Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-06-07, 16:42
  #13
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
Kortslutningen upphörde i samma sekund som båten gled av grundet. (Grund=ground på engelska. Ground= annat ord för jord på engelska).

Jag tolkar TS som att propellern var fri i 30 minuter innan elen hoppade igång
Citera
2019-06-07, 17:51
  #14
Medlem
Strömmen kom faktiskt tillbaka strax efter att jag kommit loss grundet.
Citera
2019-06-07, 17:53
  #15
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Strömmen kom faktiskt tillbaka strax efter att jag kommit loss grundet.

Då har nog skribenten över mig rätt.

Detta var inte infon du gav i TS
Citera
2019-06-08, 00:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Jag råkade tyvärr gå på grund för en tid sedan. Propellern fastnade i botten, men jag lyckades få loss den. Det konstiga var att elen därefter var död i båten under c:a en halvtimme. Vad kan detta ha berott på? Är det något jag bör kolla upp? Endast propellern tog i botten, inga andra delar av båten.

Var motorn igång under tiden du var på grund
Startade du motorn utan ström?

Har du ett batteri eller två batterier? vilka batterier fick du inte ström från?

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Motorn laddar ju batteriet (jag antar att du har batteri) så fort den är igång oavsett om man har växel i eller inte och påverkas knappast av att propellern slår i något. Jag gissar på att smällen orsakade glappkontakt i någon kabel som inte sitter fast så bra. Känn efter på alla kabelanslutningar så hittar du nog felet.

Troligaste scenariot

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Finns det kollisionsbrytare på båten/motorn? Den stänger av elen vid kollisioner och man brukar få återställa genom att trycka in en röd knapp på brytaren, men det kanske sker automatiskt?

Antingen att du har en kollisionsbrytare eller död mans grepp. finns sådana ?
eller
Du får kortslutning när du går på grund automatsäkring löser ut
När du sedan startar motorn igen eller gasar eller trycker på någon knapp kvitteras automatsäkringen

Automatsäkringen kvitterar sig själv skall inte förekomma men kan förekomma Om det finns idag är jag tveksam till

Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Strömmen kom faktiskt tillbaka strax efter att jag kommit loss grundet.


Då gjorde du kanske något tryckte på något startade motorn gasade?
Citera
2019-06-08, 13:43
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Då har nog skribenten över mig rätt.

Detta var inte infon du gav i TS

Nej, du har rätt. Elen var alltså borta i 30 min efter grundstötningen. Elen gick igång strax efter att jag fått loss propellern.

Jag vet inte om båten har en kollisionsbrytare.

Vad jag inte fattar är hur systemet vet om att båten är loss och att elen kan slås på igen? Det är ju inte som att båten gör ett provsnurr på propellern innan elen aktiveras.
Citera
2019-06-08, 18:37
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Nej, du har rätt. Elen var alltså borta i 30 min efter grundstötningen. Elen gick igång strax efter att jag fått loss propellern.

Jag vet inte om båten har en kollisionsbrytare.

Vad jag inte fattar är hur systemet vet om att båten är loss och att elen kan slås på igen? Det är ju inte som att båten gör ett provsnurr på propellern innan elen aktiveras.

Det är förmodligen inte relaterat till om du stod på grundet eller inte. Och du har ju redan fått några relevanta svar, som glapp t.ex. Sen har du inte berätta vad "elen" betyder. Varje elektriskt instrument och lampa ombord?
Vad har du för elsystem då? Antal batterier? Antal smältsäkringar? Huvudsäkringar?

Stängde du av maskinen vid grundstötningen? Slog du på den strax efter att du kommit loss?

Elsystem i båtar brukar ju vara otroligt enkla. Jag tror liksom tidigare skrivit att det handlar om glapp p.g.a dåliga anslutningar eller korroderade anslutningar. Om det inte helt enkelt var så att elen försvann när du stängde av maskinen...
Citera
2019-06-09, 11:21
  #19
Medlem
"Varje elektriskt instrument och lampa ombord?
Vad har du för elsystem då? Antal batterier? Antal smältsäkringar? Huvudsäkringar?"

Ja, all el dog. Tuta, lampor, you name it.
Ingen aning.
Ett, tror jag.
Ingen aning.
Ingen aning.

Jag stängde inte av. Den stängde av sig själv. När jag försökte vrida på den igen kom ingen el.

Nåja, kanske rör sig om ett glapp då!
Citera
2019-06-09, 13:53
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalpaSpelberoende
Nåja, kanske rör sig om ett glapp då!

Det troligaste med ditt symptom är väl att en polsko hoppade av batteriet i smällen.

Jag föreslår att du kollar så att batteriet är fastsatt i båten ordentligt, så att det inte flyttar sig i vågor, vibrationer, eller grundstötningar. Samt att kolla att polskorna är fastskruvade. De brukar kunna sättas fast någorlunda för hand på de koniska batteripolerna, men det duger inte. De ska även dras med den (vanligtvis M6-) skruv som sitter på polskon.

Berätta gärna vad du kom fram till!
__________________
Senast redigerad av suppose 2019-06-09 kl. 13:57.
Citera
2023-05-26, 05:57
  #21
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
Det blev kortslutning p.g.a. att propellern blev jordad. Skolkade ni på fysiklektionerna?
Ahem...propellern är väl av metall och ÄR själva jorden.
Antagligen glappis någonstans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback