Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-02-26, 02:56
  #73
Medlem
Lasbond3000s avatar
Ett komplement till vatten är folköl (2,8%).
Ett sexpack folkabärs av den svagare sorten kan få tag på under 30 spänn vilket gör den billigare än alkoholfri öl.
Fördelen med fermenterade drycker (som öl och cider) är att dessa är en säker vätskekälla samt att de även innehåller kalorier.

Så ett par sexpack borde vara obligatorisk i lagret.
Citera
2023-02-26, 08:42
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Ett komplement till vatten är folköl (2,8%).
Ett sexpack folkabärs av den svagare sorten kan få tag på under 30 spänn vilket gör den billigare än alkoholfri öl.
Fördelen med fermenterade drycker (som öl och cider) är att dessa är en säker vätskekälla samt att de även innehåller kalorier.

Så ett par sexpack borde vara obligatorisk i lagret.
Min upplevelse med just öl är att det är svårt att lagra det under lång tid. Har fått hälla ut många burkar öl genom tiderna då de helt enkelt har börjat smaka skit efter ett par månader...

Men man får väl rotera det lagret snabbare😁
Citera
2023-02-26, 14:24
  #75
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Min upplevelse med just öl är att det är svårt att lagra det under lång tid. Har fått hälla ut många burkar öl genom tiderna då de helt enkelt har börjat smaka skit efter ett par månader...

Men man får väl rotera det lagret snabbare😁

Japp.
En öl till maten några gånger i veckan förhöjer måltiden.
Citera
2023-03-16, 20:24
  #76
Medlem
Hej,
jag bor i en lägenhet i Stockholm och funderar på vad det mest sannolika scenariot vore att nästa vattenkris kunde bli

Jag är inte så intresserad av extremscenarion som att Sverige invaderas eller att en asteroid slår ut hela norra europas elnät.

Tänkte höra om ni har några exempel på kända scenarion där en storstad blivit utan vatten i några dagar, pga typ strömavbrott, hackad elcentral, eller dylikt och hur det hanterades av gemene man.

Gick folk till närmaste vattendrag och hämtade vatten och renade med filter/tabletter?
Kom staten till undsättning med leveranser av nödproviant?
Fanns det andra insikter från de som drabbades att "ptja även om det va över på 2 dar så ska man tänka på detta"

Jag har ju konsumerat många nyheter om stormar i Sverige men de har känts som de drabbat landsbygden mest. Samt orakner och översvämningar i andra delar av världen. Krig i storstäder osv. Men jag har undermedvetet svårt att tro att sånt kan ske i Stockholm så funderar på om det finns exempel som känns mer close to home.

Det jag har idag i form av vattenprepping är i lägenhetsförrådet, lite burkmat, några flaskor läsk och två tomma 15L-dunkar.
Jag vet att jag är för lat för att fylla dom med vatten och byta vattnet ofta.

Jag funderar på att köpa vattenreningstabletter/vattenreningsfilter - för jag bor ju nära vattnet och skulle kunna tänka mig att i nödfall gå ned till vattnet och hämta vatten och rena det. Men funderar på om det realistiskt sett skulle behövas under ett "genomsnittligt" nödläge.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-03-16 kl. 20:28.
Citera
2023-03-16, 20:46
  #77
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Hej,
jag bor i en lägenhet i Stockholm och funderar på vad det mest sannolika scenariot vore att nästa vattenkris kunde bli

Jag är inte så intresserad av extremscenarion som att Sverige invaderas eller att en asteroid slår ut hela norra europas elnät.

Tänkte höra om ni har några exempel på kända scenarion där en storstad blivit utan vatten i några dagar, pga typ strömavbrott, hackad elcentral, eller dylikt och hur det hanterades av gemene man.

Gick folk till närmaste vattendrag och hämtade vatten och renade med filter/tabletter?
Kom staten till undsättning med leveranser av nödproviant?
Fanns det andra insikter från de som drabbades att "ptja även om det va över på 2 dar så ska man tänka på detta"

Jag har ju konsumerat många nyheter om stormar i Sverige men de har känts som de drabbat landsbygden mest. Samt orakner och översvämningar i andra delar av världen. Krig i storstäder osv. Men jag har undermedvetet svårt att tro att sånt kan ske i Stockholm så funderar på om det finns exempel som känns mer close to home.

Det jag har idag i form av vattenprepping är i lägenhetsförrådet, lite burkmat, några flaskor läsk och två tomma 15L-dunkar.
Jag vet att jag är för lat för att fylla dom med vatten och byta vattnet ofta.

Jag funderar på att köpa vattenreningstabletter/vattenreningsfilter - för jag bor ju nära vattnet och skulle kunna tänka mig att i nödfall gå ned till vattnet och hämta vatten och rena det. Men funderar på om det realistiskt sett skulle behövas under ett "genomsnittligt" nödläge.
Bra tänkt. Scenariot är ju för det flesta detta. Sett i Ukraina hur de åker ut med tankbil och delar ut vatten och så länge samhället fungerar så kommet det väl vara så I städerna.
Har ett gäng 2liters flaskor halvfulla med vatten i frysen.
Har vattenreningsfilter för värsta scenariot.
I ett längre scenario så måste man nog lämna staden och får då börja tänka mer på att filtrera med sand och värme. Finns videor i tråden som visar hur man gör.
Citera
2023-03-16, 20:50
  #78
Medlem
Dina gener spelar roll om du är beroende av vatten eller inte. Vem vet kanske har du gener likt en kamel och du kan gå 15 dagar utan vatten. Det ryktas även att kameler kan överleva 7 månader utan en droppe vatten.
__________________
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-03-16 kl. 20:54.
Citera
2023-03-16, 23:16
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Bra tänkt. Scenariot är ju för det flesta detta. Sett i Ukraina hur de åker ut med tankbil och delar ut vatten och så länge samhället fungerar så kommet det väl vara så I städerna.
Har ett gäng 2liters flaskor halvfulla med vatten i frysen.
Har vattenreningsfilter för värsta scenariot.
I ett längre scenario så måste man nog lämna staden och får då börja tänka mer på att filtrera med sand och värme. Finns videor i tråden som visar hur man gör.
Tack.

Bra exempel med tankbilar i Ukraina - det är nåt jag anat att man gjort men inte sett. När jag läser om Ukraina har jag så att säga ögonen på annat och just såna saker som jag missat och hoppades ni skulle minnas bättre.

scenariot med att lämna sitt hem och göra avancerade saker är något jag väljer att inte preppa för själv. Man får kalla mig korkad och önsketänkande om man vill men jag har dels bekanta i landet med villor och redig utrustning som jag kan ty mig till. försöker också va realist och hålla min egen prepping på en nivå jag kommer palla med år efter år. Börjar enkelt med att täcka mest sannolika scenarios och grundplåtar.

Jag föreställer mig scenarion i stil med att det blev nåt elfel, inget direkt krisläge men vattnet dröjer några dagar - då vill jag ändå va komfortabel och lugn och kunna sitta hemma med stearinljus, batteriradio, läsa en bok, dricka vatten och käka gott.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-03-16 kl. 23:28.
Citera
2023-03-17, 16:47
  #80
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Som syrrans minsta unge sa, om vattnet tar slut !?. Drick läsk vetja.
Citera
2023-03-18, 17:26
  #81
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Dina gener spelar roll om du är beroende av vatten eller inte. Vem vet kanske har du gener likt en kamel och du kan gå 15 dagar utan vatten. Det ryktas även att kameler kan överleva 7 månader utan en droppe vatten.

Intressant kommentar. Har du belägg för att det konstaterats för människor också? Jag kan bara hitta en studie gjord på möss, vattenbehov beroende på genuppsättning. Men förstås rimligt att det gäller för människor då också.

Citat:
Genetic basis of voluntary water consumption in two divergently selected strains of inbred mice

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6868448/

Men nu handlar väl tråden inte bara om dricksvatten utan också för annat, som matlagning och hygien. Och det drar betydligt mer vatten än det för invärtes bruk.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-03-18 kl. 17:30.
Citera
2023-09-17, 23:37
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Bra tänkt. Scenariot är ju för det flesta detta. Sett i Ukraina hur de åker ut med tankbil och delar ut vatten och så länge samhället fungerar så kommet det väl vara så I städerna.
Har ett gäng 2liters flaskor halvfulla med vatten i frysen.
Har vattenreningsfilter för värsta scenariot.
I ett längre scenario så måste man nog lämna staden och får då börja tänka mer på att filtrera med sand och värme. Finns videor i tråden som visar hur man gör.


Varför frysa ner, i synnerhet i så små mängder?

Ni verka prata om en lokal minikris där man inte får vatten ur kranen i några dagar. Men om samhället i sin helhet funkar, så är inte detta så mycket till kris egentligen för de flesta, även om det blir några jobbiga dagar, inte kunna spola toaletten eller duscha etc. Men du kan ju bara gå till butiken och handla din favoritdryck då, och även om det inte är ett alternativ, så har väl de flesta hemma, någon mjölk, juice, eller läsk eller liknade som de kan ta, och även om de inte har tillgång till någon vätska, så överlever de flesta någon dag utan vätska.

Det är om krisen inte är lokal och om det varar länge eller rent av är permanent som det blir ett stort problem. Då kan något form av vattenreningsfilter passa bra att ha hemma.
Citera
2023-11-14, 21:46
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Jag tror inte att det är realistiskt att oroa sig för att dricka för rent vatten i längden. Om du inte kan få tag på salt från annat håll än från dess rena form kommer du råka illa ut oavsett ifall du inte tillreder mat från kött och blod från djur du dräper. Jag tycker det du skriver om lutar åt som att gå runt och oroa sig på förhand för kaninsvält vilket går att undvika, precis som saltbrist. Sno åt dig en saltsten någon jägare trätt upp ute i skogen så har du salt för en halv livstid. https://www.bole.se/saltsten-sp-universal-10-kg

Flera i tråden skriver att det inte fungerar att filtrera vatten med hjälp av pumpfilter, det gör det visst utan problem. Man blir dock inte av med alla bakterier(klor ordnar den biten) eller toxiner(ta inte fulvatten som stinker och smakar fan om du inte ska destillera). Det är inget konstigt att få fram 3-5 liter vatten för en person genom antingen pump-filtrering och klortablett på tio minuter. Kokning tar ungefär samma tid plus att göra upp elden. Mängden räcker 1-3 dagar beroende på temperatur och ansträngningsgrad när man förflyttar sig.

I värsta fall kan man ju också fortfarande dricka ur de flesta vattendrag utan någon som helst förberedelse och utan oro bara man är smart(tänk, lukta, smaka och kolla på kartan!).

Edit: Du kanske tänker dig en apokalyps där någon eller något har gjort att nästan alla vattendrag blivit otjänliga? I detta fall dör alla djur som dricker samt alla grödor(eller för vidare giftet) som bevattnas eftersom de konsumerar samma vatten som du tänkt att dricka. Ett fullständigt orealistiskt scenario i större skala(tänk, lukta, smaka, kolla kartan!)

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ett sätt borde vara att gräva en egen brunn, ni som har tomt. Jag har tillgång till en sådan och det blir många liter per dygn, den brunnen kan producera rent vatten utan tillsatser.

Jag vet förstås inte vilka geologiska egenskaper som krävs för att någon ska kunna gräva en brunn. Kanske att berg måste finnas i närheten? Eller att marken i området måste luta mot brunnen, så att vatten överhuvudtaget kan fylla brunnen? Jag vet heller inte hur djup en grävd brun måste vara?

Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Öhh, det där är självklart för alla lantisar, inte stadsbor. Det är sk grundvatten. Som har bildats av regnet.
Du får gräva en 2-3 meter ner så hittar du vatten. Finns överallt.
Om det i stället är fast berg så får man leta upp en spricka,
sprickzoner fylls med grundvatten.
Man kan utöka sprickzonerna med så kallat fracking, en gammal teknik som inte alls är ny.
Trots att MSM inbillar sig det.
Förr så skickade man bara ner dynamit i hålet och smällde en hålighet i det.
Idag har man högtryckspumpar, ungefär som högtryckstvättar,
fast maffigare pjäser.

Fast i öknarna kan grundvattnet ligga på typ 80-100 meters djup.
Så då blir det att gräva eller borra.

Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
Som syrrans minsta unge sa, om vattnet tar slut !?. Drick läsk vetja.

Frågan är ju mycket, hur rent vatten behöver vi
Börja se på kartan, undersök rena sjöar, bäckar, brunnar källor i närheten

På den tiden jag var uppe i Dalsland och paddlade sade man att vattnet ovanför Bengtsfors är drickbart utan kokning, och det finns nog många liknande sjöar

En gång i tiden fick jag lära mig att det gick att dricka porlande vatten, men man kanske skall rena det i vissa fall ändå.

I äldre villaområden eller ödetorp finns det i regel en brunn på varje tomt, dessa kan vara dåligt underhållna, men där finns ju fint vatten om man underhåller dessa , det är bara att fråga, arbeta och ta upp.

Finns det någon källa i närheten, där finns i regel rent vatten.

Lycka till
Citera
2023-11-15, 21:55
  #84
Medlem
paskharens avatar
Finns det inte sådana där sugrör typ som är framtagna för vattendrag i afrika?! Dom går ju sörpla rakt från en grumlig liten pöl. Satsa på sådana rör.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback