Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-10, 20:42
  #745
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knudo
Jag har en privatchafför så jag behöver inte oroa mig särskilt mycket om bensinpriserna.

Inte jag heller för jag tankar alltid för 500 kr.
Citera
2023-10-10, 20:46
  #746
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Och vad är källan på det där påståendet? För det är en massa trams. Eftersom alla siffror finns tillgängliga och jag själv var med på den tiden kan jag direkt säga att det är fel. För 30 år sedan, 1993 ägde jag en Opel Astra som jag köpte ny och den drog runt 0,6 l/mil på blandad körning. Jag har också kollat upp det och officiella siffror anger 0,7 l/ mil. Samtidigt kostade bensinen 7,67 kr/liter, vilket i dagens peningvärde motsvarar 10,32 kr/liter. Nu kör jag förvisso inte Opel Astra idag, men snabb koll säger att 2022 års model drog 5,4l/mil blandad körning och bensinpriset utanför mitt fönster just nu är 20,10 kr/liter. Hur man än räknar kommer inte det bli billigare per mil nu än vad det var då. Det är inte känslostyrt, det är ett faktum.

https://www.bilberoende.se/opel-astr...%E2%80%93_2000

https://www.ultimatespecs.com/se/car...130HP.html/amp


"men lönerna har också ökat
Under perioden 1980–2019 har dock reallönerna i Sverige ökat med 65 procent, enligt siffror från Ekonomifakta, så att fylla tanken står numera för en mindre del av månadslönen än för 40 år sedan.

I år lägger svenskarna i genomsnitt fyra procent av sin inkomst på bensin, jämfört med fem procent år 2000, visar en genomgång som Dagens Nyheter gjort. För dieselbilar la genomsnittssvensken ungefär lika mycket av snittinkomsten på diesel 2000 som 2019.'
Citera
2023-10-10, 20:50
  #747
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Och vad är källan på det där påståendet? För det är en massa trams. Eftersom alla siffror finns tillgängliga och jag själv var med på den tiden kan jag direkt säga att det är fel. För 30 år sedan, 1993 ägde jag en Opel Astra som jag köpte ny och den drog runt 0,6 l/mil på blandad körning. Jag har också kollat upp det och officiella siffror anger 0,7 l/ mil. Samtidigt kostade bensinen 7,67 kr/liter, vilket i dagens peningvärde motsvarar 10,32 kr/liter. Nu kör jag förvisso inte Opel Astra idag, men snabb koll säger att 2022 års model drog 5,4l/mil blandad körning och bensinpriset utanför mitt fönster just nu är 20,10 kr/liter. Hur man än räknar kommer inte det bli billigare per mil nu än vad det var då. Det är inte känslostyrt, det är ett faktum.

https://www.bilberoende.se/opel-astr...%E2%80%93_2000

https://www.ultimatespecs.com/se/car...130HP.html/amp

SVT:

"Sedan 1980 har det genomsnittliga priset på diesel och bensin ökat med 528 procent.

Det är mer är dubbelt så mycket som den allmänna prisnivån i samhället, konsumentprisindex, ökat. Konsumentprisindex, eller KPI, är 243 procent för motsvarande period.

Men samtidigt har drivmedel aldrig utgjort en så liten andel av vår samlade konsumtion som under 2021. Inte sedan mätningarna startade, just år 1980. Det visar detaljerade siffror om KPI som SCB tagit fram för SVT:s räkning.

Högst andel år 1985

Den högsta siffran uppmättes 1985, då utgjorde drivmedel 4,8 procent av all samlad konsumtion. År 2021, fram till augusti, har andelen minskat till 2,4 procent. Och det utan att vi minskat vår körning mer än på marginalen."
Citera
2023-10-10, 20:59
  #748
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Och hur har löntagarnas köpkraft utvecklats sedan 1993?

"Under perioden 1995-2022 har situationen varit den omvända. De nominella löneökningarna har varit väsentligt lägre, i genomsnitt 3,2 procent per år. Men eftersom även inflationen hållits på en låg nivå, och inte heller drivits upp av höga nominella löneökningar, har reallönerna kunnat öka med i genomsnitt 1,8 procent om året. Totalt har reallönerna stigit med cirka 60 procent mellan 1995-2022."

Dethär är alltså inte lönen i kronor utan din köpkraft det handlar om, du måste jobba mindte nu för att ha råd att köpa en liter bensin idag än 1995.


Du har helt enkelt fel.

Och 7,67 kr 1993 motsvarar inte 10,32 kr 2023.

Jaså du. Bäst du får räkna själv då.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/fi...a-inflationen/
Citera
2023-10-10, 21:12
  #749
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jaså du. Bäst du får räkna själv då.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/fi...a-inflationen/

Fast vad som motsvarar vad är inte vad det handlar. om, det handlar om reallönerna och köpkraften.
Var det billigare att gå på bio 1904 när det kostade 25 öre än idag? Förstår du inte skillnaden?

Folk lägger mindre andel av sin disponibla inkomst på drivmedel idag än 1985.
Citera
2023-10-10, 21:33
  #750
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jaså du. Bäst du får räkna själv då.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/fi...a-inflationen/

Istället för pajkastning så kanske vi kan komma överens om att:

* Bensinpriset per liter de senaste 30 åren ökat mer än KPI och inflationen.

* Att svenskarnas disponibla inkomst / reallön ökat mer än inflationen de senaste 30 åren.

* Att generellt bensinsnålare bilar i kombination med ökad köpkraft gör attsvenskar generellt lägger mindre del av sin inkomst på bensin nu än för 30 år sedan.
Citera
2023-10-15, 13:23
  #751
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av violhug
Jobbar hemifrån

Storhandlar 1x i veckan i en liten stad 2.5mil bort
Shoppar och äter på restaurang 1x i veckan i annan stad som är någon mil åt andra hållet med.

Önskar bensinpriset blev billigare så man hade råd åka handla 2x i veckan mat
och besöka andra staden för fika och sådant med 2x i veckan som förut.
Då kostade bensinen 10kronor litern när jag flyttade hit 10år sedan.

Komma ut mer hemifrån som förr, bra för psyket
Nu är man mer fast hemma.

Otroligt att det höjts dubbelt på så kort tid, sen är nya bensinen skit så bilen drar ju 15% mer
jämfört med den rena bensinen 3år sedan innan byte till nya skitet.

Det har blivit ca 120% dyrare köra bilen på 10år Och dubbelt så dyr skatt och dubbelt så dyrt
byta olja, bromsar och annat med. Maten även den dubbelt så dyr minst.
Jag kör en Lyxig Jaquar jag ärvde nästan ny med V8, denna bilen vägrar jag byta.
Bilen drog typ 1.8 förut, med nya skitbensinen drar den massor, typ 2.4 tror jag

Bilen är enda glädjen i mitt liv, och fint minne av personen att få köra denna.
Den rör ingen. Annars blir jag jävligt arg !!!

Lönen är samma som för 10år sedan. DET ÄR TUFFT
Annat om lönen ökat över dubbelt med, då hade jag inte klagat.


Så du är mer fast hemma bara för att du väljer att åka V8 med en förbrukning runt 2.4 liter milen? Du vägrar byta en bil som du inte ens har råd att åka i och sen gnäller du att drivmedelspriserna är dyra? Saker är tydligen viktigare än att kunna leva livet så då sitter man hemma istället och gnäller över priset. Man slutar aldrig förvånas över hur vissa resonerar.
Citera
2023-10-21, 21:59
  #752
Medlem
bytte min nyare bmw mot en billig audi a3 från 2004, då jag kan skruva/serva själv och hellre har mellanskillnaden på börsen och slipper värdeminskning

gamla bilen: 0.47l/mil diesel, 1200kr/år skatt, 6000kr/år försäkring. sålde den för 130k
nya bilen: 0.8l/mil, 1700/år skatt, 1500kr/år försäkring. inköp 27k

jag kör ca 1000 mil/år. har inte riktigt hunnit bestämma mig om det var värt det eller inte. jag är student

buss in till högskolan tar 90 min enkel väg. bil tar 35 min enkel väg, orkar inte åka 3 timmar buss för en lektion som är 2 timmar lång liksom. men åker inte in alla veckodagar
__________________
Senast redigerad av DrillBitTTT 2023-10-21 kl. 22:05.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback