Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 07:47
  #649
Medlem
TomThumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcyRunkle
Då ska du nog läsa lite mer än på Wikipedia. Föreslår ”drapen i Baneheia” av Björn Olav Jahr.
Om du inte vill läsa en hel bok kan du lyssna på Svarttrost dok och deras poddserie om Baneheia.
Eller Discovery dokumentären”Baneheia”

VK har inget med morden att göra.

Har satt mig in i detta mer i veckan och kommit fram till att mina fördomar troligen inte stämde.

VK var nog inte delaktig i varken våldtäkterna eller morden. Grattis till upprättelsen Viggo!
Citera
2024-04-20, 12:59
  #650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
det du ikke forstår er at det finnes ikke bevis for enhver kriminelle gjerning som er gjort, du misforstår, enten fordi du er ape eller vil misforstå, jeg skriver at han ikke skulle vært dømt fordi det finnes ikke bevis MEN det betyr ikke at han ikke har hatt befatning med saken, hvor jævla vanskleig er det å skjønne noe så enkelt !? Det er ingen som vet med 100% sikkerhet hva som skjedde andre enn de som var tilstede, uanhengig av hva som foreligger av rettslig bevisførsel, noe du tydeligvis ikke evner å forstå forskjellen på, men slik er det jo med folk i autismespekteret, svart hvitt

Helt enig i dette, skyldig eller uskyldig, det får vi aldri vite, og det kan diskuteres!
Men VK skulle aldri ha blitt dømt i denne saken, det skal ikke dømmes på basis av "hear say" her i Norge!!
Citera
2024-04-20, 21:10
  #651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigDug666
Denne mannen er åpenbart en psykopat. Klaustrofobisk å tenke på at det finnes slike mennesker i autoritære stillinger. Han bør straffeforfølges for alt faenskapen han har stelt i stand.

https://www.nrk.no/sorlandet/xl/krim...ken-1.15937458

Arne Pedersen ble meldt til spesialenheten.
7. juni 2022 anmelder Agder politidistrikt sin tidligere kriminalsjef til Spesialenheten for politisaker. Har Pedersen bevisst ført Statsadvokaten i Agder og Gjenopptakelseskommisjonen bak lyset da han i 2019 hevdet at det ikke fantes noen opplysninger om at Jan Helge Andersen kan ha forgrepet seg mot noen?
I kommentaren er det nevnt to mulige overgrep mot barn, som Andersen ble knyttet til, i tiden før drapene i Baneheia 2000.

Anmeldelsen mot Pedersen ble henlagt.
I begrunnelsen for å henlegge anmeldelsen mot Arne Pedersen skriver Spesialenheten at det ikke er grunnlag for å hevde at han bevisst har forsøkt å holde 2009-saken skjult, blant annet fordi så mange visste om den, og at «han i den situasjonen skulle ta sjansen på å skrive noe slikt som så lett kunne avsløres gir støtte til at han faktisk ikke husker».
Jeg liker ikke å fjerndiagnostisere folk, men, når jeg leser de oppstyltede konstruksjonene Pedersen presenterer, er jeg tilbøyelig til å være enig med deg, han er Psykopat. Pedersen manipulerte etterforskningen og bevisene. Slik bare en psykopat kan gjøre.

Kilde: Dagsavisen 01. des 2023, Kommentar av Bjørn Olav Jahr
Å leve med løgnen

Tidligere etterforskningsleder Arne Pedersen fremstår som en totalt hensynløs og kynisk person.

Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
I NRK-artikkelen (over) leser vi om Pedersen:
«Han er utdannet jurist, har vært dommer og politijurist og har jobbet med rundt 70 drapssaker. Han mener det er mer enn nok bevis til at saken må for retten på ny.– Det er få av de sakene som har så mye bevis som Baneheia-saken, sier Pedersen».

Jeg forstår ikke hva Pedersen legger til grunn for å påstå at VK er skyldig? Det finnes jo ikke tekniske bevis. Hva i all verden er det Pedersen mener å sitte på av bevismateriale som gjenopptakelseskommisjonen overser? Noen som vet eller tror de vet?

Det er et godt spørsmål.

Jeg har sett at noen mener at politiet utviklet tunnelsyn i Baneheiasaken. Jeg synes det er å trekke hele politietaten ned i søla. De fleste politifolk er ærlige og velmenende, og gjør jobben sin så godt som ledelsen og omgivelsene tillater.

Jeg tror at svaret er så enkelt at Arne Pedersen er psykopat. En psykopat som lever og ånder for å påføre andre smerte og lidelse, og som misbrukte sin stilling til å bevise at han kunne få Viggo Kristiansen dømt i Baneheia-saken.

Jeg tror det er lite sannsynlig at Arne Pedersen ikke visste, eller iallfall hadde sterk mistanke om, at Viggo Kristiansen var uskyldig.

Jeg synes det er litt skremmende å lese om den lange karrieren til Pedersen. Som dommer, politijurist og kriminalsjef i Agder:
Pedersen ble pensjonist i 2016 etter 21 år som kriminalsjef i Agder politidistrikt. Han er utdannet jurist, har vært dommer og politijurist og har jobbet med rundt 70 drapssaker. Han mener det er mer enn nok bevis til at saken må for retten på ny.
Kilde: https://www.nrk.no/sorlandet/xl/krim...ken-1.15937458

Om Pedersen fikk viljen sin, ville VK blitt tiltalt på nytt. Uten beviser.

Så sent som i 2022 viser Pedersens en grenseoverskridende vilje til å fortsette å misbruke makt mot Kristiansen. Det kan ikke kalles annet enn sykelig.

Det spørs om det ikke er flere ofre i Pedersens kjølvann. Gjennom hans lange karriere.

Fordi. De færreste tåler å bli utsatt for så grove og langvarige maktovergrep som de Kristiansen opplevde ... jeg tror mange bukker under.

Blir ødelagte for livet. Eller rett og slett omkommer. Av forskjellige årsaker.

Jeg er redd Viggo Kristiansen er ett slags unntak på offerlisten til Arne Pedersen. Ikke bare overlevde Kristiansen.

Men Kristiansen greide til slutt å bli helt renvasket og frikjent.

Og Arne Pedersen står helt avkledt og æreløs igjen.
__________________
Senast redigerad av kornblomst 2024-04-20 kl. 21:13.
Citera
2024-04-21, 01:36
  #652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg liker ikke å fjerndiagnostisere folk, men, når jeg leser de oppstyltede konstruksjonene Pedersen presenterer, er jeg tilbøyelig til å være enig med deg, han er Psykopat. Pedersen manipulerte etterforskningen og bevisene. Slik bare en psykopat kan gjøre.
Er visst flere psykopater i apparatet som etterforsket saken den gang da:
https://www.politiforum.no/baneheia/...-retten/229702
Citera
2024-04-21, 18:05
  #653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
Er visst flere psykopater i apparatet som etterforsket saken den gang da:
https://www.politiforum.no/baneheia/...-retten/229702

Det ligner en konspirasjon. At noen har samarbeidet om å få VK dømt. Og det er tidligere kriminalsjef Arne Pedersen som fremstår som hovedmannen bak justismordet på VK.

Hvordan kunne det gå så galt. Politiet hadde tilståelse og beviser mot Jan Helge Andersen. Hvorfor kludre til saken ved å forsettlig manipulere bevisene mot Kristiansen, for å få ham dømt på feil grunnlag?

Det synes helt ubegripelig.

Sånn i ettertid, synes den intense og langvarige motstanden mot gjenopptakelse av Kristiansens sak, kanskje aller mest om å hindre at de forsettlig manipulerte bevisene mot Kristiansen blir avslørte.

De som deltok i det forsettlige justismordet på Viggo Kristiansen, satte inn alt de hadde av makt og prestisje, for å hindre at de selv ble avslørt.

Dette er ikke tunnelsyn. Slik jeg oppfatter det. Men noe mer og mørkere og styggere og verre.

Har Arne Pedersen og hans medløpere begått tilsvarende maktovergrep mot andre. Finnes det anmeldelser til Spesialenheten som aldri har blitt undersøkte. Finnes det flere ofre. Levende eller døde.

Ja jeg vet ikke. Det er en veldig fæl sak.
Citera
2024-04-22, 13:17
  #654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det ligner en konspirasjon. At noen har samarbeidet om å få VK dømt. Og det er tidligere kriminalsjef Arne Pedersen som fremstår som hovedmannen bak justismordet på VK.

Hvordan kunne det gå så galt. Politiet hadde tilståelse og beviser mot Jan Helge Andersen. Hvorfor kludre til saken ved å forsettlig manipulere bevisene mot Kristiansen, for å få ham dømt på feil grunnlag?

Det synes helt ubegripelig.

Sånn i ettertid, synes den intense og langvarige motstanden mot gjenopptakelse av Kristiansens sak, kanskje aller mest om å hindre at de forsettlig manipulerte bevisene mot Kristiansen blir avslørte.

De som deltok i det forsettlige justismordet på Viggo Kristiansen, satte inn alt de hadde av makt og prestisje, for å hindre at de selv ble avslørt.

Dette er ikke tunnelsyn. Slik jeg oppfatter det. Men noe mer og mørkere og styggere og verre.

Har Arne Pedersen og hans medløpere begått tilsvarende maktovergrep mot andre. Finnes det anmeldelser til Spesialenheten som aldri har blitt undersøkte. Finnes det flere ofre. Levende eller døde.

Ja jeg vet ikke. Det er en veldig fæl sak.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det verste er at man henlegger saken mot Arne Pedersen. Vitner om en æreskodeks politifolk i mellom. Rett og slett kameraderi.
Citera
2024-04-23, 17:06
  #655
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaWild
For å rette opp dette.

Kristiansen ble dømt for å ha forgrepet seg på en jente da han var 15-17 år gammel og ble begått mellom 1994-96.

Jenta var 7 år gammel da.

Kristiansen ble også anklaget for å ha forgrepet seg på broren hennes på 5 år, men dette kunne bevises. Derimot kom retten frem til at det var sannsynlighetsovervekt for at dette hadde skjedd og gutten fikk erstatning for dette.
Fy faen vilken vidrig ohyra kristiansen och andersen är. De borda sitta inne till de stupar.
Citera
2024-04-23, 17:45
  #656
Medlem
Hvem er kjæresten til VK?
Citera
2024-04-23, 23:18
  #657
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vampyrina
Hvem er kjæresten til VK?

L*nd* Sc*rl*tt Joh*ns*n (i,a,a,e,a,e)
Citera
2024-04-23, 23:23
  #658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotepusen
I NRK-artikkelen (over) leser vi om Pedersen:
«Han er utdannet jurist, har vært dommer og politijurist og har jobbet med rundt 70 drapssaker. Han mener det er mer enn nok bevis til at saken må for retten på ny.– Det er få av de sakene som har så mye bevis som Baneheia-saken, sier Pedersen».

Jeg forstår ikke hva Pedersen legger til grunn for å påstå at VK er skyldig? Det finnes jo ikke tekniske bevis. Hva i all verden er det Pedersen mener å sitte på av bevismateriale som gjenopptakelseskommisjonen overser? Noen som vet eller tror de vet?

Du kan lese litt om det her:

https://www.gjenopptakelse.no/filead...eheiasaken.pdf

Og for andre med spesiell interesse så er dette konklusjonen fra statsadvokaten:

https://www.riksadvokaten.no/wp-cont...21.10.2022.pdf
Citera
2024-04-24, 12:14
  #659
Medlem
Er det gjort noen vurdering på hvor sannsynlig det er at JHA skulle ha tatt med seg reservenøkkelen til VKs bod når han skulle ut å løpe? Kanskje noen som kjenner saken kan si om dette har vært et tema?
Citera
2024-04-24, 21:51
  #660
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kva
Er det gjort noen vurdering på hvor sannsynlig det er at JHA skulle ha tatt med seg reservenøkkelen til VKs bod når han skulle ut å løpe? Kanskje noen som kjenner saken kan si om dette har vært et tema?
JHA har sagt i avhør at VK syklet opp til Baneheia for å låne JHA sin reservenøkkel, så her er de enige. JHAs far bekrefter at VK ringte til deres fasttelefon for å få tak i reservenøkkelen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback