Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-12-24, 10:14
  #13
Medlem
grey.eagles avatar
Välj hellre från de här.

https://www.webhallen.com/se/categor...r-dator?page=1

https://www.inet.se/kategori/29/stationar-dator
Citera
2019-12-24, 11:54
  #14
Medlem
Bygg en själv för samma pris och du får mer valuta för pengarna och den kommer hålla mycket längre!
10 000 kronor får du en bra speldator för, alla som säger annat överdriver.

Ska du hålla på och överklocka och maxa varenda spel så visst, men så länge du spelar spelen för att roas och kunna spela utan lagg på mediumkvalitet vilket duger gott och väl så räcker 10 000 lång väg så länge du håller dig till att bygga den själv skulle jag vilja påstå!

Lycka till och god jul!
Citera
2019-12-24, 15:18
  #15
Medlem
heartbeat03s avatar
Tack för alla tips, har hittat en för 11k som jag är förtjust i Taurus Gaming RX 580 från Inet. Så kan man alltid byta ut till bättre grafikkort senare vid behov etc.

God jul!
Citera
2019-12-24, 17:30
  #16
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Som jag sagt i andra trådar, så är jag ingen Expert på datorer.
Men efter att studerat mycket och numera bygger en "riktig" dator.
Så har jag konstaterat, att vill man ha rejäla grejor,
ja då får man bygga själva.
Alla färdigköpta är en kompromiss, där säkert något är underdimensionerat,
snik modellen på vissa komponenter så du aldrig kan uppgradera utan att byta allt för mycket.
Med en budget på som du säger 10 till 15 tusen, ja det går att göra en dator som är en riktig djävul för det priset.
Pressar man det som jag gjorde till drygt 20 tusen, så vet i fan om det går att döda maskinen oavsett vilka spel du har.

Rullkragen
Citera
2019-12-24, 18:35
  #17
Medlem
Svårt att veta vad man ska rekommendera när du inte sagt vad för slags spel du ska spela.

Om du orkar och kan så kan du ju bygga ihop den själv. Inte speciellt svårt och det finns tusentals guider på internet. Har lagt ihop en lista med några komponenter, exkluderar dock gpu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13189764

SSDn är ju inte nödvändig men den gör uppstarten av Windows mycket snabbare jämfört med en vanlig mekanisk disk.

Vilket grafikkort och skärm du bör ha beror du spelen du spelar.
__________________
Senast redigerad av orelateradhusbrand 2019-12-24 kl. 18:38.
Citera
2019-12-25, 10:39
  #18
Medlem
Bobby Knights avatar
Är inte dom som t.ex. komplett bygger ihop lite mer prisvärda?
Citera
2019-12-25, 10:56
  #19
Medlem
detnaws avatar
Mitt tips är att även ha lite koll på Blocket och tex Facebook Marketplace. Många säljer begagnat som är som nytt!

Jag köpte mitt datorpaket som bara var 3 månader gammalt med kvitto & garanti. Sparade par tusen på den affären istället för bygga ihop själv. Många köper datorer de inte använder och ångrar sig

Du behöver dock ha lite koll på vad saker är värt. Många försöker sälja dyrt för de inte förstår priset på elektronik störtdyker. Hittar du något som verkar intressant kan du googla lite på delarna så ser du om priset är OK. Alternativt fråga kompis som har lite koll Sen kan man alltid pruta också.

Mellandagsrean verkar vara rätt kass av vad jag kan se nu. Stressa inte med datorköp. Kolla komponenter och se till du får bra saker! Kan vara värt lägga några tusen till för att få något som står sig ett par år.

God jul å lycka till!
Citera
2019-12-29, 11:45
  #20
Moderator
mongomanishs avatar
Förstår inte vad folk yrar om, för dom pengarna bygger du ihop en riktigt bra dator för de spelen du nämnt att du vill spela. Att sätta ihop en bättre dator skulle bara vara onödigt. Du kommer ligga på typ 300fps på högsta inställningar i CSGO till exempel med denna rig som jag satte ihop på inet, https://www.inet.se/kundvagn/visa/13218086

För att få riktigt bra komponenter så är det utan att få den ihopsatt som annars kostar 799:- extra. Det är verkligen inte så svårt att bygga en dator och det finns massor av bra guider att följa på nätet. Om du verkligen inte kan tänka dig att bygga själv så kan du byta grafikkortet mot ett GTX 1660 ti och lägga till att inet sätter ihop datorn åt dig =)

Windows rent antar jag att du tänker köra en piratvariant? Jag laddade ner från piratebay för någon månad sen, var hur smidigt som helst!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback