Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-06, 00:55
  #229
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Intressant och inspirerande trådstart. Ursäkta mig för att jag inte plöjt igenom alla 19 sidor i tråden, men har du monetiserat dina erfarenheter på något vis? Det måste finnas ett intresse av att följa ett liv som ditt och/eller få information om hur man förverkligar det själv.
Ja, jag har många gånger funderat på podcast eller youtube..

Problemet är att detta ämnet är ett för känsligt. Att prata om sådant utsätter mig själv för risk, speciellt om det rör sig om lagligt tvivelaktiga saker. Jag hade gärna pratat om hur man lever utanför systemet, undviker skatt, lever under radarn i olika länder, hanterar sina finansiella tillgångar osv osv.

Grundtanken och hur man förverkligar det är ju egentligen bara att bli en "nomad capitalist". Förstå vad Flag theory innebär. International arbitrage. Man hittar ett sätt som kan tjäna pengar på online eller remote. Man hittar ett eller flera ställen man bor på och andra ställen man besöker ..

Det finns lite youtube-kanaler så som Nomad Capitalist och Offshore Citizen som ger mycket tips .. även om dessa ofta riktar in sig på folk som redan har mycket pengar eller lönsamma företag.
Citera
2021-12-23, 13:58
  #230
Medlem
Det gäller att vi inser var vi står som mediekonsumenter i den digitala eran.

Allt vi gör, det vi läser, hur länge vi läser, vad vi länkar, hur vi rör oss vidare i appen eller på nätet, tolkas som tecken på vilka vi är och vad vi vill.
Citera
2022-01-23, 20:57
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
Ja, jag har många gånger funderat på podcast eller youtube..

Problemet är att detta ämnet är ett för känsligt. Att prata om sådant utsätter mig själv för risk, speciellt om det rör sig om lagligt tvivelaktiga saker. Jag hade gärna pratat om hur man lever utanför systemet, undviker skatt, lever under radarn i olika länder, hanterar sina finansiella tillgångar osv osv.

Grundtanken och hur man förverkligar det är ju egentligen bara att bli en "nomad capitalist". Förstå vad Flag theory innebär. International arbitrage. Man hittar ett sätt som kan tjäna pengar på online eller remote. Man hittar ett eller flera ställen man bor på och andra ställen man besöker ..

Det finns lite youtube-kanaler så som Nomad Capitalist och Offshore Citizen som ger mycket tips .. även om dessa ofta riktar in sig på folk som redan har mycket pengar eller lönsamma företag.
Jag skulle absolut vara intresserad av att lyssna på en svensk digital nomad med samma politiska åskådning.
Citera
2022-09-23, 14:36
  #232
Medlem
Ondahamsterns avatar
Det skulle vara roligt/intressant och få någon uppdatering någon gång ibland från nomaden.

Hur går det för honom år 2022 och hur ser planerna ut inför 2023?
Citera
2022-12-13, 23:15
  #233
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det skulle vara roligt/intressant och få någon uppdatering någon gång ibland från nomaden.

Hur går det för honom år 2022 och hur ser planerna ut inför 2023?
Uppdateringen är väl att jag bosatt mig mer och slutat vara nomad på heltid... fast i ett land som både har varmt klimat och ingen/låg skatt så jag inte behöver bekymra mig över sånt. Och kommer fortsätta på samma spår 2023 med en hel del kortare resor till andra länder.

För övrigt känns det inte som det är något häpnandsväckande. Nomadrörelsen växer vidare. Folk som kan jobba remote förstår att de kan lämna Sverige och jobba ifrån ett bättre land. Var och varannat land erbjuder numera nomad-visum och long-stay visum för att kunna göra just detta.

Jag är iaf glad att jag inte behöver vara i Sverige med elkriser och annat dumt. I princip alla kompisar jag känner nu lever som nomader på ett eller annat sätt, bor i olika länder eller växlar mellan olika och hittar vilka som är bäst. Det blir en community.
Citera
2022-12-18, 10:48
  #234
Medlem
Eoppoyzs avatar
Vad är det för typ av jobb som är lättast att få som digital nomad om man inte är programmerare, grafiker etc?
Citera
2022-12-18, 20:07
  #235
Medlem
DigitalNomadXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Vad är det för typ av jobb som är lättast att få som digital nomad om man inte är programmerare, grafiker etc?
De du nämnde är troligtvis de vanligaste. Programmerare kan ofta jobba remote, de är bristvara och lönerna är höga så man har bra förhandlingsläge.

Men nomad-rörelsen är gigantisk idag och de flesta är inte programmerare. Vad det "vanligaste" jobbet är vet jag inte... men träffat folk som gör allt möjligt konstigt. Det bästa är dock ifall man kan bygga upp en trygghet, ett kontaktnät och kunskap inom något som man sedan kan trygga sin framtid på, innan man börjar dra iväg.

Så det kan vara allt möjligt ifrån olika typer av marknadsföring, sociala medier, projektledning, driva någon egen produkt, app, företag. E-handel. Onlinekurser.
Citera
2022-12-25, 12:25
  #236
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
De du nämnde är troligtvis de vanligaste. Programmerare kan ofta jobba remote, de är bristvara och lönerna är höga så man har bra förhandlingsläge.

Men nomad-rörelsen är gigantisk idag och de flesta är inte programmerare. Vad det "vanligaste" jobbet är vet jag inte... men träffat folk som gör allt möjligt konstigt. Det bästa är dock ifall man kan bygga upp en trygghet, ett kontaktnät och kunskap inom något som man sedan kan trygga sin framtid på, innan man börjar dra iväg.

Så det kan vara allt möjligt ifrån olika typer av marknadsföring, sociala medier, projektledning, driva någon egen produkt, app, företag. E-handel. Onlinekurser.

Tack för svar!
Citera
2022-12-25, 15:59
  #237
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadX
De du nämnde är troligtvis de vanligaste. Programmerare kan ofta jobba remote, de är bristvara och lönerna är höga så man har bra förhandlingsläge.
Ett (kund)företag vill vanligen ha ett annat företag som avtalspartner.

Har du ordnat ett (eller flera) företag i olika länder som du använder när du säljer dina programmerar tjänster.
Ett sådant företag borde då vara hemmahörande i något land. Och även bli beskattat där.

Hur har du löst detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback