Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 09:51
  #1453
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbar
Något som fascinerar mig är att deras kunder alltid ser så sjuka ut. Blekgråa och skröpliga, inte alls hälsosamma.
alltid lätt att exploatera neurotiska kunder, hälsokost är en stor skitindustri som säljer på folk kinesisk kvanne, gojibär och vetegräs till stora summor, en del av det är bra men det mesta är överprisat skit, ju mer man läser om det ju värre blir det, internet och tidningar översvämmas av någon magisk ört som gör att folk blir 200år gamla, eller någon hemlig kost som gör dig oövervinnerlig bara du köper detta piller med extrakt av örten för 699:- i månaden, du kan väl inte sätta ett pris på din hälsa?
Citera
2024-04-24, 14:19
  #1454
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
En kedja som jag tror kan stå på tur är Life som säljer det verse hälsokostkrafs.

Nja, tror faktiskt att Life har goda möjligheter att överleva, åtminstone franchisebutikerna. Detta p.a.g.a att det delvis är just en franchisekedja. Några av koncernen ägda butiker försvinner säkert men tror att kedjan kommer finnas kvar. Även om dom stark konkurrens från näthandeln så är det galen avans på stora delar av sortimentet.

/#LOUDmouth#
Citera
2024-04-24, 14:23
  #1455
Medlem
Ichwills avatar
Rizzo har konkat, e-handeln är nerlagd, butikerna har utförsäljning.
Citera
2024-04-24, 16:49
  #1456
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Rizzo har konkat, e-handeln är nerlagd, butikerna har utförsäljning.

Inte helt otippat!

Picard nämns säkert i tråden, de konkade i Sverige och försvann väldigt snabbt.
Citera
2024-04-25, 13:57
  #1457
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Inte helt otippat!

Picard nämns säkert i tråden, de konkade i Sverige och försvann väldigt snabbt.
Picard, var det den där butiken med djupfryst mat?

Man kan ju fråga sig om det är någon agenda från regeringen samt bankerna, att alla butiker ska vara online?
Citera
2024-04-25, 14:39
  #1458
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Picard, var det den där butiken med djupfryst mat?

Man kan ju fråga sig om det är någon agenda från regeringen samt bankerna, att alla butiker ska vara online?

Det började med stormarknaderna utanför stan, onlinehandeln var det som fick det att tippa över kanten.
Citera
2024-04-25, 14:48
  #1459
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det började med stormarknaderna utanför stan, onlinehandeln var det som fick det att tippa över kanten.
Ja det är synd att så många butiker måste lägga ner i landet, jag föredrar att handla i butik istället för online.
Citera
2024-04-25, 15:27
  #1460
Medlem
Marulkspajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Picard, var det den där butiken med djupfryst mat?

Man kan ju fråga sig om det är någon agenda från regeringen samt bankerna, att alla butiker ska vara online?

Ja, de hade bara djupfryst mat. Färdigrätter och vad ska man kalla det, ingredienser? Deras paella var faktiskt rätt god och de hade bra matlådor, men de frysta grönsakerna var jättebra. Men att bara ha butiker i innerstan så folk måste släpa fryst mat på buss eller tunnelbana var nog inte så bra, kundkretsen kanske bara bestod av de närmast boende. Och jag minns inte riktigt, men deras frysta grönsaker var dyrare än Findus och motsvarande så de flesta röstade nog med plånboken.


Jag undrar själv om SF-bokhandeln kan över leva. Tre butiker i centrala lägen, överpriser på varorna och massor av personal. Hur fan är inte online mer attraktivt för deras kunder?
Citera
2024-04-25, 15:44
  #1461
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marulkspaj
Ja, de hade bara djupfryst mat. Färdigrätter och vad ska man kalla det, ingredienser? Deras paella var faktiskt rätt god och de hade bra matlådor, men de frysta grönsakerna var jättebra. Men att bara ha butiker i innerstan så folk måste släpa fryst mat på buss eller tunnelbana var nog inte så bra, kundkretsen kanske bara bestod av de närmast boende. Och jag minns inte riktigt, men deras frysta grönsaker var dyrare än Findus och motsvarande så de flesta röstade nog med plånboken.


Jag undrar själv om SF-bokhandeln kan över leva. Tre butiker i centrala lägen, överpriser på varorna och massor av personal. Hur fan är inte online mer attraktivt för deras kunder?
Jag vill prova mina kläder och skor innan jag köper nåt.
Likadant med maten, jag vill välja och kolla på frukt och grönsaker själv.
Citera
2024-04-26, 23:15
  #1462
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Picard, var det den där butiken med djupfryst mat?

Man kan ju fråga sig om det är någon agenda från regeringen samt bankerna, att alla butiker ska vara online?

På vilket sätt anser du att regeringen kan påverka vilka butiker som öppnas? Att butiker behöver slå igen beror på att man inte kan erbjuda det kunderna vill till det priset kunderna är beredd att betala.

Citat:
Ursprungligen postat av Marulkspaj
Ja, de hade bara djupfryst mat. Färdigrätter och vad ska man kalla det, ingredienser? Deras paella var faktiskt rätt god och de hade bra matlådor, men de frysta grönsakerna var jättebra. Men att bara ha butiker i innerstan så folk måste släpa fryst mat på buss eller tunnelbana var nog inte så bra, kundkretsen kanske bara bestod av de närmast boende. Och jag minns inte riktigt, men deras frysta grönsaker var dyrare än Findus och motsvarande så de flesta röstade nog med plånboken.

Picard fanns på fler ställen än i innerstan och även i innerstan bor folk så detta var ingen anledning till att man fick slå igen. Jag var själv ingen kund hos Picard men som jag hört av bekanta så stämmer din sista mening, det var helt enkelt inte prisvärt att handla där. Lägg därtill att man normalt ändå behövde besöka en annan matbutik för sin veckohandling så höll inte konceptet.
Citera
2024-04-26, 23:26
  #1463
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
På vilket sätt anser du att regeringen kan påverka vilka butiker som öppnas? Att butiker behöver slå igen beror på att man inte kan erbjuda det kunderna vill till det priset kunderna är beredd att betala.
Då regeringen vill ha skatt på alla tjänster som en butik erbjuder, vilket gör att butikerna har inte råd existera. Det blir inte bättre av att bankerna tar ut extra avgifter till butiker som har kontanter, dom vill tvinga butikerna till att endast använda kort.
Citera
2024-04-26, 23:43
  #1464
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Då regeringen vill ha skatt på alla tjänster som en butik erbjuder, vilket gör att butikerna har inte råd existera. Det blir inte bättre av att bankerna tar ut extra avgifter till butiker som har kontanter, dom vill tvinga butikerna till att endast använda kort.

?? I sådana fall borde man verka för fysiska butiker i Sverige då man kan kontrollera detta på ett bättre sätt. Onlinebutiker som verkar i Sverige kan finnas i vilket land som helst och utom Regeringens kontroll. För uppgift är det inte heller Regeringen som tar in skatter utan det är Skatteverket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback