Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-01, 18:10
  #1
Medlem
Låt x≠0. Vad är

x^n / y^n

om x−y=0 och n är jämnt delbart med 2?

Är "n är jämnt delbart med 2" överflödig information eller missar jag något centralt?
Citera
2018-10-01, 21:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Låt x≠0. Vad är

x^n / y^n

om x−y=0 och n är jämnt delbart med 2?

Är "n är jämnt delbart med 2" överflödig information eller missar jag något centralt?
Jag håller med om att "n är jämnt delbart med 2" är överflödig information. Hade villkoret i stället varit x+y=0 så hade det inte varit överflödig information.
Citera
2018-10-02, 00:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Jag håller med om att "n är jämnt delbart med 2" är överflödig information. Hade villkoret i stället varit x+y=0 så hade det inte varit överflödig information.

Tack! Jag stirrade länge på denna och undrade ... Ett problem från 2013 (IIRC) - var det vanligt med vilseledande information då?
Citera
2018-10-02, 20:15
  #4
Medlem
Om x-y =0 så är ju x=y och kvoten = 1. Om x+y = 0 och därmed x=-y så är kvoten =1 om n är jämnt och =-1 om n är udda. Eller hur? Eller finns det något lurt?
Citera
2018-10-03, 15:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Om x-y =0 så är ju x=y och kvoten = 1. Om x+y = 0 och därmed x=-y så är kvoten =1 om n är jämnt och =-1 om n är udda. Eller hur? Eller finns det något lurt?

Jag håller med dig och manne1973. Ett klart fall av missledande/förvillande information i texten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback