Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-10-15, 17:38
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Jag har tidigare om åren använt Radar (insektsspray avsedd att sprayas inomhus; dödar allt levande i ett rum på nån kvart, men ej avsett för att spraya människohud) genom att spraya mina kläder med det, och då för att slippa bromsar/flugor. Förklara gärna hur du gör med Radar.

man sprayar kläderna med det , gör det före du ska ut , och är du ute längre tider så spratar du vid varje klädbyte
Citera
2019-10-15, 23:02
  #14
Avstängd
cleasson.johanna86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlife
man sprayar kläderna med det , gör det före du ska ut , och är du ute längre tider så spratar du vid varje klädbyte


Hur bra fungerar det mot älgflugorna? Någon som vet om man kan spraya pälsen på djur typ hund och häst?
Citera
2019-10-16, 07:34
  #15
Medlem
448s avatar
Ja och funkar bra att efter behandla hundar och katter för att slippa få in fästingar i huset.

Det primära är att döda insekter och spindlar men dessa undviker även ämnet
så man har en viss repellerande effekt
Citera
2019-10-16, 11:21
  #16
Avstängd
cleasson.johanna86s avatar
När jag varit ute med hästen så händer det att älgflugor landar hästens bak. De släpper vingarna och springer runt i pälsen vilket irriterar hästen. De slår med svansen och småbockar lite vilket inte är så roligt.
Citera
2022-09-14, 11:56
  #17
Medlem
""Varning för blodsugande älgflugan – Den vill övervintra i ditt hår ..

https://nyheter24.se/nyheter/vetensk...tra-i-ditt-har
Hösten är en årstid då fler söker sig ut i skog och mark för svamp- och bärplockning.
Det är nämligen nu som den blodsugande "älgflugan" sprider sig som mest och även fast de
helst huserar hos klövdjur som älg, hjort och rådjur är de inte ovanligt att älgflugan misstar
en päls för ett människohuvud och nästintill omöjliga att ha ihjäl.


Älgflugan är mörkbrun, mellan fem och sju millimeter lång och utrustad med rejäla klor.
När flugan hittat en hårig yta att husera på biter de nämligen av sina vingar, tar ett
ordentligt tag om sin nya värd och spenderar resten av livet som lus.
Så håll utkik nu, så inte älgflugan huserar hos svenskarna i vinter
Citera
2022-09-14, 12:02
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
""Varning för blodsugande älgflugan – Den vill övervintra i ditt hår ..

https://nyheter24.se/nyheter/vetensk...tra-i-ditt-har
Hösten är en årstid då fler söker sig ut i skog och mark för svamp- och bärplockning.
Det är nämligen nu som den blodsugande "älgflugan" sprider sig som mest och även fast de
helst huserar hos klövdjur som älg, hjort och rådjur är de inte ovanligt att älgflugan misstar
en päls för ett människohuvud och nästintill omöjliga att ha ihjäl.


Älgflugan är mörkbrun, mellan fem och sju millimeter lång och utrustad med rejäla klor.
När flugan hittat en hårig yta att husera på biter de nämligen av sina vingar, tar ett
ordentligt tag om sin nya värd och spenderar resten av livet som lus.
Så håll utkik nu, så inte älgflugan huserar hos svenskarna i vinter

Skogen är helt full redan. Fått säkert 100 stycken på mig
Citera
2022-09-14, 12:02
  #19
Medlem
Jag har dem krypande i nacken hela tiden, vedervärdiga, och att spraya Raid på kroppen är precis lika vidrigt så det enda som verkligen hjälper mig är en dusch. Vitlök skiter de i och inget klädesplagg skyddar helt eftersom just nacken är så utsatt 👿
Citera
2022-09-14, 12:12
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Skogen är helt full redan. Fått säkert 100 stycken på mig

Har klarat mig än så länge.


Men smart rackare detta ..

"När älgflugan hittar håriga yta att husera på biter de nämligen
av sina vingar, tar ett ordentligt tag om sin nya värd ..


Kanske därför många utländska bärplockare kliar sig hela tiden
Citera
2022-09-14, 12:41
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
""Varning för blodsugande älgflugan – Den vill övervintra i ditt hår ..

https://nyheter24.se/nyheter/vetensk...tra-i-ditt-har
Hösten är en årstid då fler söker sig ut i skog och mark för svamp- och bärplockning.
Det är nämligen nu som den blodsugande "älgflugan" sprider sig som mest och även fast de
helst huserar hos klövdjur som älg, hjort och rådjur är de inte ovanligt att älgflugan misstar
en päls för ett människohuvud och nästintill omöjliga att ha ihjäl.


Älgflugan är mörkbrun, mellan fem och sju millimeter lång och utrustad med rejäla klor.
När flugan hittat en hårig yta att husera på biter de nämligen av sina vingar, tar ett
ordentligt tag om sin nya värd och spenderar resten av livet som lus.
Så håll utkik nu, så inte älgflugan huserar hos svenskarna i vinter

Ja dom är ruggigt äckliga. Men tack och lov så stämmer det inte att dom är nästan omöjliga att ha ihjäl!

Jo, det stämmer att dom är tuffare att mosa än en mygga. Men inte så värst mycket svårare har jag märkt! Det gäller bara att vara mer hårdhänt och mer envis. Mer obönhörlig.

Jag har börjat ta dessa på allvar i år, och sett att det funkar hur bra som helst!

Så fort du känner det karaktäriskiska krypet i håret, så letar du med fast hand tills flugan är lokaliserad och mosad! Om så behövs så släpper du bärplockaren, tar av dig keps och glasögon och lutar dig framåt och rufsar dig i håret tills flugan åker i backen eller du har mosat den. Då är problemet löst på en gång.

Det som är lurigt med dessa är att dom kryper till lite, och sen sitter still. Så att man kan tro att "det var nog bara ett löst hårstrå" och sluta leta. Och sen är dom lite mer stryktåliga så att dom inte mosas automatiskt för att man drar förbi handen.
Man får ta i lite bara! Fast hand mot håret, eller i värsta fall mellan tumme och pekfinger. Alltså en baggis jämfört med fästingar.

Så dom är inget man behöver vara rädd för egentligen, iallafall så länge man är beredd att kriga lite
Citera
2022-09-14, 12:58
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja dom är ruggigt äckliga. Men tack och lov så stämmer det inte att dom är nästan omöjliga att ha ihjäl!

Jo, det stämmer att dom är tuffare att mosa än en mygga. Men inte så värst mycket svårare har jag märkt! Det gäller bara att vara mer hårdhänt och mer envis. Mer obönhörlig.

Jag har börjat ta dessa på allvar i år, och sett att det funkar hur bra som helst!

Så fort du känner det karaktäriskiska krypet i håret, så letar du med fast hand tills flugan är lokaliserad och mosad! Om så behövs så släpper du bärplockaren, tar av dig keps och glasögon och lutar dig framåt och rufsar dig i håret tills flugan åker i backen eller du har mosat den. Då är problemet löst på en gång.

Det som är lurigt med dessa är att dom kryper till lite, och sen sitter still. Så att man kan tro att "det var nog bara ett löst hårstrå" och sluta leta. Och sen är dom lite mer stryktåliga så att dom inte mosas automatiskt för att man drar förbi handen.
Man får ta i lite bara! Fast hand mot håret, eller i värsta fall mellan tumme och pekfinger. Alltså en baggis jämfört med fästingar.

Så dom är inget man behöver vara rädd för egentligen, iallafall så länge man är beredd att kriga lite

Största problemet är ju att varje älgfluga lägger typ tusen ägg så om några år ser man inte skogen utan bara flugorna och ingen bryr sig om att försöka få bort dom
Citera
2022-09-14, 13:01
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Har klarat mig än så länge.


Men smart rackare detta ..

"När älgflugan hittar håriga yta att husera på biter de nämligen
av sina vingar, tar ett ordentligt tag om sin nya värd ..


Kanske därför många utländska bärplockare kliar sig hela tiden

Fick en precis nu. Eldade upp den
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback