Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-09-28, 23:41
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Kvalitet eller ej, efter visst antal mil behöver motorn servas.

Servas betyder här att motorn mer eller mindre plockas isär och återbyggs.

De fyrtaktsmopeder jag har stött på i min vänkrets verkar förvisso pålitliga när de är helt nya eller nyservade.

Men när de bytt ägare några gånger och serviceavtalet gått ut har de "börjat gå dåligt" och i många fall går de inte att köra eller ens starta.

Jag mest stött på fyrtaktsmoppar i from av billiga Baotian-mopeder, men jag tror kvalitetsmopeder av fyrtaktstyp lider av samma problem - principen är ju den samma.

Min moppe har gått två turer dagligen året runt i snart 8 år. Den var fortfarande frisk som en nötskrika när jag sålde den. Skulle inte bli förvånad om den går 8 till innan "motorn behöver plockas ned" som du påstår, om det ens ligger något i det. Tyst gick den med.
Citera
2020-09-29, 19:47
  #26
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Min moppe har gått två turer dagligen året runt i snart 8 år. Den var fortfarande frisk som en nötskrika när jag sålde den. Skulle inte bli förvånad om den går 8 till innan "motorn behöver plockas ned" som du påstår, om det ens ligger något i det. Tyst gick den med.

Vad köpte du för nån då?
Citera
2020-10-05, 08:57
  #27
Medlem
Jag har en Yamaha som är nästan 20 år gammal, visst har jag bytt lite grejer men den fungerar utmärkt.
Citera
2020-12-11, 08:48
  #28
Medlem
Har haft 2 mopeder.

Från 15 till 17 års ålder hade jag en yamaha dt. När jag väl fixat den efter köp så gick den utan större problem. Tror jag bytte nån cdi nån gång och nån packning men inget mer. Körde säkert 15 mil per vecka, lite mindre på vintern.

När jag var 19 köpte jag en jawa 210 för 6000kr. Den var i fint skick och har pendlat 4 mil dagligen i 1.5 år nu.

Som sagt finns det inte mycket som kan krångla på en moped egentligen, inte de äldre iaf. Vanligaste problemen bruka va förgasare eller tändningsproblem. Slitna kameler också men sånt byter man ju på 10 min.

Betydligt billigare än att köpa saker till en bil. Skulle det värsta inträffa och motorn skör så går väl en cylinder på 1000kr typ.
Citera
2021-02-14, 18:36
  #29
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Amen!

Håller med dig totalt. Dagens moppar har ingen kvalitet, oavsett märke, och vilken 15-åring kan meka med dagens moppar?

Bästa "märkesmoppetipset" är antagligen för TS att köpa en gammal 30-moppe. Dessa bara "går och går", av märklig anledning. Kvalitet och förgasare antagligen. Puch, Crescent eller Zündapp. Lättmekade hojar.

30-moppar är som extra bonus också körkortsfria, om man själv var över 15 år innan 1999 eller hur fanken det är..

Du glömde Suzuki på listan. Jag har en K50 från '78 och den är en riktig arbetshäst.
Citera
2021-02-14, 18:45
  #30
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Du glömde Suzuki på listan. Jag har en K50 från '78 och den är en riktig arbetshäst.
Bästa moppen någonsin!
Har en 82a i garaget samt en dakota från 78.
Citera
2021-02-15, 15:39
  #31
Medlem
Hursomhelstings avatar
Det är skit alltihopa idag, oavsett märke så är det tillverkat i ett låglöneland i Asien, finishen är hög men att kvaliten är låg och det att motorerna är av EU och US krav så konstruerade att det går inte att få ut mycket mer ur dom o kraften i dom är så klen att en 125cc tar knappt en vuxen man framåt på ojämn mark.
Man kan då tänka sig 50cc, den måste sparkas fram.

Jag köper rent kinesiskt skit, det är mer ärligt, pris och allt och rätt skött så inte har jag haft några problem.

Märke=kvalitet det var förr det, Zundapp, Puch, och sedan så kom Japanerna och att dom finns ju fortsatt men att dom är svindyra och kvaliteten har rasat något alldeles, dom tillverkar i Asien som alla andra.
Citera
2021-02-15, 21:32
  #32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Du glömde Suzuki på listan. Jag har en K50 från '78 och den är en riktig arbetshäst.

Sant. Jag glömde Suzuki. Bra grejer!
Citera
2021-02-18, 00:14
  #33
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Jag hade köpt en Zundapp och tryckt på en KS100 cylinder - precis som i ungdomens dagar. Zundappar är ju som aktier. Stiger i värde hela tiden - Så länge dom är original iofs.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback