Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-12-16, 15:48
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hp konsument och HP företag är som 2 olika tillverkare!
Om jag vore spekulant på en HP, skulle jag bara köpa företagsmodellerna, trots att jag är konsument.
konsument vs företag, det som skiljer är väl serviceavtalen i stort, hårdvaran har jag svårt tro skiljer speciellt mycket, nackdelen med märkesburkar som Dell, HP mm är att dom kör på deras egna design på hårdvaran, vilket gör det i princip omöjligt att ex byta till valfritt moderkort eller annat utan att behöva ruinera sig
Citera
2019-12-16, 16:56
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis!

Jag är ingen expert på datorer.
Verkar till att vara i samma situation som du, och behöver en ny.
Jag bestämde mig för att bygga en själva, för att passa mina behov.
Jag håller också på ganska mycket med ritningar och filmer, foton, m.m.
Min verksamhet är till stor del med anläggningsmaskiner,
och där behöver vi riktigt bra ritningar och planer.

Jag ägnade hela helgen till att studera vad som troligtvis är bra komponenter,
och fick massor av bra råd i min tråd.
Jag skulle tro att 5000 – 10000 är ganska svårt att få en bra dator för att jobba med.
Kom snabbt på att bara vissa av dom viktigaste komponenterna som grafitkort kostar
4000 – 5000

Jag har aldrig tidigare handlat av Danskarna – Computer Selg,
men deras priser verkar ligga bäst till åtminstone för det jag valde.
Jag tjänar flera tusen på att köpa av dem

Lycka till!

Rullkragen

Tack för input!

Jag får nu uppdatera min budget som börjar på minst 10.000 ser jag! Ett tak på 20.000
Det är ett bra tag sedan jag köpte dator så man glömmer prisökningar.
Dessutom nästan aldrig köpt privat utan mest företag och då pratar man aldrig om 25% momsen som tyvärr vi privata får lägga ut.

Ja bygga själv är ett alternativ men jag har bara ingen lust
Dessutom är det knepigt reklamera sig själv när något går fel

"Turn Key" är det som gäller.

Bra du nämnde grafikkort för det är inte direkt aktuellt just nu men kom nu på att det vore bra om det finns plats för utbyggnad.

Kan hända ibland jag måste i nödfall kunna använda 3D Inventor Professional för mitt arbete men endast sporadiskt och man kan då stå ut med lite "lagg"
Citera
2019-12-18, 20:39
  #15
Medlem
Det blev en HP företagsdator iallafall och fick höja budgeten till 14500kr men nu står den på bordet.
Inte det senaste men "just enough is good enough".

https://store.hp.com/SwedenStore/Mer...pt=UUW&sel=DEF

Kändes vettig rakt igenom och utbyggbarheten finns där ifall behov kommer.
Mer disk lär nog vara det första man behöver.

Känns snabb och pigg som allt nytt är i början så tiden får visa kvaliteten
__________________
Senast redigerad av Tigerkakan 2019-12-18 kl. 20:47.
Citera
2019-12-20, 12:07
  #16
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
konsument vs företag, det som skiljer är väl serviceavtalen i stort, hårdvaran har jag svårt tro skiljer speciellt mycket, nackdelen med märkesburkar som Dell, HP mm är att dom kör på deras egna design på hårdvaran, vilket gör det i princip omöjligt att ex byta till valfritt moderkort eller annat utan att behöva ruinera sig
Jo det är så att HP modellerna skiljer sig i pris och kvalitet och standarder för hur mycket de ska tåla, vi gjorde misstaget att köpa en "billig" HP konsumentdator till en årskull elever där i princip 100% gick sönder för att de inte tålde den vardagliga slitsamma behandlingen som de fick utstå, och vi fick sedan rådet från HP att välja företagsmodeller och det har inte varit några liknande problem sedan dess. Men visst, avtalen skiljer sig nog också.
Citera
2019-12-22, 18:22
  #17
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Tack för input!

Jag får nu uppdatera min budget som börjar på minst 10.000 ser jag! Ett tak på 20.000
Det är ett bra tag sedan jag köpte dator så man glömmer prisökningar.
Dessutom nästan aldrig köpt privat utan mest företag och då pratar man aldrig om 25% momsen som tyvärr vi privata får lägga ut.

Ja bygga själv är ett alternativ men jag har bara ingen lust
Dessutom är det knepigt reklamera sig själv när något går fel

"Turn Key" är det som gäller.

Bra du nämnde grafikkort för det är inte direkt aktuellt just nu men kom nu på att det vore bra om det finns plats för utbyggnad.

Kan hända ibland jag måste i nödfall kunna använda 3D Inventor Professional för mitt arbete men endast sporadiskt och man kan då stå ut med lite "lagg"


Tjenis!
Jag fick hem mina prylar nu.
Så detta skrev jag på Facebook: Specifikationer:😉, CPU 16 kärnor - 32 trådar 3,8 GHZ, Grafik 8 GB, Ram minne 8x8 GB = 64 GB - 3200 MHz, Lagring Digitalt 2 TB, Lagring H-disk 2 TB, Elaggregat 1000Watt, mottagning med Bluetooth, ljud 1000Watt total effekt - 7x1, och lite fler godsaker stoppar jag i.😄 Jag hoppas det blir en riktig "djävul"
Och då klarar du budgeten på ca. 20000 kronor.

Ha de bra!

Rullkragen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback