Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-18, 15:46
  #1
Medlem
Tänkte testa om datorn fungerar som den ska till att börja med för upplever att den bör ha bättre FPS i GTA V trots att jag har grafikmod och annat. Därför tänkte jag höra om ni kan rekomendera mig ett test-program (benchmark) och så skriver jag vad jag får och kan få feedback. Eventuellt så kanske någon vet om jag bör uppdatera datorn.

Här är all info som CPU-Z laddat upp med info om min dator. Det är en säker länk med andra ord:
https://valid.x86.fr/shx9tv

Med vänlig hälsning
Z
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2020-01-18 kl. 16:19.
Citera
2020-01-19, 20:28
  #2
Medlem
AdoringFans avatar
Du nämner att du har "grafikmod och annat", din processor är ganska nära rekommenderade spec för GTA V (din är Cirka 15-20% snabbare). Rent spontant skulle jag peka på det som en möjlig bottleneck. Det är dock många faktorer man behöver tänka på, speciellt när det kommer till moddade spel.

Rekommenderar inte att förlita dig på artificiella test, om du ändå vill göra detta rekommenderar jag Cinebench för CPU och Userbenchmark Tool för blandat. Tänk dock på att "average" kan vara några procent högre än du har utan att något är fel med din dator. Många användare överklockar eller har biffigare variant av samma komponent. Bör dock ligga nära.

Finns egentligen bara 3 saker som kan påverka ifall ens PC presterar "som den ska". Största punkten är bakgrunds processer. Du kan få fram aktivitetshanteraren med hjälp av CTRL + SHIFT + ESC för att se vad som slukar dina resurser. Är då CPU ofta på 90-100% så kan det vara anledningen till dina slowdowns.

En annan sak som kan påverka är temperaturer. Se till att din processor är under 80 Celsius och grafikkort ungefär samma för optimal prestanda. Temperatur tror jag även man kan mäta med CPU-Z som du redan använt. Annars rekommenderar jag MSI afterburner.

Ser du att temperaturerna är för höga så kan du öka hastigheten på fläktar eller tvätta rent dina komponenter samt byta kylpasta. Om du aldrig gjort det förr är det nog att rekommendera då din i5 har några år på nacken och troligt har torr kylpasta vid det här laget.

Kolla även vilken GHZ/hastighet din processor kör på. Googla "NAMN PÅ PROCESSOR turbo speed" för att veta maximal hastighet. Ifall den blir varm kan det hända att den inte kör optimalt. Kolla detta när du kör krävande spel som GTA V. Ifall hastigheten är låg kan du ha fördel av att byta kylpasta eller rensa damm osv.

Lycka till, och säg till om du har några frågor.
Citera
2020-01-22, 01:34
  #3
Medlem
3DMark är ett annat utmärkt program för att benchmarka. Resultaten valideras och laddas sedan upp så du kan jämföra med andra som har liknande komponenter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback