Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-17, 10:44
  #1
Medlem
ormbitens avatar
Får jag be någon vänlig själ tipsa och länka till en lämplig stationär dator för mitt ändamål...

Behöver byta ut min gamla sömniga stationära dator.

Råkade bli lite intresserad på en hobbynivå av att försöka videoredigera lite material från en Gopro (4K) samt en dashcam (1040p)...

Testade med Openshots gratisversion...

Har aldrig gjort detta förut och jag inser nu efter några försök att min över 10 år gamla dator inte klarar detta.

Behöver därför en ny dator, men min kunskap på datorers prestanda och dylikt är inte den bästa.
Men jag försöker gärna lära mig...

Har googlat runt en del på nätet, men det finns ju så mycket info så man blir bara ännu mer osäker på vad man ska köpa.

Kontaktade det lokala dataföretaget här på orten och fick förslag på någon
Dell Workstation Optiplex, Intel Core i7, 16GB DDR4, 256GB SSD för 14.995 kr.

Man hade även begagnat restaurerat Lenovo Thinkstation P500 som kunde byggas enligt önskemål från 5000 kr och uppåt... ??

Förutom det här med videoredigering så använder jag ju bara datorn till vardagsmat, jag har inga som helst planer på att spela några spel på den.

Men jag betalar gärna för kvalité som inte behöver uppgraderas om ett år... och det kanske är bättre med för mycket prestanda än för lite... ??

Någon som kan tipsa och länka till något vettigt köp...
Det ska vara något som är färdigt, jag har inga som helst kunskaper att bygga ihop något.

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av ormbiten 2020-01-17 kl. 10:51.
Citera
2020-01-19, 21:41
  #2
Medlem
AdoringFans avatar
Jag (och säkert de flesta teknikintresserade här på Flashback) skulle rekommendera att sätta ihop en dator själv. Det är relativt enkelt och tar inte mer än nån timme max, lite som ett vuxet Lego. Ifall intresset för detta alls finns så kan jag hjälpa sätta ihop en lista på delar och skicka instruktioner hur man gör steg för steg. Många andra har dokumenterat det väl innan, jag skulle inte behöva skriva instruktioner själv.

Ifall du ändå vill ha det enkelt för dig kan jag rekommendera en sån här:
https://www.komplett.se/product/1145...ett-office-i40

Den är betydligt snabbare än Dell datorn din lokala butik rekommenderat, fast för en billigare peng. Komplett är även mycket hjälpsamma och enkla att ha och göra med som företag ifall något skulle strula i framtiden. Programmet Openshots tar inte nytta av grafikkort, men ifall man ska använda mer professionella program som Premiere så kan det vara bra att köpa till ett grafikkort såsom ett 1660 för cirka 2500kr extra. Då har man en dator som klarar även professionell redigering.

Förstår att en 10 år gammal burk inte mäktar med redigering i 4k speciellt bra. Behövs däremot inte jätte mycket för redigering. Det kan vara värt att lägga 30k+ på en dator för redigering, detta är dock först när varje minut spenderat på rendering räknas i pengar och man jobbar med det.

En begagnad ThinkStation P500 skulle säkert fungera för dig, men ifall du vill uppgradera i framtiden för att du märker att redigera verkligen är din grej, då är man lite låst. Enligt mig bättre att satsa på ny hårdvara, fast kanske inte värsting delar ifall man vill ha ner priset. På så vis har du större utrymme att röra dig på i framtiden så slipper du uppgradera allt igen.

Lycka till
Citera
2020-01-20, 05:35
  #3
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Får jag be någon vänlig själ tipsa och länka till en lämplig stationär dator för mitt ändamål...

Behöver byta ut min gamla sömniga stationära dator.

Råkade bli lite intresserad på en hobbynivå av att försöka videoredigera lite material från en Gopro (4K) samt en dashcam (1040p)...

Testade med Openshots gratisversion...

Har aldrig gjort detta förut och jag inser nu efter några försök att min över 10 år gamla dator inte klarar detta.

Behöver därför en ny dator, men min kunskap på datorers prestanda och dylikt är inte den bästa.
Men jag försöker gärna lära mig...

Har googlat runt en del på nätet, men det finns ju så mycket info så man blir bara ännu mer osäker på vad man ska köpa.

Kontaktade det lokala dataföretaget här på orten och fick förslag på någon
Dell Workstation Optiplex, Intel Core i7, 16GB DDR4, 256GB SSD för 14.995 kr.

Man hade även begagnat restaurerat Lenovo Thinkstation P500 som kunde byggas enligt önskemål från 5000 kr och uppåt... ??

Förutom det här med videoredigering så använder jag ju bara datorn till vardagsmat, jag har inga som helst planer på att spela några spel på den.

Men jag betalar gärna för kvalité som inte behöver uppgraderas om ett år... och det kanske är bättre med för mycket prestanda än för lite... ??

Någon som kan tipsa och länka till något vettigt köp...
Det ska vara något som är färdigt, jag har inga som helst kunskaper att bygga ihop något.

Tack på förhand!

Många Intel-processorer har faktiskt stöd för h.264-komprimering i hårdvara, vilket ju är det som tar tid vid videoredigering! Inte serverprocessorserien Xeon faktiskt, men många i5 och i7. Tekniken kallas QuickSync och du kan kolla på Intels hemsida exakt vilka som stödjer det. Problemet är bara att qsv-drivrutinerna inte verkar finnas för FFMPEG för Windows, bara Linux...

Nvidia (grafikkort) och även processortillverkaren AMD (deras teknik kallas VCE eller VCN) har också teknik för att göra detta i hårdvara. Kolla dock så att den exakta modellen stödjer både encode och decode och att det funkar med applikationen ifråga.
Citera
2020-01-20, 08:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdoringFan
Jag (och säkert de flesta teknikintresserade här på Flashback) skulle rekommendera att sätta ihop en dator själv. Det är relativt enkelt och tar inte mer än nån timme max, lite som ett vuxet Lego. Ifall intresset för detta alls finns så kan jag hjälpa sätta ihop en lista på delar och skicka instruktioner hur man gör steg för steg. Många andra har dokumenterat det väl innan, jag skulle inte behöva skriva instruktioner själv.

Ifall du ändå vill ha det enkelt för dig kan jag rekommendera en sån här:
https://www.komplett.se/product/1145...ett-office-i40

Den är betydligt snabbare än Dell datorn din lokala butik rekommenderat, fast för en billigare peng. Komplett är även mycket hjälpsamma och enkla att ha och göra med som företag ifall något skulle strula i framtiden. Programmet Openshots tar inte nytta av grafikkort, men ifall man ska använda mer professionella program som Premiere så kan det vara bra att köpa till ett grafikkort såsom ett 1660 för cirka 2500kr extra. Då har man en dator som klarar även professionell redigering.

Förstår att en 10 år gammal burk inte mäktar med redigering i 4k speciellt bra. Behövs däremot inte jätte mycket för redigering. Det kan vara värt att lägga 30k+ på en dator för redigering, detta är dock först när varje minut spenderat på rendering räknas i pengar och man jobbar med det.

En begagnad ThinkStation P500 skulle säkert fungera för dig, men ifall du vill uppgradera i framtiden för att du märker att redigera verkligen är din grej, då är man lite låst. Enligt mig bättre att satsa på ny hårdvara, fast kanske inte värsting delar ifall man vill ha ner priset. På så vis har du större utrymme att röra dig på i framtiden så slipper du uppgradera allt igen.

Lycka till

I den du länkade på komplett är ett riktigt skitagg ..det är ändå en av datorns viktigaste komponenter som ska driva allt :/
Citera
2020-01-20, 08:38
  #5
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdoringFan
Jag (och säkert de flesta teknikintresserade här på Flashback) skulle rekommendera att sätta ihop en dator själv.




Ja jag ställde frågan också på Sweclockers forum...
Och även där rekommenderade man mig att bygga ihop en dator...

Fick hjälp att plocka ihop detta... Men jag låter få det monterat och färdigt från INET.se


ASUS ROG STRIX B450-F GAMING 1389 kr
CORSAIR 32GB (2x16GB) DDR4 1779 kr
SAMSUNG 860 EVO 1TB M.2 1890 kr
FRACTAL DESIGN DEFINE C SVART 999 kr
CORSAIR RM750X 750W V2 1289 kr
BYGGNATION 799 kr
AMD RYZEN 7 3700X 3,6 GHz 36MB 3890 kr
MSI RADEON RX 5500 XT 8GB GAMING X 2990 kr
WINDOWS 10 PRO 1749 kr

Summa summarum = 16774 kr.


.
Citera
2020-01-22, 01:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja jag ställde frågan också på Sweclockers forum...
Och även där rekommenderade man mig att bygga ihop en dator...

Fick hjälp att plocka ihop detta... Men jag låter få det monterat och färdigt från INET.se


ASUS ROG STRIX B450-F GAMING 1389 kr
CORSAIR 32GB (2x16GB) DDR4 1779 kr
SAMSUNG 860 EVO 1TB M.2 1890 kr
FRACTAL DESIGN DEFINE C SVART 999 kr
CORSAIR RM750X 750W V2 1289 kr
BYGGNATION 799 kr
AMD RYZEN 7 3700X 3,6 GHz 36MB 3890 kr
MSI RADEON RX 5500 XT 8GB GAMING X 2990 kr
WINDOWS 10 PRO 1749 kr

Summa summarum = 16774 kr.


.

Tänker nu påpeka det uppenbara, fläktar.
Det följer med två fläktar men om du vill ha ett optimalt luftflöde krävs det fler fläktar. 1 bak, 2-3 topp, 3 fram. Undvik negativt luftflöde då damm sugs in mellan springor. Försök istället få positivt luftflöde genom att suga in mer luft än vad som blåses ut.

Noctua NF-S12A är rätt trevliga har jag hört.

Behöver du verkligen Windows 10 Pro? Home edition kostar ca 400:- mindre. Om du endast ska redigera videor känns det rent spontant som att Home edition fungerar lika bra.
Citera
2020-01-22, 08:37
  #7
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orelateradhusbrand
Tänker nu påpeka det uppenbara, fläktar.
Det följer med två fläktar men om du vill ha ett optimalt luftflöde krävs det fler fläktar. 1 bak, 2-3 topp, 3 fram. Undvik negativt luftflöde då damm sugs in mellan springor. Försök istället få positivt luftflöde genom att suga in mer luft än vad som blåses ut.

Noctua NF-S12A är rätt trevliga har jag hört.

Behöver du verkligen Windows 10 Pro? Home edition kostar ca 400:- mindre. Om du endast ska redigera videor känns det rent spontant som att Home edition fungerar lika bra.

Tack för ditt svar!

Det var ju faktiskt någon som nämnde Noctua kylning i den tråden jag skapade på Sweclockers, men sen nämnde någon annan att originalkylaren räcker gott. Så jag tog bort Noctua i beställningen...

Fick telefonsamtal från INET ett dygn efter att jag hade lagt beställningen.
Man pratade något om minnen och hastigheter bla bla bla... förstod inte riktigt, men tydligen blev det ingen bra kombination mellan det valda RAM minnet och processorn.
Så dom föreslog ett annat RAM minne. Så nu är det beställt och klart, leverans om 5-10 dagar.
Får hoppas att det blir funktionellt för ändamålet.

Windows Pro har jag idag på min befintliga dator, så då fick det bli det igen...


ASUS ROG STRIX B450-F GAMING................................1389 kr
HyperX 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Predator….2290 kr
SAMSUNG 860 EVO 1TB M.2 ........................................1890 kr
FRACTAL DESIGN DEFINE C SVART..................................999 kr
CORSAIR RM750X 750W V2..........................................1289 kr
BYGGNATION….........…............................. .....................799 kr
AMD RYZEN 7 3700X 3,6 GHz 36MB...............................3890 kr
MSI RADEON RX 5500 XT 8GB GAMING X.......................2990 kr
WINDOWS 10 PRO............................................... ........1779 kr
= 17315 kr

Inte helt pissenkelt det här när man inte har koll på ämnet...
Lättare att välja kamaxlar och spridare till en trimmad bilmotor...
__________________
Senast redigerad av ormbiten 2020-01-22 kl. 08:39.
Citera
2020-01-23, 12:54
  #8
Medlem
AdoringFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
I den du länkade på komplett är ett riktigt skitagg ..det är ändå en av datorns viktigaste komponenter som ska driva allt :/

Håller med 100% nice catch! Jag länkade lite hastigt, la inte märke till nätagget. Som tur väl kan man på komplett trycka knappen "konfigurera" och justera enstaka komponenter.
Citera
2020-01-23, 14:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdoringFan
Håller med 100% nice catch! Jag länkade lite hastigt, la inte märke till nätagget. Som tur väl kan man på komplett trycka knappen "konfigurera" och justera enstaka komponenter.

Jepp hade valt valt Corsair , Evga eller Seasonic. Dessa tillverkare vet hur man gör bra saker . En serie som bör undvikas är cx och cxm serien från Corsair . Rena lotteriet med dessa serien . Corsair har ju sin rx serie ..seasonic har sin focus och evga sin supernova serie . Riktigt fina nätaggregat
Citera
2020-03-13, 10:23
  #10
Medlem
Julle128s avatar
Även jag håller på med ljud och bild (musik och film).
Jag införskaffade förra året en äldre Mac PRO, som var ifrån 2008. Vist det låter som den är jätte gammal och det är den, men jag satte i så jag har 32GB ram (som med ECC kostade 1000kr på ebay ) plus en SSD hårddisk att ha systemet och programmen på men en vanlig 1TB hårddisk som lagring.
Vad du vill ha är mycket RAM och mycket lagring samt ett okej Grafikkort då video blir till stora filer i råformat. Min redigerings burk kostade mig 4000 kr att inhandla plus ram för en lax och en SSD för typ 800 kr.
Det är en riktig arbetshäst!
Du kanske hellre vill ha nyare men då kostar det ju såklart mer, beror helt på vilken nivå du tänker arbeta på, är det för eget buk eller i ett företag?
I vilket fall rekommenderar jag någon form av mack med mycket RAM, Stor HDD och en SSD samt ett bra grafikkort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback