Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-24, 19:56
  #13
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apricate
Det är så att jag funderar på att flytta utomlands och är lite nyfiken på i vilka länder det är möjligt att ha ett hembiträde om man är medelklass. Alltså ett hembiträde på fulltid och som sköter allt det vardagliga i hemmet som att städa, handla, tvätta med mera och som kanske till och med bor hos arbetsgivaren, snarare än någon som kommer och städar en gång varannan vecka.

Så kom gärna med tips på länder där detta är möjligt. Den bild jag har fått är att det ej är ekonomiskt möjligt i USA och större delen av Europa som medelklass. Däremot möjligt i många asiatiska länder, vissa latinamerikanska länder, Libanon och gulfstaterna, samt Sydafrika.

Kom gärna med er kunskap i ämnet. Finns det något västland där det är möjligt?
Man kan anställa hembiträde överallt...
Hembiträden är ofta outbildade och långt ner på samhällets botten.

I Spanien som är ett hyfsat utvecklat land, så är medellönerna rätt låga. Därför lär du säkert komma undan med ca 5 € Max/h. Står ni för boende och mat så räcker mindre än hälften.

I övriga länder är det ju givetvis ännu billigare men då blir det ju också automatiskt ett fattigare land.
Citera
2018-02-24, 20:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
Man kan anställa hembiträde överallt...
Hembiträden är ofta outbildade och långt ner på samhällets botten.

I Spanien som är ett hyfsat utvecklat land, så är medellönerna rätt låga. Därför lär du säkert komma undan med ca 5 € Max/h. Står ni för boende och mat så räcker mindre än hälften.

I övriga länder är det ju givetvis ännu billigare men då blir det ju också automatiskt ett fattigare land.

Det finns ju också rika länder där hembiträden är billigt. Exempelvis Singapore och Förenade arabemiraten.

Vilka förmedlingar för hembiträden finns i Spanien? Gärna lite räkneexempel på vad kostnaden skulle bli per månad med lön, sociala avgifter och andra eventuella åtaganden och skyldigheter man har som arbetsgivare åt ett hembiträde i Spanien enligt deras lagar.
Citera
2018-02-27, 00:28
  #15
Medlem
I Sverige kan du kanske anställa flickor från lite fattigare förhållanden i Sydamerika och Östeuropa, som inte kräver lika mycket.
Citera
2018-02-27, 08:48
  #16
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apricate
Kom gärna med er kunskap i ämnet. Finns det något västland där det är möjligt?

1) Det är möjligt i alla länder.

2) Men det är svårt att hitta bra personal. Du får räkna med att gå igenom många innan du hittar rätt person. Räkna med att vissa kommer att stjäla, lata sig, och inte göra ett ordentligt jobb.

3) Jag rekommenderar att du,

a) hör dig för bland vänner och bekanta om det finns nån som de kan rekommendera. Annars se till att ta referenser.

b) börjar med att hon kommer några timmar per dag. De flesta behöver inte en live-in.

c) skriver ner exakt vad hennes uppgifter ska vara.

4) Jag har haft både män och kvinnor och jag personligen föredrar en man any day of the week.
Citera
2018-02-27, 08:56
  #17
Medlem
Jag skulle säga att det är möjligt i alla länder. Men mer vanligt i vissa.
Där jag kommit i kontakt med hembiträden är USA och KINA. De flesta av de jag känner som jobbat kortare eller längre tidi KINA har blivit erbjuden hembiträde av sin arbetsgivare.
Citera
2018-02-27, 11:17
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag skulle säga att det är möjligt i alla länder. Men mer vanligt i vissa.
Där jag kommit i kontakt med hembiträden är USA och KINA. De flesta av de jag känner som jobbat kortare eller längre tidi KINA har blivit erbjuden hembiträde av sin arbetsgivare.

Fast när man kollar kostnaden att anställa ett hembiträde vitt på fulltid som bor hos arbetsgivaren i USA blir det summor som medelklass ej har råd med. I Sverige är det ännu svårare att ha råd med.
Backar man tillbaka till 50-talet hade många medelklasshushåll i USA hembiträden, men det har försvinnit då kostnaden på arbete gått upp.

Däremot i Kina är det ju billigt.
Citera
2018-02-27, 11:19
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
I Sverige kan du kanske anställa flickor från lite fattigare förhållanden i Sydamerika och Östeuropa, som inte kräver lika mycket.

Man får ej arbetstillstånd i Sverige om lönen ej är kollektivavtalsenlig. Så det blir ej billigare med exempelvis en fattig sydamerikanska.
Citera
2018-02-27, 11:23
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Det är möjligt i alla länder.

2) Men det är svårt att hitta bra personal. Du får räkna med att gå igenom många innan du hittar rätt person. Räkna med att vissa kommer att stjäla, lata sig, och inte göra ett ordentligt jobb.

3) Jag rekommenderar att du,

a) hör dig för bland vänner och bekanta om det finns nån som de kan rekommendera. Annars se till att ta referenser.

b) börjar med att hon kommer några timmar per dag. De flesta behöver inte en live-in.

c) skriver ner exakt vad hennes uppgifter ska vara.

4) Jag har haft både män och kvinnor och jag personligen föredrar en man any day of the week.

Jag har ingen i min umgängeskrets som skulle gå med på att arbeta hos mig för en ersättning som ligger långt under kollektivavtal. Och jag ser inte varför någon svensk skulle gå med på det. Det är inte direkt svårt att få jobb i Stockholm. Och på svenska bidrag lever man mer gott än hembiträden tjänar i de länder där yrket är vanligt.
Citera
2018-02-27, 17:33
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apricate
Man får ej arbetstillstånd i Sverige om lönen ej är kollektivavtalsenlig. Så det blir ej billigare med exempelvis en fattig sydamerikanska.

Kanske någon som redan bor i Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback