Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-04, 13:37
  #2185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag rekrytera för en tjänst just nu och ja, man får sålla rätt friskt men mer än hälften har inte läst annonsen. Alternativt är desperata men orkar ändå inte anpassa cv till tjänsten. Vill inte riskera anställa nån som inte ens läser annonsen.

Mer än hälften av annonserna brukar ju vara rent utav skräp iallafall när jag sökte jobb. Inget ont menat om din annons.

Men massa skitsnack om agilt arbete och andra buzz words så man får kämpa sig för att ta sig igenom en annons.

Man skulle önska lite mer raka rör och konkreta annonser.
Citera
2024-05-04, 14:10
  #2186
Medlem
IT-snubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag rekryterar i så små volymer till ett litet team så jag är livrädd för att göra fel. Hade jag anställt 10 om året så hade det nog varit lättare att chansa.
Låter rimligt. Jag hade nog tänkt i samma banor en sån gång.
Citera
2024-05-04, 14:13
  #2187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Nej, jag njuter inte. Jag blir bara mer och mer förbannad över att se hur svenska företag får fortsätta att ljuga. Hur de helt utan att bli emotsagda får fortsätta spy ur sig propaganda om sin "kompetensbrist". Jag blir rosenrasande när jag ser Mats Pehrson sjunga med i deras ingenjörsautism, nu är det "den gröna omställningen" som är det magiska som ska suga upp alla ingenjörer. Han borde bara säga stenhårt nej, det blir varken fler inavlade "kompetensinvandrare" eller fler nyutexaminerade som ni ändå inte är intresserade av att anställa. Istället borde han ha sagt att företagen har varsågod att skruva ned sina krav på erfarenhet, och att släppa sin köns och åldersdiskriminering så finns det massor av arbetskraft att anställa. Han borde också starkt ifrågasätta varför diverse politiska broilers med i bästa fall en kandidat i statsvetenskap eller ekonomi kan lyfta löner som ingen ingenjör kan drömma om när det är överskott på bägge dessa grupper medan det påstås vara brist på ingenjörer.

Det är jättemycket floskler och bullshit i företagsvärlden, inget att ta personligt. Det blir så av någon anledning.
Citera
2024-05-04, 14:16
  #2188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag rekryterar i så små volymer till ett litet team så jag är livrädd för att göra fel. Hade jag anställt 10 om året så hade det nog varit lättare att chansa.

Baserat på de 20 cv jag malt igenom förra veckan så hade du haft större chans än de som bor 60 mil bort, skriver i cv att de jobbar med management men söker ett supportjobb.

Hur fungerar det, är det någon uppenbart kapabel som har erfarenhet av X, Y och ni behöver X, Y, Z, så står ni över?

Tänker att man kan lära sig en del, men det är alltid en liten risk att man tappar intresset efter lite tutorials.
Citera
2024-05-04, 14:22
  #2189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusgift
Hur fungerar det, är det någon uppenbart kapabel som har erfarenhet av X, Y och ni behöver X, Y, Z, så står ni över?

Tänker att man kan lära sig en del, men det är alltid en liten risk att man tappar intresset efter lite tutorials.

Det är mer lönsamt för dem att inte anställa, hävdar att detvär akut brist. Dra upp konsultarvodet och slicka uppgiften utomlands.
Citera
2024-05-04, 14:43
  #2190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag har fått mitt personliga brev stött och blött till oändlighet av olika "rådgivare", det intressanta är att jag får helt olika och ömsesidigt motsägande besked. Ibland ska jag nämna att jag fick bra betyg under studietiden, ibland ska jag vara tyst om det. Ibland ska jag ta med saker jag byggt på egen hand, ibland ska jag inte göra det. Jag ger därför inte mycket för rådgivning längre.
Säg som det är istället. Branschen vill ha 25åringar, utan glapp i cvt och som är bra på att snacka, då spelar betyg ingen roll och portfolio är bara en bagatell. Är du däremot 30+ och nyutexaminerad så är branschen inte intresserad oavsett hur bra referenser och hur mycket du har i din portfolio, skulle du dessutom ha glapp i cvt så är du brännmärkt för evigt oavsett hur mycket branschen gråter ögonen ur sig om "kompetensbrist". Lägg dessutom till att branschen numera har skruvat upp kraven, det ska vara minst kandidat (att systemvetaren mest har lökat sig igenom utbildningen spelar ingen roll, det viktiga är att de kan skriva kandidatexamen), YH är inte fint nog längre.
Du har inte funderat på att det är din attityd om att Systemvetare inte är en riktig utbildning och de lär sig inget alls?
Hade kunnat köpt det om du var phd inom datalogi eller liknande.
Men du är du en simpel YH kodapa på gymnasienivå.
Citera
2024-05-04, 14:54
  #2191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Nej, jag njuter inte. Jag blir bara mer och mer förbannad över att se hur svenska företag får fortsätta att ljuga. Hur de helt utan att bli emotsagda får fortsätta spy ur sig propaganda om sin "kompetensbrist". Jag blir rosenrasande när jag ser Mats Pehrson sjunga med i deras ingenjörsautism, nu är det "den gröna omställningen" som är det magiska som ska suga upp alla ingenjörer. Han borde bara säga stenhårt nej, det blir varken fler inavlade "kompetensinvandrare" eller fler nyutexaminerade som ni ändå inte är intresserade av att anställa. Istället borde han ha sagt att företagen har varsågod att skruva ned sina krav på erfarenhet, och att släppa sin köns och åldersdiskriminering så finns det massor av arbetskraft att anställa. Han borde också starkt ifrågasätta varför diverse politiska broilers med i bästa fall en kandidat i statsvetenskap eller ekonomi kan lyfta löner som ingen ingenjör kan drömma om när det är överskott på bägge dessa grupper medan det påstås vara brist på ingenjörer.

Berätta att du har autism utan att säga att du har autism.
Citera
2024-05-04, 15:00
  #2192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Du har inte funderat på att det är din attityd om att Systemvetare inte är en riktig utbildning och de lär sig inget alls?
Hade kunnat köpt det om du var phd inom datalogi eller liknande.
Men du är du en simpel YH kodapa på gymnasienivå.

Med en masterutbildning inom betydlig mer krävande ämnen.
Citera
2024-05-04, 15:20
  #2193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Kul för dig och dina klasskamrater. Själv har jag sökt 150 jobb och fått reda på (utan några intervjuer eller någonting) att rekryteringarna antingen har avbrutits, att de bara är intresserade av systemvetare eller att det krävs minst 5 års erfarenhet.

Uppenbarligen gör du något fel, har du något diagnos?
Citera
2024-05-04, 15:22
  #2194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverker20
Uppenbarligen gör du något fel, har du något diagnos?

Ja, så vad?
Citera
2024-05-04, 15:24
  #2195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det är mer lönsamt för dem att inte anställa, hävdar att detvär akut brist. Dra upp konsultarvodet och slicka uppgiften utomlands.

Jag når upp till en viss nivå på ett område X, men sätter man mig på för knepiga uppgifter inom det så löser jag inte dem bra ens om jag får dubbelt så lång tid på mig. Så jag tar inte illa upp om jag blir ratad, trots att de verkligen hade ett akut behov att fylla.
Citera
2024-05-04, 15:44
  #2196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusgift
Hur fungerar det, är det någon uppenbart kapabel som har erfarenhet av X, Y och ni behöver X, Y, Z, så står ni över?

Tänker att man kan lära sig en del, men det är alltid en liten risk att man tappar intresset efter lite tutorials.

Nej, vi kommer att ha svårt att hitta nån som kan allt vi hade velat
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback