Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-03, 15:05
  #4069
Medlem
anre24s avatar
Någon som har skickat något utrikes inom EU på senare tid med PostNord? 5 arbetsdagar har gått och samma statusuppdatering.. Transport av försändelsen har påbörjats i avsändarlandet.
2020-08-03, 16:50
  #4070
Medlem
Någon fler än jag som upplevt att posten till Linköping är sjukt seg. Brukar ej ta emot post här men vanliga brev jag talar om. Verkar ta en arbetsvecka oavsett om det är från långt upp i norr eller långt ner i söder. Väntat 1 vecka på ett kuvert från Malmö nu. Tänkte höra om detta är standard.
2020-08-03, 19:31
  #4071
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Någon som har skickat något utrikes inom EU på senare tid med PostNord? 5 arbetsdagar har gått och samma statusuppdatering.. Transport av försändelsen har påbörjats i avsändarlandet.

Vad är det skickat som?

Paket, rekommenderade brev och EMS brukar ha spårning.

Men utrikes brev, varubrev osv så brukar man bara få status vid inlämning och vid leverans.
2020-08-04, 08:10
  #4072
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vad är det skickat som?

Paket, rekommenderade brev och EMS brukar ha spårning.

Men utrikes brev, varubrev osv så brukar man bara få status vid inlämning och vid leverans.

med "Snabbt och spårbart med Skicka Direkt."

Tog alternativet där det skulle vara "Spårbart"
Rekommenderat brev till Tjeckien
Sedan tog jag alternativet 250g - 1 kg till Kanada. Står ju spårbart. Men har inte hänt något på på över en vecka i statusen...
2020-08-04, 11:51
  #4073
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
med "Snabbt och spårbart med Skicka Direkt."

Tog alternativet där det skulle vara "Spårbart"
Rekommenderat brev till Tjeckien
Sedan tog jag alternativet 250g - 1 kg till Kanada. Står ju spårbart. Men har inte hänt något på på över en vecka i statusen...

Spårbart kan vara väldigt missvisande, ofta så betyder det enbast att man ser när brevet är inlämnat och när det är utlämnat (men om det är leverans till brevlåda så scannas det inte alltid, så då kan det leveras utan att det syns).

Har skickat en del varubrev i Sverige och det enda som brukar synas är när brevet är inlämnat och när det är framme vid brevlådan eller postombudet.

Leveranstiderna kan nog öka en del beroende av karantäntider och sådant.

Den till Tjeckien borde nog ha kommit fram, tycker det brukar gå ganska fort inom Europa.
2020-08-04, 14:57
  #4074
Medlem
Gavins-Friends avatar
Har glömt bort hur det funkar.

Om jag låter ett paket ligga i 14 dagar så skickas det ju tillbaka. Behöver jag göra nåt mer än det? Man får ingen straffavgift väl?

Har beställt 2 skor. En är i fel storlek och är reebok vars kundtjänst är helt urusel. Så tänkte låta ena paketet ligga bara och pausa fakturan på klarna.
2020-08-04, 15:43
  #4075
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Har glömt bort hur det funkar.

Om jag låter ett paket ligga i 14 dagar så skickas det ju tillbaka. Behöver jag göra nåt mer än det? Man får ingen straffavgift väl?

Har beställt 2 skor. En är i fel storlek och är reebok vars kundtjänst är helt urusel. Så tänkte låta ena paketet ligga bara och pausa fakturan på klarna.

Beror på vad ni avtalat om vid köp. En hel del företag vidarebefordrar avgiften till dig som posten tar om du inte hämtar ut ett paketet. Erbjuder de fria returer? Så svaret är beror på finns ingen standard som gäller alla paket.
2020-08-04, 17:00
  #4076
Medlem
fick ett brev skickat till mig via poste restante men på kuvertert stod det ”fel adress, försening kan förekomma” men jag skrev ju rätt adress och det kom fram? var det för att jag inte skulle nämna gatan vid poste restante?
2020-08-04, 17:35
  #4077
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snortig
fick ett brev skickat till mig via poste restante men på kuvertert stod det ”fel adress, försening kan förekomma” men jag skrev ju rätt adress och det kom fram? var det för att jag inte skulle nämna gatan vid poste restante?
Ditt inlägg hänger inte riktigt ihop. Kan du förtydliga lite?
2020-08-04, 18:02
  #4078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Ditt inlägg hänger inte riktigt ihop. Kan du förtydliga lite?
förtydliga vadå? hur då?
2020-08-04, 19:31
  #4079
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Beror på vad ni avtalat om vid köp. En hel del företag vidarebefordrar avgiften till dig som posten tar om du inte hämtar ut ett paketet. Erbjuder de fria returer? Så svaret är beror på finns ingen standard som gäller alla paket.
Okej. Ja de erbjuder fri retur.
2020-08-05, 07:33
  #4080
Medlem
Emerains avatar
Eftersom vi nu har ett helt delforum för sådana här frågor så stänger jag tråden och ni får börja om era frågor (eller fortsätta dem) i nya trådar.

tråd låst

/mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback