Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 11:53
  #1
Medlem
Jag har hyrt en lägenhet i andra hand och fick tyvärr inte förnya kontraktet. Jag och den originella hyresgästen har kommit överens om att jag får bo kvar till sommaren inofficiellt. Hon har nu skrivit sig här och jag swishar henne för hyran.

Min fråga är nu: Behöver jag skriva mig någon annanstans eller kan jag bara låta det vara? Kan ju ha "glömt" att ändra?
Citera
2018-03-04, 11:55
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murvar
Jag har hyrt en lägenhet i andra hand och fick tyvärr inte förnya kontraktet. Jag och den originella hyresgästen har kommit överens om att jag får bo kvar till sommaren inofficiellt. Hon har nu skrivit sig här och jag swishar henne för hyran.

Min fråga är nu: Behöver jag skriva mig någon annanstans eller kan jag bara låta det vara? Kan ju ha "glömt" att ändra?
Du ska enligt lag stå skriven där du har din huvudsakliga dygnsvila, således ska du alltså stå kvar på lägenheten då länge du bor där.
Citera
2018-03-04, 12:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Du ska enligt lag stå skriven där du har din huvudsakliga dygnsvila, således ska du alltså stå kvar på lägenheten då länge du bor där.

Dilemmat är att jag inte får fortsätta hyra lägenheten enligt värden.
Citera
2018-03-04, 12:04
  #4
Medlem
vtcs avatar
Att stå skriven där ökar risken för att hyresvärden upptäcker att du hyr svart i andra hand. Huruvida denne bryr sig eller ej varierar från fall till fall.
Citera
2018-03-04, 12:13
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murvar
Jag har hyrt en lägenhet i andra hand och fick tyvärr inte förnya kontraktet. Jag och den originella hyresgästen har kommit överens om att jag får bo kvar till sommaren inofficiellt. Hon har nu skrivit sig här och jag swishar henne för hyran.

Min fråga är nu: Behöver jag skriva mig någon annanstans eller kan jag bara låta det vara? Kan ju ha "glömt" att ändra?

Ja, du får stå skriven där.

Hyresvärden kommer antagligen se detta dock, och då ligger ni båda illa till och riskerar att bli utkastade och av med förstahandskontraktet.
Citera
2018-03-04, 12:38
  #6
Medlem
Bestämde mig för att skriva mig hos en vän istället så jag inte väcker misstankar. Tack för råden!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback