Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 11:48
  #1
Medlem
Köpte en luftfuktare här om dagen, hade råkat montera lite fel så det hade läckt vatten på golvet, la en handduk över och tänkte inte mer på det.

Men imorse när jag tog bort handduken så såg det ut såhär: http://i67.tinypic.com/2z69tzc.jpg

Hur får jag bort det? Vad är det för något? Fuktskador? Kalkavlagring?

Hjälp!
Citera
2018-02-14, 12:06
  #2
Medlem
tnems avatar
Vad har du för beläggning på trägolvet?
Är det lackat,vaxat, oljat..

Om det inte är lackat så kan du troligen slipa lite på det med typ 120 papper och sedan lägga på golvskyddet igen, olja eller vad det är.
Citera
2018-02-14, 12:17
  #3
Medlem
UtlandsPosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad har du för beläggning på trägolvet?
Är det lackat,vaxat, oljat..

Om det inte är lackat så kan du troligen slipa lite på det med typ 120 papper och sedan lägga på golvskyddet igen, olja eller vad det är.
^ Precis.

Om fuktskadan däremot har gått ner i träet så är du körd.
Citera
2018-02-14, 15:06
  #4
Medlem
2560ps avatar
Nåt liknande hände hemma hos en polare för länge sedan, han sket i det bara och efter ett tag var det borta av sig självt. Tog några veckor om jag minns rätt.

EDIT: Antar att det helt enkelt är fukt som tagit sig in i golvbeläggningen, och att den dunstar bort av sig själv.
Citera
2018-02-14, 23:49
  #5
Medlem
UtlandsPosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Nåt liknande hände hemma hos en polare för länge sedan, han sket i det bara och efter ett tag var det borta av sig självt. Tog några veckor om jag minns rätt.

EDIT: Antar att det helt enkelt är fukt som tagit sig in i golvbeläggningen, och att den dunstar bort av sig själv.
Om fukt har tagit sig in i träet så "dunstar" det inte bort av sig självt.
Citera
2018-02-15, 08:04
  #6
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtlandsPost
Om fukt har tagit sig in i träet så "dunstar" det inte bort av sig självt.

Inte i träet, utan lacken/fernissan eller vad det nu är. Har vattnet för den delen kunnat ta sig ner i träet, så kan det ta sig ut igen. T.o.m. lättare. Därmed inte sagt att träet inte blir missfärgat.
Citera
2018-02-15, 09:56
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Många gånger fått samma typ av fläck på vardagsrumsbordet, skiter i det och efter ett tag försvinner det av sig självt.
Citera
2018-02-16, 20:15
  #8
Medlem
Låt det torka ut bara, om du försöker rengöra och behandla ytan så kanske stänger du in fukten i trät och det blir permanenta fläckar.
Citera
2018-02-17, 13:55
  #9
Medlem
Tack för svaren! Ni hade rätt det försvann av sig självt efter någon dag!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback