/motsvarande sträcka med cykel avverkas men annars är det bara på vägen hem som det kan bli rimligt, då feta personer som bantar och tränar samtidigt sällan luktar "arbetsmiljövänlig".

Så att klara av en sådan schema i 16 veckor känns lite väl optimistiskt för en majoriteten av personer som faktiskt skulle behöva göra det.
Jag förstår och är med på vad du menar. Men nu gällde tråden just denna person, och då får man utgå från det, inte andras oförmåga att genomföra det på grund av diverse anledningar. Träning och kost är individuellt och får anpassas efter individens behov och förutsättningar. Självklart kan risken för skador öka med ett kaloriunderskott eftersom det kan påverka både prestation och återhämtning, risken för överträning ökar förmodligen, återigen så får man anpassa efter individen.

Det Stefan gjort är inte extremt eller på något sätt fascinerande. Det är en välutförd viktnedgång, inget mer än så, och detta behöver inte nödvändigtvis vara det alla ska göra för att lyckas nå sina mål.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-04-16 kl. 16:16.
Citera
2018-04-16, 16:37
  #232
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jag förstår och är med på vad du menar. Men nu gällde tråden just denna person, och då får man utgå från det, inte andras oförmåga att genomföra det på grund av diverse anledningar. Träning och kost är individuellt och får anpassas efter individens behov och förutsättningar. Självklart kan risken för skador öka med ett kaloriunderskott eftersom det kan påverka både prestation och återhämtning, risken för överträning ökar förmodligen, återigen så får man anpassa efter individen.

Det Stefan gjort är inte extremt eller på något sätt fascinerande. Det är en välutförd viktnedgång, inget mer än så, och detta behöver inte nödvändigtvis vara det alla ska göra för att lyckas nå sina mål.


Håller med dig i stort men tänkte bara säga att det faktumet att han klarar av en träningsmängd som få hobbygymmare kör med är nog anledningen om att vissa nämner extra vitaminer eller att allt är fejk. Man tänker utifrån en medelsvensson eller ännu värre en medelfetto. Att schemat är inte imponerande när man tänker på att den förmodligen inte ens utgör hälften av hans träningsmängd som proffs kan man lätt glömma.
Citera
2018-04-17, 12:53
  #233
Medlem
punkindrublics avatar
Jag har själv kört programmet, allt handlar om planering.
Citera
2018-04-17, 14:01
  #234
Medlem
Knappast någon mirakel-förvandling.

Han är ju redan ganska muskulös på förebilden.

Är man redan vältränad men "tjock" så är detta en barnlek.

Är du helt otränad, ja då är det en helt annan sak.

Säg också att före-bilden möjligtvis är tagen efter en rejäl svull-period mitt på dagen och den andra är tagen när han är så tömd som möjligt på morgonen efter morgonbajsen. Ja, då är det inte några rena 20 kilo fett vi snackar om heller.

Lika skadligt för människors träning som det är att "youtubers" får unga människor att köpa deras värdelösa träningsmetoder och samtidigt påstå att "bara ni gör detta så blir ni som jag!" trots att de trycker steroider så att de sprutar genom öronen på dem är folk som sitter och säger att rimliga förvandlingar är omöjliga.

Ser ju folk som skriver saker här på forumet ibland om att "man inte kan förvänta sig mycket resultat" typ på flera månader..
__________________
Senast redigerad av Mr.Barlow 2018-04-17 kl. 14:07.
Citera
2018-04-18, 01:27
  #235
Medlem
RonnyKålmans avatar
Mitt professionella svar är:

Hgh/peptider med en smula aas inblandat. Så klart att han också tränade som ett djur och skötte sin kost men att han använde hjälpmedel är det ingen tvivel om.

En liten hint är att själv testa att hårddeffa bort en massa fett på väldigt kort tid, så ser du hur din muskelatur kommer att reagera. Du kommer att förtvivna. För att musklerna ska klara av att överleva en så hård och snabb deff måste den tillföras exogena preparat. Gör man inte det så bryter man ner den lilla massan man har kvar. Det är fakta.

Jag vet detta då jag har sysslat med byggning, deff och levt det livet i 15 år. Ren som oren.
Citera
2018-04-18, 10:26
  #236
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Mitt professionella svar är:

Hgh/peptider med en smula aas inblandat. Så klart att han också tränade som ett djur och skötte sin kost men att han använde hjälpmedel är det ingen tvivel om.

En liten hint är att själv testa att hårddeffa bort en massa fett på väldigt kort tid, så ser du hur din muskelatur kommer att reagera. Du kommer att förtvivna. För att musklerna ska klara av att överleva en så hård och snabb deff måste den tillföras exogena preparat. Gör man inte det så bryter man ner den lilla massan man har kvar. Det är fakta.

Jag vet detta då jag har sysslat med byggning, deff och levt det livet i 15 år. Ren som oren.
Nu kan ju ingen förutom personen själv veta om det var olaga preparat med eller inte, men att det skulle vara en självklarhet, som du får det att låta, är fel. Personen var inte otränad sedan innan, fanns nog en större mängd muskelmassa innan viktnedgången, dessutom är det ingen som påstått att han gått ned endast fettmassa, oavsett vad som skrivs, antagligen har han även förlorat muskelmassa också med tanke på tidsperioden. Man ska även komma ihåg att det inte går att jämföra denna person med gemene man, han har troligen genetiken till sin fördel.

Att du sedan lyfter fram en anekdot och att du därmed skulle ha rätt i frågan är skrattretande.
Citera
2018-04-19, 03:50
  #237
Medlem
Super kropp.... haha, ja det var väl en överdrift. Och sedan att det inte skulle kunna gå att träna upp sig då man passerat 40-45... Mmmm, jag är 53, böjer 200kilo och bänkar 166,5 och det utan att det kännts som om det är stopp....
Citera
2018-04-28, 21:42
  #238
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillefilander
Doppat vad? 😂🤣
I grytan? 😁
Citera
2019-01-09, 12:36
  #239
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diktalben
Han skriver "mina resultat så här lång" Och enligt uppgift visar bilden resultatet efter 5 veckor..

Fel efter 9V.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback