Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-18, 19:48
  #4621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Min fest i lördags resulterade ångerfyllt i ett besök av Securitas. Idag ramlade det ner en bot i brevlådan på 1300:-, dvs kostnaden som hyresvärden fått in för utryckningen. Är det något som jag i min tur kan överklaga, eller är det bara att gladeligen betala?

För även om det hela nu anses som en störning av väktaren, så är det väl i slutänden inget annat än ord mot ord? Om man nu skulle välja att ta detta ett steg längre? Eller är jag ute och cyklar?

I mitt kontrakt, står det att hyresgästen ska betala eventuell kostnad bla bla för utryckning vid störning. Men, det framgår ju inte vad kostnaden ligger på. Är det något man kan trycka på ifall man bestrider, eftersom räkningen är så förbaskat hög?

Du kan försöka att bestrida fakturan, du kommer dock inte komma någonvart då Securitas har varit på plats och bekräftat att störningarna stämmer. Du är helt ute och cyklar, all anmälning gällande störningar dokumenteras av hyresvärden i samarbete med Securitas (eller annan störningsjour), din hyresvärd är alltså fullt medveten om vad som har skett, när utryckningen har skett, vem som stör, hur du stör, etc etc. I slutändan är det dock du som har en tidigare anmälan om störningar och det är hyresvärden medveten om vare sig du betalar eller bestrider fakturan, det är inget du kan komma undan.
Citera
2014-08-18, 20:57
  #4622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Men grejen är ju att vad som "bör tålas" är sjukt mycket högre än vad du och vissa andra verkar tro. Bara för att någon blir störd så är det inte på något vis vad som juridiskt kvalificeras som en störning.

Jag vill minnas att jag ganska tydligt skrev att även sunt förnuft gäller. Dvs, att det som definierar en störning kan se olika ut från fall till fall. Min poäng var att man aldrig får *störa* sina grannar. Och detta inte bara mellan kl 22-07, utan dygnet runt.
Citera
2014-08-18, 22:10
  #4623
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Hittar inte en enda länk till någon som blivit uppsagd för att denne spelat musik dagtid, och sedan bestridit uppsägningen så att det gått till domstol.
Sen finns det ju självklart nötter som inte vet vilka rättigheter man har som godtar en vräkning utan att bestrida den såklart.
Finns ett fall av vräkning för musik dagtid som gick ända upp i HD.
Tror jag skrev om det tidigare i tråden.
Citera
2014-08-18, 22:18
  #4624
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Men grejen är ju att vad som "bör tålas" är sjukt mycket högre än vad du och vissa andra verkar tro. Bara för att någon blir störd så är det inte på något vis vad som juridiskt kvalificeras som en störning.
Du får hemskt gärna försöka hitta en enda artikel om någon som blivit vräkt p.g.a. störningar dagtid som inte varit på "hej och välkommen till min knarkarkvart"-nivå. Det borde väl vara jätteenkelt med tanke på hur lättstörda halva Sverige verkar vara.
Som alla fridstörare gör, så försöker även du få det till att störningar skulle vara något subjektivt, som beror på någon annan än dig och du omoget kan skylla på den som är "överkänslig".

Störningar är något objektivt, som beror på förövaren av dessa.

Att du sedan inbillar dig att ditt behov av att "leva" övertrumfar dina grannars rätt till hälsa och möjligheten att använda sitt hem till det det är till för, är bara alltför symptomatiskt för en egocentrerad grannplåga.
Citera
2014-08-18, 23:43
  #4625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Som alla fridstörare gör, så försöker även du få det till att störningar skulle vara något subjektivt, som beror på någon annan än dig och du omoget kan skylla på den som är "överkänslig".

Störningar är något objektivt, som beror på förövaren av dessa.


Detta köper jag dock inte för fem öre ur juridisk synvinkel. Det måste ju liksom finnas något slags bevis för att få en person vräkt p.g.a. störning, och om detta består av ett tussintal besök av Securitas som ALLA konstaterat att musik ej spelats på ovanligt hög nivå, så har jag svårt att se någon fällande dom i en juridisk instans. Annars skulle det ju bara vara att ringa Securitas till varenda granne man ogillar av random anledning tills de blir vräkta.
Citera
2014-08-20, 13:26
  #4626
Avstängd
Siccatures avatar
Klagomål av grannar

Fick idag ett brev från min hyresvärd angående klagomål. Hade en liten mindre inflyttningsfest i helgen. Ljudnivån var lite över det vanliga men inget direkt megaparty. Vi var 8 stycken som satt och drack och tjötade och höjde rösterna lite. Nu är det så att jag fick ett E-mail om att jag varit stökig, haft hög musik och varit gapig. Kan jag på något sätt motstrida det här för att få reda på vem det är som ringt hyresvärden? Det är lite roligt att personen inte kunde be mig sänka utan går direkt till hyresvärden, även om hyresvärden uppmanar en att prata med personen först. Har jag någon rätt att få veta vem det är som har klagat?

Edit: Klagomål från grannar vore nog en bättre rubrik.
__________________
Senast redigerad av Siccature 2014-08-20 kl. 14:07.
Citera
2014-08-20, 13:36
  #4627
Medlem
Men vafan så löjligt har man inflyttningsfest så får väl grannarna bita ihop. en av mina grannar hade också inflyttningsfest i helgen det var ett jävla liv. Men alla har väl varit unga och själv festa loss när man har en ny lya. Jag tror inte hyresvärden kan göra ett piss så länge inte någon sorts av störningsjour har varit på plats och pratat med lägenhetsinnehavaren under natten och själv har sett och hört oväsendet.
Citera
2014-08-20, 13:51
  #4628
Medlem
Tror du kan vara lugn. I framtiden kanske du dock bör sätta upp en lapp eller något när du ska ha fest. Det gjorde jag när jag hade inflyttningsfest.
Citera
2014-08-20, 13:51
  #4629
Medlem
xposures avatar
Tror tyvärr inte att du har någon rättighet att veta vem som gnällt då personen säkerligen vill vara anonym när den gått direkt till värden.
Någon form av fara borde det inte vara då det inte gått till störningsjouren.
Men försvara dig tycker jag definitivt att du ska göra.

Citat:
Ursprungligen postat av eliteforce
Men vafan så löjligt har man inflyttningsfest så får väl grannarna bita ihop. en av mina grannar hade också inflyttningsfest i helgen det var ett jävla liv. Men alla har väl varit unga och själv festa loss när man har en ny lya. Jag tror inte hyresvärden kan göra ett piss så länge inte någon sorts av störningsjour har varit på plats och pratat med lägenhetsinnehavaren under natten och själv har sett och hört oväsendet.

Håller med.
Riktigt löjligt beteende.
Vill mina grannar festa och föra lite oväsen så är väl det kul för dem, skulle det bli allt för illa så får man väl bara knacka på och be artigt om att de kan sänka ljudnivån lite ut på småtimmarna.
Då kan jag sedan ha fest med gott samvete en annan helg.
Citera
2014-08-20, 14:02
  #4630
Avstängd
Siccatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizzor
Tror du kan vara lugn. I framtiden kanske du dock bör sätta upp en lapp eller något när du ska ha fest. Det gjorde jag när jag hade inflyttningsfest.

Ska sätta upp en lapp idag och skriva att jag skulle uppskatta om man sa till direkt om det är någon som är störande. Jag hade sänkt musiken DIREKT och sänkt rösterna om någon sa till mig, men att springa till hyresvärden några dagar senare - inte störningsjouren, utan hyresvärden - det är under bältet.

Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Tror tyvärr inte att du har någon rättighet att veta vem som gnällt då personen säkerligen vill vara anonym när den gått direkt till värden.
Någon form av fara borde det inte vara då det inte gått till störningsjouren.
Men försvara dig tycker jag definitivt att du ska göra.



Håller med.
Riktigt löjligt beteende.
Vill mina grannar festa och föra lite oväsen så är väl det kul för dem, skulle det bli allt för illa så får man väl bara knacka på och be artigt om att de kan sänka ljudnivån lite ut på småtimmarna.
Då kan jag sedan ha fest med gott samvete en annan helg.

Jag skrev ett brev där jag krävde att få veta tidpunkt men även vilken dag festen skulle varit på. Dessutom tycker jag det är lustigt att jag får klagomål efter en enda fest.

Det sistnämnda, håller med fullt ut.
Citera
2014-08-20, 14:11
  #4631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Ska sätta upp en lapp idag och skriva att jag skulle uppskatta om man sa till direkt om det är någon som är störande. Jag hade sänkt musiken DIREKT och sänkt rösterna om någon sa till mig, men att springa till hyresvärden några dagar senare - inte störningsjouren, utan hyresvärden - det är under bältet.
Känns lite onödigt att göra det imo. Jag hade hellre satt upp en lapp och bett om ursäkt, trots att du inte menar det. Du är ju trots allt nyinflyttad, och det sista du vill är att dina grannar ska tycka illa om dig. Vilket de förmodligen kommer att göra om du sätter upp en sån lapp.
Citera
2014-08-20, 14:20
  #4632
Avstängd
Siccatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizzor
Känns lite onödigt att göra det imo. Jag hade hellre satt upp en lapp och bett om ursäkt, trots att du inte menar det. Du är ju trots allt nyinflyttad, och det sista du vill är att dina grannar ska tycka illa om dig. Vilket de förmodligen kommer att göra om du sätter upp en sån lapp.

Jag bryr mig faktiskt inte vad en granne tycker om mig som kan stå ut med störningar hela natten istället för att be mig sänka ljudvolymen på tu man hand. Hade det varit så jobbigt för personen hade han knackat på eller ringt störningsjouren, den gjorde varken eller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback