Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-10-06, 18:07
  #37
Medlem
Autumnals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Har en ganska komplicerad relation till mina föräldrar.

1. Jag är sladdbarn, och blir därför aldrig mer än 7 år i deras värld.

2. Mina föräldrar är upprörda över att jag inte har något tjusigt sönderstylat hem, som ser ut att komma från något inredningsmagasin. Inte heller har jag någon flådig bil att skryta med.

3. Mina föräldrar är besvikna på mig för att det inte blivit något av mig. De har dock stor respekt för mitt yrkeskunnande, vad gäller att hantera en motorsåg.

4. Mina partnerval har aldrig gått hem hos mina föräldrar, vilket förstört alla mina relationer hittills. Lite jobigt när jag nu om några veckor ska visa upp "min nya" för dem.

5. Det riktigt jobbiga är att de på sista tiden börjat anklaga sig själva för mina tillkortakommanden. Jag var ett mycket snällt och stillsamt barn, och ett syskon fick ett begåvningshandikappat barn, som växte upp hos dem. Detta barn, några år yngre än mig växte upp hos mina föräldrar, varpå de menar att deras barnbarn fickall uppmärksamhet och jag ingen. De ringer och gråter och ber mig om förlåtelse för min uppväxt, trots att jag försäkrat att jag inte har några "hard feelings" kring detta.

6. Direkt efter avslutade studier flyttade jag till Sverige. Mina föräldrar gläds visserligen över att jag trivs här, men har problem med att jag förändrat en hel del, blivit försvenskad helt enkelt.

Var kommer du ifrån? Fast du är det ju bra att du bor i ett annat land så att du kanske slipper höra gnället så ofta?

Jag har världens bästa relation med min mamma och pratar med henne hela tiden, om allt. Sen v kom till Sverige så har den bara blivit ännu bättre. Har ju liksom bara varit vi, så det har gjort banden jättestarka. Älskar henne löjligt mycket!
Citera
2021-03-26, 18:30
  #38
Medlem
Jag har en mamma som kommenterar allt om mig, startar alltid konversationer där syftet är att påpeka mina brister såsom varför jag är stressad, varför jag inte städar lägenheten ordentligt, varför jag äter annorlunda, varför jag inte engagerar mig i byaföreningen. Kallar mig egotrippad för att jag inte hjälper henne så hon har ont i ryggen.

Jag önskar jag kunde komma hem till mina föräldrar utan att hon öppnar käften en enda gång och vill hon påpeka något får hon göra det mer snällt. Blir inte bättre som hon gör nu.
Citera
2024-04-16, 09:03
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Familjerelationerna i Sverige brukar vara ganska
kalla och splittrade jämfört med många andra delar
av världen där familjen är mer enad och verkligen betyder allt.
Vad har ni för relation med era föräldrar?

Min morsa ifrågasätter typ allt jag gör, och har gjort så, så länge jag minns, och jag är snart 40.
Ifrågasätter hon inte vad jag gör så skiter hon istället i vad jag säger.
Jag överdriver om jag säger att hon alltid gör det, men det är riktigt ofta, och jag spyr på det, så min å hennes relation är så dålig den kan vara utan att brista ungefär.
Det är bättre med Farsan, men han styrs ju av morsan, som alla farsor i den generationen.

Tex nu när vi ska gifta oss, så önskar vi oss beg nyservade cyklar. Vi vill inte ha nytt för det blir bara stulet. Jag gjorde detta mycket klart för dem. Likaväl tar de istället en av sina egna cyklar och ger oss, och nu funkar den inte alls bra. Och det är tid att ta dem till cykelmek som vi inte har, med två småbarn. Som sagt, skiter i vad jag säger. *spyr *

I deras ögon, eller varje fall Morsans, är jag elak och inte snäll, men jag tycker de skulle prova att bli struntad i och ifrågasatt i 40 år först. Motsatsen till detta är hur jag ska vara mot mina barn..
__________________
Senast redigerad av gniknus2 2024-04-16 kl. 09:12.
Citera
2024-04-16, 10:04
  #40
Avstängd
Mycket bra relation till min far, vi är polare.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback