Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-04-20, 18:31
  #37
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag funderar: Hur skulle "säljaren" reagera om man gav ett lägre bud?
Om bilen inte får en ny ägare är det ju en månatlig kostnad för den tidigare leasing-tagaren. Hen borde vara motiverad att snabbt bli av med bilen. (Typ: "Priset kan diskuteras vid snabb affär")
Du får väl fråga, kan ju finnas en mängd orsaker till att nån vill bli av med sitt avtal, men jag tror det är väldigt få som vill betala dig pengar varje månad för att bli av med det, men som sagt, fråga. Då kommer du få veta.
Citera
2024-04-20, 18:40
  #38
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag är inte intresserad av en el-bil just nu, men jag noterade den enormt stora mängd leasing-avtal som folk hoppas överlåta. (Några skriver till och med rakt ut på Blocket att dom vill ha en fossilbil istället).

Jag har aldrig "tagit över" ett leasing-avtal men det tycks som om det finns en kostnad i samband med det (några tusenlappar).
Den nuvarande leasing-tagaren förväntar sig dessutom att man skall ta över den månadskostnad som avtalet föreskriver.

Idag är det oftast billigare att lease-a en helt ny bil istället. Leasing-kostnaden har gått ner. Så varför skulle man skaffa sig en begagnad bil och dessutom betala mer?

Det jag inte ser, men som jag tycker vore logiskt, är att den som vill bli av med bilen säger: Du får överta mitt leasing-avtal och jag betalar en del av din månadskostnad. Åtminstone den del som överstiger vad man idag får betala för ett nytt leasing-avtal för en fabriksny bil.

Jag funderar: Hur skulle "säljaren" reagera om man gav ett lägre bud?
Om bilen inte får en ny ägare är det ju en månatlig kostnad för den tidigare leasing-tagaren. Hen borde vara motiverad att snabbt bli av med bilen. (Typ: "Priset kan diskuteras vid snabb affär")

Vad är er erfarenhet? Hur resonerar den som skrivit på ett privat-leasing-avtal och nu vill bli fri?

Hur är det med eventuella skador som behöver ersättas när man lämnar tillbaka bilen en dag? Man vill ju bara betala för de skador man själv förorsakat. Hur reglerar man det med den tidigare ägaren? Kostnaden för reparationer vet man ju först när bilen återlämnas till leasing-företaget.
Det finns en tråd som handlar om privatleasnig redan, dock är den inte rent dedikerad till elbilar. Men hur som haver så gäller väl följande vid ett övertagande av privatleasnigavtal:

- Fordonet besiktigas av av leasinggivaren, d v s att det kontrolleras och granskas i samband med övertagande. Eventuella skador belastas då den som lämnar avtalet.

- Eventuell kostnad för övertagande brukar enligt kontrakt debiteras den nya leasingtagaren. Detta bör man givetvis skriftligen förhandla bort så att den som lämnar ifrån sig fordonet få stå för detta.

- Vidare bör man förhandla sig till att den som lämnar avtalet även får stå för någon eller några "månadshyror" då en bil blir mindre värd med tiden och att värdeminskningen är störst i början.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback