Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-25, 12:26
  #1
Medlem
Om jag köpt bitcoins i norge för norsk lön. Flyttar sedan till sverige. Säljer bitcoins där till svenskt konto.

Hur fungerar skatten då?

Kan tillägga som extra twist att den norska exchange jag köpte hos har lagt ned och finns inte längre.
Citera
2019-08-25, 13:05
  #2
Medlem
Bunsofsteels avatar
30% skatt på eventuell vinst vid försäljning.
Inga avdrag vid förlust.

Övriga omständigheter du angett är bara brus och har ingen betydelse.
Citera
2019-08-25, 15:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
30% skatt på eventuell vinst vid försäljning.
Inga avdrag vid förlust.

Övriga omständigheter du angett är bara brus och har ingen betydelse.
Okej tack. Så norge ska inte ha någonting, bara sverige. Och om jag skriver mig i danmark under månaden jag säljer så ska sverige inte ha någonting?
Citera
2019-08-25, 16:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobilenn
Okej tack. Så norge ska inte ha någonting, bara sverige. Och om jag skriver mig i danmark under månaden jag säljer så ska sverige inte ha någonting?

Fel.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...14.2/2635.html
Citera
2019-08-25, 17:46
  #5
Medlem
Utopia.s avatar
Jag är också nyfiken på hur man kan undvika beskattning genom att bosätta sig utomlands en tid. I Tyskland har de tex. ingen vinstskatt på långsiktiga investeringar. Har det gått ett visst antal år mellan köp och sälj så är det alltså ingen skatt alls?

Hur länge måste man bo i ett annat land för att slippa betala vinstskatt i Sverige?
Citera
2019-08-26, 11:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Fel.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...14.2/2635.html
Oj, man behöver alltså en advokat för att sälja sina bitcoins säkert utan att få en oväntad smäll.
Citera
2019-08-26, 16:01
  #7
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
30% skatt på eventuell vinst vid försäljning.
Inga avdrag vid förlust.

Övriga omständigheter du angett är bara brus och har ingen betydelse.
Förluster är avdragsgilla till 70%
https://www4.skatteverket.se/rattsli...ate=2018-12-17
Citera
2019-09-03, 13:31
  #8
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Förluster är avdragsgilla till 70%
https://www4.skatteverket.se/rattsli...ate=2018-12-17

My bad.

Trodde man hade likställt Bitcoins med utländsk valuta men hade fel.
Citera
2019-09-04, 22:09
  #9
Medlem
bagge1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Jag är också nyfiken på hur man kan undvika beskattning genom att bosätta sig utomlands en tid. I Tyskland har de tex. ingen vinstskatt på långsiktiga investeringar. Har det gått ett visst antal år mellan köp och sälj så är det alltså ingen skatt alls?

Hur länge måste man bo i ett annat land för att slippa betala vinstskatt i Sverige?

Om du flyttar från Sverige, och inte har någon bostad, familj, företag eller andra engagemang kvar i Sverige så kommer du att bli klassad som "begränsat skattskyldig".

Är du begränsat skattskyldig så kommer din skattskyldighet i Sverige att försvinna samma dag som du flyttar ut från Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
Om det står klart att en person efter utflyttning från Sverige inte längre ska anses bosatt i Sverige upphör den obegränsade skattskyldigheten på denna grund i och med avresan från Sverige.

Kryptovaluta omfattas inte av den så kallade 10-årsregeln (som annars hade inneburit att du fått skatta på värdeökning som uppkommit medan du bodde i Sverige i upp till 10 år efter att du flyttat ut från Sverige). Så är det med aktier, men ej med kryptovalutor.

Alltså, du kan flytta ut från Sverige dag 1, och sälja din krypto skattefritt dag 2, förutsatt att klippte alla band med Sverige på korrekt sätt.
Citera
2019-09-05, 10:13
  #10
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Om du flyttar från Sverige, och inte har någon bostad, familj, företag eller andra engagemang kvar i Sverige så kommer du att bli klassad som "begränsat skattskyldig".

Är du begränsat skattskyldig så kommer din skattskyldighet i Sverige att försvinna samma dag som du flyttar ut från Sverige.



Kryptovaluta omfattas inte av den så kallade 10-årsregeln (som annars hade inneburit att du fått skatta på värdeökning som uppkommit medan du bodde i Sverige i upp till 10 år efter att du flyttat ut från Sverige). Så är det med aktier, men ej med kryptovalutor.

Alltså, du kan flytta ut från Sverige dag 1, och sälja din krypto skattefritt dag 2, förutsatt att klippte alla band med Sverige på korrekt sätt.

Tack för utförligt svar! Detta låter ju görbart, förutsatt att man konsulterar en jurist och gör allt på rätt sätt. Det krävs dock ganska omfattande planering. I mitt fall är det nog inte värt det, men hade jag suttit på större belopp så hade jag kanske övervägt det.
Citera
2024-04-15, 16:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Om du flyttar från Sverige, och inte har någon bostad, familj, företag eller andra engagemang kvar i Sverige så kommer du att bli klassad som "begränsat skattskyldig".

Är du begränsat skattskyldig så kommer din skattskyldighet i Sverige att försvinna samma dag som du flyttar ut från Sverige.



Kryptovaluta omfattas inte av den så kallade 10-årsregeln (som annars hade inneburit att du fått skatta på värdeökning som uppkommit medan du bodde i Sverige i upp till 10 år efter att du flyttat ut från Sverige). Så är det med aktier, men ej med kryptovalutor.

Alltså, du kan flytta ut från Sverige dag 1, och sälja din krypto skattefritt dag 2, förutsatt att klippte alla band med Sverige på korrekt sätt.
låt säga hypotetiskt att landet man flyttar till har högre kryptoskatt än Sverige och man vill skatta på vinst i sverige om man bott i landet i 4-månader och därefter åker hem till sverige efter dessa 4 månader. då antar jag att man inte behöver skatta på krypto i det landet man bodde 4 månader i trots att man sålde för vinst där? om jag fattat 6-månaders regeln rätt
Citera
2024-04-28, 12:29
  #12
Medlem
bagge1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
låt säga hypotetiskt att landet man flyttar till har högre kryptoskatt än Sverige och man vill skatta på vinst i sverige om man bott i landet i 4-månader och därefter åker hem till sverige efter dessa 4 månader. då antar jag att man inte behöver skatta på krypto i det landet man bodde 4 månader i trots att man sålde för vinst där? om jag fattat 6-månaders regeln rätt

Du måste läsa dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och det aktuella landet, om det finns ett sådant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback